مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از بزرگترین ردپاهای دایناسور که تاکنون در جهان مشاهده و کشف شده‌است، به تازگی در صحرای گوبی، منطقه ای خشک و خالی از سکنه در شمال چین و جنوب مغولستان کشف شده‌است.

دایناسور

براساس گزارش لايو‌ساينس، محققان رد پاي يك دايناسور را با عرضي برابر 77 سانتيمتر كشف كرده‌اند، كشفي كه مي‌تواند اطلاعات جديدي درباره دايناسوري كه مالك آن بوده در اختيار دانشمندان قرار دهد.

گفته مي‌شود اين ردپا به يك تيتاناسور تعلق دارد، دايناسوري گردن دراز و گياهخوار. اين دايناسورها جزو سنگين‌وزن‌ترين حيواناتي بوده‌اند كه تاكنون روي زمين زندگي كرده‌اند و وزن آنها بيش از 82 تن بوده‌است.

دایناسور

تيتاناسورها آخرين گروه از ساروپاد‌ها بوده‌اند،‌ گروهي از دايناسورها كه درحدود 90 تا 66 ميليون سال پيش در زمين پرسه مي‌زده‌اند. صحرايي كه اين ردپا در آن پيدا شده‌است،‌ امروزه از شن‌ها پوشانده شده‌است اما در دوراني كه دايناسورها در آن زندگي مي‌كردند،‌اين منطقه احتمالا زميني نرم و گل‌آلوده داشته‌است و به همين دليل رد پاي دايناسور روي زمين به جا مانده‌است.

به گفته محققان دانشگاه اوكاياما، اين كشفي بسيار نادر از فسيل ردپاي يك دايناسور است كه به خوبي حفظ شده و با احتساب اثر پنجه‌هاي دايناسور طول آن به يك متر نيز مي‌رسد.

اما اين اولين‌باري نيست كه چنين ردپاي بزرگي كشف شده‌است، در سال‌هاي اخير در گوشه و كنار جهان ردپاهاي بزرگ ديگري نيز كشف شده‌اند. در سال 2015 ردپاي بزرگ يك دايناسور در جزيره اسكاي در اسكاتلند كشف شد كه قطر آن 70 سانتيمتر بود، اين اولين ردپاي ساروپادي بود كه در اسكاتلند يافته شد.

همچنين محققان در ماه آگوست موفق شدند بزرگترين ردپاي يك دايناسور گوشتخوار را در بوليوي بيابند. عرض اين ردپا 115 سانتيمتر بود و دانشمندان آن را متعلق به يك آبليساروس، از خانواده تي‌ركس‌ها معرفي كردند. اين دايناسورها كه درحدود 70 ميليون سال پيش ساكن زمين بوده‌اند، ممكن‌بود تا 12 متر نيز رشد كنند.

بزرگترين ردپاي دايناسوري جهان در سال 2009 در فرانسه كشف شده‌است، ردپاهايي به وسعت دو متر كه به ساروپاد‌ها تعلق داشتند.

کد خبر 348626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha