مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

سید محمد فخار: «باید تکلیف تعداد بسیار زیاد موتورسیکلت‌های تهران مشخص شود.» پایتخت ۳.۵میلیون دستگاه موتورسیکلت پلاک شده بنزینی دارد که از این تعداد تقریبا ۷۸۰هزار دستگاه به‌صورت دائم در حال تردد هستند.

 در هر مشكل ترافيكي و محيط‌زيستي پايتخت ردي از چرخ اين وسايل دوچرخ ديده مي‌شود. حالا در جديدترين اظهارنظر، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران نيز خواستار تعيين تكليف و حذف اين وسايل از معابر تهران شده است. به گفته سردار سيدتيمور حسيني، نمي‌توان با تصور اينكه پليس موتورسيكلت‌ها را جمع مي‌كند به اين موضوع نگاه كرد. وي با بيان اينكه اقدام پليسي چاره مديريت آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و مشكلات ترافيكي ناشي از تردد موتور‌سيكلت‌هاي كاربراتوري نيست، دراين‌باره تصريح مي‌كند: تنها راه پيش رو آن است كه به جاي موتورسيكلت‌هاي آلوده‌كننده، جايگزيني در اختيار مردم قرار داده شود.

  • موتور و معاينه فني؟

هيچ برنامه‌اي براي معاينه فني هزاران موتورسيكلت تهران وجود ندارد. براساس اطلاعات ستاد معاينه فني تهران، در سال‌جاري تنها 124دستگاه موتورسيكلت براي معاينه فني اقدام كرده‌اند. اين يعني يك موتور از هر 7800موتور. در معاينه فني 2اصل مهم كنترل آلودگي هوا و بررسي ايمني وسيله نقليه مورد آزمون قرار مي‌گيرد كه بعيد به‌نظر مي‌رسد يك موتورسيكلت با ساختار فعلي بتواند آن را پاس كند. سردار حسيني در اين‌باره مي‌گويد: براي معاينه فني موتورسيكلت‌هاي شهر تهران هنوز برنامه‌اي وجود ندارد. وي در اين‌باره توضيح مي‌دهد: اساسا موتورسيكلت‌هاي موجود كه هم‌اكنون در پايتخت تردد مي‌كنند از استاندارد لازم براي معاينه فني برخوردار نيستند و در عمل اجراي طرح معاينه فني آنها، مشكلي از آلودگي هوا را حل نمي‌كند. وي افزود: بايد موتورسيكلت‌ها را از چرخه ترافيك حذف كرد.

  • آنها با هوا چه مي‌كنند؟

هر موتورسيكلت در هر كيلومتر تردد 15گرم آلودگي وارد هوا مي‌كند. بدين‌ترتيب 780هزار موتور هر روز 286تن مونواكسيد كربن، 100كيلوگرم دي‌اكسيد گوگرد، 7.9تن دي‌اكسيد نيتروژن، 83تن تركيبات آلي فرار و 2.6تن ذرات معلق توليد مي‌كنند. حجم بالاي توليد مونواكسيد كربن مهم‌ترين خطري است كه اگزوز يك موتورسيكلت براي سلامتي شهروندان دارد. در معرض مستقيم اين گاز قرار گرفتن مي‌تواند موجب مرگ مستقيم يا صدمات تنفسي حاد به هر شخص شود.

  • فشار شوراي شهر بر وزارت صنعت

تأكيد شوراي اسلامي شهر تهران در بحث كاهش آلودگي هوا روي موتورسيكلت‌هاست. اين خبر را مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران داده و افزوده است: هر موتورسيكلت گاه تا 5برابر يك خودرو آلودگي توليد مي‌كند. به گفته وي، بر اين نكته پافشاري مي‌شود كه وزارت صنعت موتورسيكلت‌هاي برقي را بياورد كه هم آلودگي صوتي را كاهش دهد و هم آلودگي هوا را، به‌ويژه در 6ماه دوم سال كه هوا سرد مي‌شود.

  • اميدواري‌ها به يك مصوبه‌

از ابتداي مهر95 طي مصوبه هيأت وزيران موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري پلاك نمي‌شوند. اين گام اگرچه چيزي از 780هزار موتورسيكلت موجود در تهران كم نمي‌كند اما گامي براي بهبود وضع موجود است و به مرور زمان مي‌تواند موجب حذف اين وسايل آلاينده از سطح شهر شود. براساس اخبار رسيده به همشهري، پيش از آغاز طرح ممنوعيت شماره‌گذاري، برخي توليدكنندگان با كمترين كيفيت موتورهاي كاربراتوري دو‌زمانه را توليد مي‌كردند و كمترين توجهي به شاخص‌هاي محيط‌زيستي اين وسايل نداشتند. سردار حسيني درخصوص نظارت پليس بر توليدكنندگان موتورسيكلت مي‌گويد: يكي از اقدامات پليس راهنمايي و رانندگي كشور در بخش فني و مهندسي، تعامل و ارتباط مستمر با توليدكنندگان است به‌طوري كه جلسات زيادي درخصوص رسيدگي به مسائل موتورسيكلت‌ها برگزار شده كه اميدواريم منجر به حصول نتيجه شود.

کد خبر 351594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha