سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: کودک شما پس از تولد همانطور که بسیاری از پزشکان تأکید می‌کنند برای رشد بهتر و مبادله احساسات با شما احتیاج به لمس‌شدن دارد.

آغوش امن  برای کودکم

 نوزادان نياز دارند مدتي از روز را در آغوش پدر و مادر خود بگذرانند. اما بغل كردن دائمي نوزادان هم آنها را بد عادت مي‌كند و هم مانع از انجام كارهاي ديگرتان مي‌شود. به علاوه با بالا‌رفتن وزن نوزاد به وسيله‌اي نياز پيدا مي‌كنيد كه حين كار، مهماني يا سفر بتواند كودك شما را در كمال سلامت حمل كند. كرير همانطور كه از اسمش پيداست اين كار را به خوبي انجام مي‌دهد. از آنجا كه كرير وسيله‌اي ا‌ست كه كودك شما ممكن است زمان زيادي از استراحت تا بازي گرفته و حتي غذاخوردن را در آن بگذراند بايد در خريد آن نهايت دقت را به خرج دهيد. توجه كنيد كه عضلات و استخوان‌هاي نوزاد در ماه‌هاي اوليه تولد بسيار حساس هستند و نحوه دراز كشيدن يا نشستن مي‌تواند در شكل‌دهي آنها تأثير‌گذار باشد، پس تهيه يك كرير استاندارد از اهميت بالايي برخوردار است.

  •  بدنه و نشيمنگاه

جنس بدنه كرير در ميزان مقاومت و وزن آن بسيار تأثير‌گذار است. بيشتر كرير‌ها بدنه‌اي از جنس پلاستيك سخت و محكم دارند كه آنها را در مقابل ضربه مقاوم مي‌كند. توجه كنيد حتما در مورد جنس بدنه از فروشنده سؤال كنيد چرا كه برخي برند‌ها براي ارائه ارزان‌تر اين وسيله از پلاستيك‌ مرغوبي استفاده نمي‌كنند و اين باعث مي‌شود پس از مدتي بدنه كرير دچار ترك شده و بشكند. نا‌گفته نماند مدل‌هايي كه كمي گران‌تر هستند داخل بدنه را با فوم پر مي‌كنند كه از انتقال هرگونه ضربه به كودك جلوگيري كند. جنس نشيمنگاه كرير كه بيشترين تماس با بدن كودك شما را دارد از اهميت بالايي برخوردار است. درنظر داشته‌باشيد كه پارچه روكش آن بايد حتما نرم و ضد‌تعريق باشد تا نوزاد پس از مدت طولاني هم در آن احساس راحتي كند. برخي از مدل‌ها براي نشيمنگاه يك كاور درنظر گرفته‌اند كه مي‌توان به آساني آن را شست. علاوه بر اين در طراحي بعضي از كريرها دو رويه براي نشيمنگاه درنظر گرفته شده؛ رويه‌اي براي فصل تابستان و رويه‌اي مخصوص فصل زمستان. هرچند اين كريرها قيمت بالاتري دارند اما كمك مي‌كنند كودك شما در فصل گرما عرق نكرده و در زمستان هم احساس سرما او را آزار ندهد.

  • رعايت استاندارد و ايمني

همانطور كه پيش‌تر هم اشاره شد كريرها در شكل‌دهي بدن نوزاد نقش دارند، پس بايد سراغ آنهايي برويد كه در طراحي‌شان استاندارد‌ها را مدنظر قرار داده‌اند. بعضي از كريرها اين امكان را به شما مي‌دهند كه براي راحتي بيشتر پشتي آنها را با هر حالت و ارتفاعي كه مي‌خواهيد براي نوزادتان تنظيم كنيد. پيشنهاد ما اين است كه كريري بخريد كه داخل آن محل‌هايي براي سر، پا و كمر نوزاد درنظر گرفته شده‌ است. با تهيه اين نوع كرير مطمئنا از بروز اختلالاتي كه چنين وسايلي ممكن است در رشد عضلات كودك به‌وجود آورد، جلوگيري كرده‌ايد. براي اطمينان از آنكه در ساخت كرير مدنظر شما استانداردها رعايت شده ‌است مي‌توانيد به حرف‌ E كه روي جعبه آن درج شده‌است توجه كنيد. نكته ديگر ايمني كريرهاست. برخي از كريرها براي حفاظت از سر كودك، بالشتك‌هايي را در اين ناحيه تعبيه كرده‌اند. علاوه بر اين داشتن كمربند نيز عامل مؤثري براي حفظ ايمني كودك است، به‌خصوص براي زماني كه مي‌خواهيد كرير را حمل كنيد يا در خودرو از آن استفاده كنيد. توجه كنيد كه كريرهايي كه مجهز به كمربند سه‌نقطه‌اي هستند، يعني در سه جاي مختلف داراي كمربند هستند امنيت بيشتري را تأمين خواهند كرد.

  • سايبان و دسته كرير

ممكن است بخواهيد مدت زيادي كرير را در فضاي باز استفاده كنيد، در اين صورت بايد به فكر اين باشيد كه نور خورشيد مي‌تواند براي كودك شما مضر باشد و او را آزار دهد. پس بايد به‌دنبال كريري باشيد كه داراي چتر محافظ يا سايبان باشد. برخي از كريرها سايبان‌هايي دارند كه مي‌توان آنها را در سه حالت مختلف تنظيم كرد كه در واقع مي‌توانيد ميزان پوشش‌دهي آنها را با توجه به تابش نور انتخاب كنيد. قيمت كرير‌هايي كه داراي چتر محافظ هستند با نوعي كه فاقد اين امكان است تفاوت اندكي دارد، پس سعي كنيد براي آنكه بتوانيد با خيال راحت كودك خود را در محيط باز قرار دهيد اين نوع را انتخاب كنيد. المان ديگري كه هنگام خريد بايد به آن توجه كنيد جنس و مقاومت دسته كرير است. اكثر كريرها از جنس آلومينيومي هستند كه هم مقاومت بالايي دارند و هم به وزن اين وسيله اضافه نمي‌كنند. برخي از برندهاي توليد‌كننده اين محصول براي آن،‌ دسته تاشو تعبيه كرده‌اند كه مي‌توان آن را در نقطه‌اي مناسب قفل كرد. لازم به ذكر است كه اين امكان در واقع يكي از المان‌هاي حفظ ايمني نيز به شمار مي‌آيد زيرا كمك مي‌كند تعادل كرير حفظ شود.

  • قيمت

وقتي براي خريد كرير در بازار پا بگذاريد، دامنه قيمت‌ها ممكن است كمي شما را گيج كند. كريرهاي ساخت كشور خودمان كه از كيفيت خوبي هم برخوردار هستند را از حدود ۷۵‌تا ۹۵‌هزار‌تومان مي‌توانيد در بازار پيدا كنيد. كريرهاي ساخت كشور چين را مي‌توانيد از ۲۵۰ تا‌۳۰۰ هزار تومان بخريد كه البته بايد توجه كنيد قيمت نسبتا بالاي آنها با كيفيت‌شان نيز همخواني داشته‌باشد. به گفته برخي از فروشنده‌ها پس از يك سال استفاده مداوم تقريبا غيرقابل استفاده مي‌شوند. كريرهاي توليد كشور تركيه نيز در همين رنج قيمتي قابل خريداري هستند. مدل‌هاي ساخت كشورهاي ايتاليا و آلمان از گران‌ترين انواع كريرها هستند كه براي خريدشان بايد حدود ۴۰۰ تا‌۵۰۰ هزار تومان هزينه كنيد. توجه كنيد كه همانطور كه ذكر شد كريرهاي چندكاره گران‌تر هستند به‌خصوص آنهايي كه به‌صورت ست كالسكه و كرير به فروش مي‌رسند. قيمت انواع ساده‌تر اين ست‌ها از ۷۰۰هزار تومان تا
يك ميليون و ۲۰۰هزار تومان است.

  • كريرهاي چند كاره

در طراحي اين نوع، ساختار ايمني خاصي براي پايه‌ها درنظر مي‌گيرند تا به خوبي بتواند امنيت و راحتي كودك را حفظ كند. وقت خريد كريرهاي چندكاره به داشتن كمربند و بالشتك‌هاي اطراف سر توجه كنيد. همراه اين كرير‌ها پايه‌اي ارائه مي‌شود كه مي‌توان اين وسيله را روي آن نصب كرد تا به‌صورت ثابت و بدون هيچ حركتي، درست مثل صندلي خودرو عمل كند. توجه كنيد كه برخي از كرير‌ها مي‌توانند نقش سبد حمل كودك را براي كالسكه‌ها به‌عهده بگيرند، اين كريرها در بدنه خود نقاطي براي اتصال به اسكلت چرخدار كالسكه دارند. اين نوع كريرها معمولا به‌عنوان ست‌كرير و كالسكه ارائه مي‌شوند كه البته قيمت آنها نسبت به يك كرير گران‌تر است چون در واقع شما با يك تير دو نشان خواهيد زد. البته بايد درنظر داشته‌باشيد كه اين نوع تنها براي مدتي جوابگوي شماست زيرا اندازه كريرهايي كه به كالسكه تبديل مي‌شوند معمولا از سبد كالسكه‌هاي معمولي كه شما مي‌توانيد يك كودك ۵ساله را نيز در آنها حمل كنيد كوچك‌تر است.

  • وزن

كريرها بايد ترجيحا سبك باشند، چرا كه شما مي‌خواهيد مدام آنها را جابه‌جا كنيد، و ضمنا وزن كودك‌تان هم به آنها اضافه مي‌شود. كريري بخريد كه در عين مقاومت، وزن متعادلي نيز داشته‌باشد. معمولا كريرها از ۲ كيلو و ۶۵۰ گرم تا 5/5كيلوگرم در بازار موجودند. علاوه بر آن بايد توجه كنيد كه كرير مورد نظر شما تا چه وزني را مي‌تواند تحمل كند. برخي از آنها فقط تحمل وزن تا ۱۰ كيلوگرم را دارند، اما برخي ديگر تا ۱۳ كيلوگرم هم تحمل مي‌كنند كه مي‌توانيد كودك خود را از بدو تولد تا ۱۸ماهگي درون آنها قرار داده و حمل كنيد.

کد خبر 350530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha