سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری دو - رضا جوان آراسته: جامعه اسلامی سیاست‌ها، راهبردها و جهت‌گیری‌های خرد و کلانش، در مسیر توجه به نهاد خانواده و بسترسازی برای رشد مادی و معنوی آن است.

تلاش مي‌كند تا اخلاق حاكم بر روابط، امنيت جاري در شهرها، مناسك روزمره دينداران و معنويت، سايه‌بان زندگي‌ها باشد.

خانواده اما تنها در رويكردي تعاملي و سياستي فعالانه مي‌تواند نظام تصميم‌‌گيرنده جامعه را ياري كند. خانواده‌اي كه خود را در جهت ارزش‌هاي ديني و قوانين حاكميتي تنظيم كرده و در مسير ساختارهاي موجود قدم برمي‌دارد، از يك سو بهره‌مندي خود را از خدمات جامعه بيشتر مي‌كند و از سوي ديگر به توسعه و پيشبرد اهداف و چشم‌اندازهاي جامعه كمك مي‌كند. خانواده آن زمان كه واحدي اثرگذار درساختار جامعه تعريف مي‌شود، هويتي هم جهت با روح كلي جامعه پيدا مي‌كند و قدم در مسير هنجارهاي جامعه مي‌گذارد. چنين خانواده‌اي نه‌تنها در عرصه‌هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي سلولي قابل اعتماد و اتكا به شمار مي‌رود بلكه حتي به‌عنوان واحدي دفاعي در برابر مجموع تهديدهاي بيروني كنشگر خواهد بود.

در يك چشم‌انداز كلي، ميزهاي تصميم‌گيري و قانون‌گذاري در جامعه تنها نقش مسيرسازي براي رسيدن به ارزش‌ها و آرمان‌ها را دارند و راهروهاي اين مسيرهاي آماده پذيرش خانواده‌ها هستند، زيرساخت‌ها و برنامه‌ها زماني موفق ارزيابي مي‌شوند كه مسير رسيدن قدم خانواده‌ها به مقصد باشند.

به‌عنوان مثال جامعه‌اي كه تصميم‌گيري‌ كلانش گسترش فرهنگ كتابخواني است و زيرساخت‌هايش را آماده كرده ‌است، جامعه‌اي كه قيمت كتاب را پايين نگه‌داشته و خريد كتاب را تبليغ كرده، تنوع عناوين نشرش را گسترش داده و دسترسي به كتاب را آسان كرده، تنها زماني مي‌تواند خود را موفق ارزيابي كند كه خانواده، همسو با سياست‌هايش، در تحقق ايده كتابخواني مشاركت كند. جامعه‌اي كه تمركز سياست‌هايش بر توسعه و پايدارسازي امنيت است، هر ميزان كه نيروهاي اطلاعاتي خود را افزايش دهد، ضريب نفوذ اطلاعاتي‌اش را گسترش دهد و تكنولوژي‌هاي دقيق‌تري به‌كار گيرد، اگر همسويي شهروندان و خانواده‌هاي خود را نداشته باشد، جز تلاشي كم‌ثمر و زحمتي توانفرسا نخواهد داشت.

در سوي ديگر، همت خانواده‌هاي جامعه‌اي اگر بر مصرف حداقلي و صرفه‌جويي در هزينه‌ها و امكانات متمركز باشد، اگر چشم‌انداز خانواده‌ها كم كردن هزينه‌ها و تكيه بر خدمات ارزان باشد، سياستگذاران و قانون‌نويسان جامعه را در كاستن از هزينه‌هاي جاري و توسعه زيرساخت‌ها كمك خواهند كرد.

ساختار جامعه ديني اولويت‌ها را متوجه كانون خانواده‌ها كرده و همين ساختار، هويت جامعه را در گرو هويت خانواده‌ها و موفقيت آن را در بند همراهي خانواده‌ها پيش‌بيني كرده است.

۱۱- تقويت و تشويق خانواده در جهت جلب مشاركت خانواده براي پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي كشور در همه عرصه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، سياسي و دفاعي.

کد خبر 351276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha