سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث ناملموس در آسیای غربی و مرکزی که زیرنظر یونسکو در تهران فعالیت می‌کند، صبح دیروز با دعوت از رسانه‌ها گزارشی از فعالیت‌های خود در ایران و کشورهای منطقه ارائه کرد.

۲هزار میراث ناملموس در کشور ثبت ملی شدند

به گزارش همشهري، يدالله پرمون، رئيس اين مركز براي چندمين بار در جمع خبرنگاران به تشريح شرح وظايف مركز ميراث ناملموس تهران و معرفي اين مركز پرداخت و اعلام كرد: مركز منطقه‌اي ميراث ناملموس در ايران بسيار فعال است و تاكنون 24كشور به عضويت مركز مطالعات منطقه‌اي پاسداري از ميراث ناملموس در آسياي غربي و مركزي درآمده‌اند و تركمنستان، قطر، ‌كويت و آذربايجان نيز براي عضويت در اين مركز اعلام آمادگي كرده‌اند.

مركز مطالعات منطقه‌اي پاسداري از ميراث ناملموس در آسياي غربي و مركزي به‌عنوان يك مركز پژوهشي زيرمجموعه يونسكو در تهران افتتاح شده و مطالعه و پژوهش و همكاري‌هاي بين‌المللي با موضوع ميراث فرهنگي ناملموس را در غرب آسيا و كشورهاي حوزه قفقاز و آسياي مركزي برعهده دارد. اين مركز همچنين نقش مشورتي براي ايران و كشورهاي عضو درخصوص تدوين پرونده‌هاي ثبت جهاني ميراث فرهنگي ناملموس دارد.

رئيس مركز مطالعات ميراث ناملموس تهران ديروز البته از پيشنهاد اين دفتر به شوراي حكام ميراث ناملموس يونسكو براي عموزاده‌خواندگي ميان شهرها و روستاهاي ايران و كشورهاي عضو اين مركز كه از آيين‌ها و رسوم و ميراث ناملموس مشترك برخوردارند، خبر داد.

پرمون همچنين از تلاش‌هاي اين مركز براي ثبت جهاني عروسك‌هاي بدون چهره كه در ايران و افغانستان و تاجيكستان تا كشورهاي شرق اروپا ادامه دارد، در قالب پرونده‌هاي مشترك در فهرست ميراث ناملموس خبر داد و گفت: شوراي حكام از دفتر ميراث ناملموس تهران خواسته است تا دستورالعمل تدوين پرونده ثبت عروسك‌هاي بدون چهره را تدوين كند.پرمون همچنين به‌وجود فهرستي از ميراث ناملموس در ايران اشاره كرد كه حدود 2هزار قلم از ميراث معرفي شده در اين فهرست در آثار ناملموس كشور به ثبت رسيده‌اند.

وي از تلاش مركز مطالعات ميراث ناملموس تهران در توانمندسازي جامعه محلي و افراد بومي در نقاط مختلف كشور با هدف جمع‌آوري سياهه ميراث ناملموس كشور از نقاط مختلف ايران خبر داد و افزود: با جمع‌آوري اين فهرست تصميم‌گيري براي ثبت جهاني و ملي ميراث ناملموس ايران آسان مي‌شود.

  • ثبت ميراث ناملموس با هدف ايجاد صلح

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور و رئيس شوراي حكام مركز پاسداري از ميراث ناملموس آسياي غربي و مركزي نيز در اين نشست با اعلام اينكه تنها 13سال از عمر شكل‌گيري موضوع ميراث فرهنگي ناملموس در يونسكو مي‌گذرد، گفت: ثبت جهاني آثار ناملموس كشورها با هدف ايجاد صلح در جهان پيگيري مي‌شود و وضعيت به‌گونه‌اي است كه اگر دو يا چند كشور پرونده مشترك ثبت جهاني داشته باشند بدون نوبت اين پرونده‌ها بررسي و ثبت جهاني مي‌شود. درحالي‌كه در شكل معمول 3سال زمان مي‌برد تا نوبت به بررسي يك پرونده انفرادي ثبت جهاني در يونسكو برسد.

طالبيان با اعلام اين موضوع كه در 2 سال گذشته بحث تكيه بر ميراث فرهنگي ناملموس و مشترك مورد توجه و تأكيد جدي قرار گرفته، گفت: هدف از توجه به ميراث ناملموس و ثبت ملي و جهاني اين ميراث زنده نگه داشتن ارزش‌هاي بشري و مفهوم صلح در جهان است.او گفت: موضوعات مرتبط با ميراث ناملموس به‌طور مستقيم با مردم مرتبط است و آنچه در ثبت جهاني ميراث ناملموس نيز اهميت دارد، تأثير اين ميراث بر زندگي مردم است.

تاسيس دفتر منطقه‌اي مركز مطالعات ميراث ناملموس آسياي غربي و مركزي سال 2010و در پي موافقت يونسكو با پيشنهاد ايران مبني بر استقرار اين دفتر در تهران ايجاد شد و هدف از آن پژوهش در موضوعات ميراث ناملموس ايران و كشورهاي عضو و همچنين ارائه نظر مشورتي براي ثبت جهاني ميراث ناملموس كشورهاي حوزه آسياي غربي و مركزي است.

کد خبر 349732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha