همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران مانع هژمونی مسلط آمریکا در خاورمیانه شده به همین علت در کانون هجمه رسانه های آن کشور قرار گرفته است.

واحد مرکزی خبر، عابدینی کارشناس امور رسانه در بخش گفتگوی ویژه خبرشبکه دو سیما با بیان این مطلب افزود: جمهوری اسلامی ایران اکنون در کانون توجه مردم جهان است به ویژه در خاورمیانه تأثیر شگرفی بر رویدادها دارد که مورد حمله روانی رسانه‌های آمریکایی قراردارد.

وی با اشاره به نقش قدرتمند افکار عمومی در قرن بیست و یکم گفت : قدرت های بزرگ با ایجاد و استفاده از رسانه ها سعی در نفوذ در افکار عمومی و بسط و توسعه قلمرو قدرت خود هستند.

عابدینی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران تنها مانع آمریکا در ایجاد خاورمیانه جدید است افزود : چون آمریکا با وجود میلیاردها دلار هزینه در عراق و افغانستان شکست خورده است و نمی تواند بر ضد ما عملیات نظامی کند اکنون همه توان خود را برای عملیات و جنگ روانی بر ضد جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته است.

این کارشناس رسانه با بیان این که عملیات روانی،‌ فرایندی مستمر است گفت: وقتی سخنرانی دکتر احمدی‌نژاد در دانشگاه کلمبیا و سازمان ملل متحد که توجه بیش از 500 میلیون نفر از جهانیان را به خود جلب می‌کند طبیعی‌است که دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مورد هجوم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به سفر پوتین به کشورمان افزود: سفر نخستین مقام کرملین به ایران به مفهوم شکست طرح انزوای کشورمان است و رسانه‌های آمریکایی افرادی را که در فرایند پیشرفت در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقش عمده دارند، هدف قرار می‌دهند.

عابدینی همچنین با اشاره به ارتقاء دیپلماسی ما در حوزه پرونده هسته‌ای گفت: در هر حوزه ای که کشور ما به طور گسترده فعال می‌شود، رسانه‌های غربی همان حوزه را هدف قرار می‌دهند.

کارشناس امور رسانه افزود: در چارچوب عملیات روانی بر ضد ایران، با پوشش رویدادهایی که بیانگر تضاد و درگیری است،‌ مسائل عادی کشور ما برجسته ،‌بزرگنمائی و غیرعادی جلوه داده می‌شود.

وی برچسب‌زنی و انگ زدن را از شگردهای رسانه‌ای غرب بر ضد ما دانست و گفت: زمانی که حسن روحانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی جای خود را به لاریجانی داد،‌ رسانه‌های غربی این جابجایی را رفتن فردی میانه‌رو و آمدن شخصی تندرو تحلیل کردند.

عابدینی افزود: همین رسانه‌ها، ‌اکنون با انتصاب آقای جلیلی همین موضوع متضاد را مطرح می‌کنند و با میانه‌رو خواندن آقای لاریجانی،‌ دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی را فردی تندرو نامیدند.

کارشناس امور رسانه سانسور را از دیگر شگردها و رویه‌های جنگ سرد بر ضد ایران عنوان و اضافه کرد: بسیاری از این رسانه‌ها به ویژه رسانه‌هایی که در ایران خبرنگار دارند، فقط از بی‌ثباتی، آشفتگی و نزاع قدرت در کشور ما خبرسازی می‌کنند در حالی که همه امور به روال عادی است.

کارشناس امور رسانه در ادامه گفت: برای مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای دشمنان باید استراتژی رسانه‌ای در کشور تعریف شود.

عابدینی افزود: رسانه‌های غربی همزمان با نشانه روی افکار عمومی، ذهن نخبگان کشور ما را هدف قرار داده‌اند و به نحوی اطلاعات را منتشر می‌کنند که بر ذهن نخبگان، تصمیم‌گیران و گاهی مسئولان ما تأثیر ایجاد می‌کند.

وی این شیوه از عملیات روانی را پیچیده و خطرناک‌تر از سایر شیوه‌ها دانست و گفت: در وزارت خارجه آمریکا برای بررسی مسائل خاورمیانه، افزون بر دیپلماسی رسمی،‌ تشکیلاتی برای سازماندهی دیپلماسی رسانه‌ای نیز وجود دارد تا استراتژی آمریکا را در منطقه خوب جلوه دهد.

عابدینی با تاکید بر لزوم پیشگیری از ورود اطلاعات مسموم به فضای کشور افزود: آیا همان طور که برای پیشگیری از قاچاق سیگار به کشور نهادهای مختلفی فعالیت می‌کند برای پیشگیری از ورود اطلاعات مسموم نهادی وجود دارد ؟

این کارشناس رسانه به اشاره به افزایش میزان شایعات در کشور به‌ویژه با نزدیک شدن به انتخابات مجلس گفت: ترویج شایعاتی مانند استعفای وزیر امور خارجه ذهن مقامات ارشد کشور را درگیر این پرونده‌ها می‌کند به نحوی که حتی با وجود تکذیب سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس و حتی منوچهر متکی نیز این تکذیبیه منعکس نشد.

وی افزود: اگر زمان زیادی از وقت مسئولان عالی کشور برای تکذیب این شایعات تلف شود، رسانه‌های غربی به هدف مورد نظر خود دست می‌یابند.

عابدینی با تأکید بر لزوم مدیریت کردن عملیات روانی دشمنان از طریق رسانه‌ها در کشور گفت: ارتباط نزدیک و مستمر مسئولان با رسانه‌های کشور زمینه ترویج شایعات را در داخل و حتی عرصه‌های بین‌الملل از بین می‌برد که البته با عملکرد سخنگوی دولت و وزارت امور خارجه زمینه ترویج این شایعات تا حد زیادی برطرف شده‌است.

کد خبر 34935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز