دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

یک‌روز پس از انتشار موافقت سازمــــــان حفاظت محیط‌زیست با واگذاری بخشی از جزیره آشوراده و انتشار جزئیات اجرایی این طرح، یک عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس اعلام کرد، مجلس به موضوع تبدیل آشوراده به جزیره گردشگری ورود می‌کند تا مشخص شود علت پرداختن به این موضوع با وجود مخالفت سازمان بازرسی کل کشور چیست؟

ديروز جزئيات طرح گردشگري آشوراده در رسانه‌ها منتشر شد و سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز توصيه‌هايي براي بهره‌برداري بهتر از جزيره آشوراده به سرمايه‌گذار اين طرح ارائه كرده بود.

  • مخالفت‌ها با واگذاري آشوراده ادامه دارد

موضوع واگذاري بخشي از جزيره آشوراده براي تغيير كاربري به زون گردشگري پيش‌تر با مخالفت سازمان بازرسي كل كشور و فعالان محيط‌زيست مواجه شده بود و انتشار نامه جديد سازمان حفاظت محيط‌زيست و جزئيات طرح موجب شد تا ماجراي واگذاري آشوراده بار ديگر مطرح شود.

بر همين اساس جبار كوچكي ‌نژاد، عضو فراكسيون محيط‌زيست مجلس نيز ديروز با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته نيز تلاش‌هايي براي تبديل آشوراده به جزيره گردشگري صورت گرفته بود، اعلام كرد: پس از پايان تعطيلات مجلس موضوع آشوراده در دستور كار مجلس قرار مي‌گيرد تا علت پرداختن دوباره به اين موضوع با وجود مخالفت سازمان بازرسي بررسي شود. او همچنين به ابلاغيه چند روز اخير معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در مورد تبديل آشوراده به جزيره گردشگري اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه در سال‌هاي اخير تلاش‌هايي در اين زمينه صورت گرفته بود و با ورود سازمان بازرسي متوقف شد، آغاز مجدد اين پروژه حتما بايد مورد بررسي قرار گيرد.

به گفته كوچكي نژاد، پس از تعطيلات مجلس، موضوع آشوراده در دستور كار فراكسيون محيط‌زيست قرار مي‌گيرد تا ابعاد مختلف و چرايي پرداختن دوباره به آن از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست و طرحي كه مورد موافقت قرار گرفته است بررسي شود. به گفته او، درصورتي كه پس از بررسي‌ها مشخص شود اين طرح به محيط‌زيست منطقه آسيب خواهد زد حتما جلوي آن گرفته مي‌شود.

  • مجلس آماده مراقبت از محيط زيست

اظهارات جبار كوچكي نژاد درخصوص واگذاري آشوراده و تصميم مجلس براي ورود به اين موضوع در شرايطي مطرح مي‌شود كه مسعود پزشكيان، نايب‌رئيس مجلس نيز ديروز در همايش سياست‌هاي كلي محيط‌زيست، اجرا و نظارت، از آمادگي مجلس براي تصويب قوانين حافظ محيط‌زيست خبر داد.

او گفت: نمايندگان مجلس آمادگي دارند هر قانوني را براي حمايت از اين حوزه تصويب كنند. به گفته پزشكيان، نمايندگان مجلس معتقدند توسعه بدون محيط‌زيست محقق نمي‌شود و بايد مراقب منابع طبيعي از جمله آب، خاك، هوا و جنگل بود. او گفت: اگر به داشته‌ها و منابع خود بي‌توجه باشيم، زندگي نسل‌هاي آينده غيرممكن خواهد شد.

به گفته نايب‌رئيس مجلس، تمام اسناد و برنامه‌ها براي حمايت و تقويت محيط‌زيست بايد براساس واقعيت‌ها و منابع موجود عملياتي شود. نايب‌رئيس مجلس تأكيد كرد: در شرايط كنوني تدوين برنامه‌هاي راهبردي براي حمايت از محيط‌زيست ضروري و مهم است و در اين رابطه بايد نقشه‌هاي بزرگ و كاربردي تدوين شود.

موضوعات مرتبط با محيط‌زيست كشور از چنان اهميتي برخوردار هستند كه انتقاد شديد از ماجراي تغيير آشوراده به زون گردشگري چندان دور از انتظار نيست. همين ديروز نيز دادستان كل كشور در همايش سياست‌هاي كلي محيط‌زيست، اجرا و نظارت در حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام كرد: مصاديق روشن كه در سازمان حفاظت محيط‌زيست تعريف شده وجود دارد؛ مثل صيانت و حفاظت از منابع ملي، كوه‌ها، جنگل‌ها، مراتع ملي، دره‌ها و امثال اينها كه يك مسئوليت فوق‌العاده‌اي برعهده سازمان حفاظت محيط‌زيست است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد‌جعفر منتظري اما انتقاداتي به فعاليت‌هاي سازمان حفاظــــت محيط‌زيست و دستگاه‌هاي ديگر در موضوع صيانت از منابع‌طبيعي و ملي و بخش‌هاي مختلف محيط‌زيست كشور وارد كرد و گفت: با تمام احترامي كه براي خانم ابتكار و همكارانش قائل هستم عرض مي‌كنم كه سازمان‌ حفاظت‌محيط‌زيست در انجام وظيفه خود موفق نبوده است.

کد خبر 351879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha