مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلابن: هاله افشار استاد مطالعات زنان در دانشگاه " یورک" در انگلیس به عنوان نخستین بانوی ایرانی به عضویت مجلس اعیان این کشور درآمد.

به گزارش ایرنا پروفسور افشار که به عنوان نماینده مستقل و جدای از روابط احزاب سیاسی به عضویت مجلس لردها برگزیده شده، دومین ایرانی عضو این مجلس محسوب می‌شود.

پیش از این بانوی ایرانی که اینک "بارونس افشار" نامیده می‌شود، لرد "دیوید (داوود) آلیانس" نخستین ایرانی بود که به عضویت مجلس اعیان درآمده بود.

هاله افشار دکترای خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کرده و پیشتر از دربار انگلیس لقب تشریفاتی "او.بی.ای" را که مخصوص نخبگان این کشور است، دریافت کرده بود.

بارونس افشار به خصوص در شش سال اخیر و پس از حملات ‪ ۱۱‬سپتامبر در آمریکا ، یکی از فعالان مدافع حقوق مسلمانان و اقلیت‌های قومی و نژادی در انگلیس و منتقد پی‌گیر سیاست‌های این کشور و آمریکا بوده است.

پروفسور افشار که دختر دکتر "حسن افشار" از روسای پیشین دانشکده حقوق دانشگاه تهران است، اکنون رییس و بنیانگذار دپارتمان مطالعات زنان در دانشگاه یورک و مشاور دولت انگلیس در ارتباط با مسایل زنان مسلمان و مقررات و حقوق اسلامی می‌باشد.

کرسی هاله افشار در مجلس اعیان انگلیس جزء کرسی‌هایی است که به پیشنهاد مردم عادی و سوای سهمیه احزاب سیاسی و دولت اختصاص می‌یابند.

پروفسور افشار پس از انتخاب به عضویت مجلس اعیان در گفت‌وگو با "نوز" نشریه داخلی دانشگاه یورک ضمن اعلام شگفتی از این انتخاب گفت: مانند گذشته برای احقاق حقوق اقلیت‌ها و زنان خواهم کوشید.

بارونس افشار مولف بیش از ‪ ۱۵‬کتاب دانشگاهی در موضوعات مختلف جامعه شناسی و مطالعات زنان است.

برخی از آثار منتشر شده این بانوی ایرانی عبارتند از: "اسلام و فمینیسم، مطالعه موردی ایران"، "تصویر جهان سومی از زنان و ناتوانی"، "توسعه زنان و جنگ"، "دینامیسم‌های نژاد و جنسیت"، "زنان ایرانی و دفاع آنان از اسلام"، "زنان، توسعه و نجات در جهان سوم" و "زنان، جهانی شدن و متلاشی شدن در جهان در حال توسعه".

او همچنین آثاری با عناوین "زنان در خاورمیانه: تعابیر، واقعیات و کشاکش آنان برای آزادی"، "زنان در مراحل آخر زندگی"، "زنان، دولت و ایدئولوژی: مطالعاتی در آفریقا و آسیا"، "زنان، فقر و ایدئولوژی"، "زنان، کار و ایدئولوژی در جهان سوم"، "زنان و سیاست در جهان سوم" و "زنان و سیاست‌های اصلاحی در جهان سوم" منتشر کرده است.

کد خبر 34931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز