سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

موضوع واگذاری بخشی از جزیره آشوراده به‌منظور گشودن درهای آن به روی گردشگران موجب شد تا همین دیروز مجید مخدوم، رئیس انجمن علمی ارزیابی محیط‌زیست ایران که از او به‌عنوان پدر علم ارزیابی زیست‌محیطی ایران هم نام برده می‌شود در گفت‌وگو با فارس اعلام کند که آزمندان محیط‌زیست، آشوراده را نابود می‌کنند.

عضو هيأت علمي دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران تأكيد كرده است كه آشوراده تاب كوچك‌ترين تغيير را ندارد و از بين مي‌رود.

مجيد مخدوم افزود: سال 55 تعداد 9منطقه را در ايران به يونسكو معرفي كرديم تا عنوان ذخيره‌گاه زيست‌كره را به آن بدهند و به‌طوركلي روال علمي، منطقي و قانوني در يونسكو اين است كه يك كشور مي‌تواند هر منطقه‌اي را كه مي‌خواهد، به‌عنوان يك ذخيره‌گاه معرفي كند.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: تبديل يك منطقه به ذخيره‌گاه زيست‌كره 3مرحله دارد؛ مرحله اول، معرفي، مرحله دوم، اجراي طرح ارزيابي توان و تاب‌آوري و مرحله سوم زون‌بندي است تا جايي به‌عنوان ذخيره‌گاه زيست‌كره معرفي شود. همچنين هر ذخيره‌گاه بايد 12زون داشته باشد كه درصورت وجود اين شرايط، پيشنهاد و طرح به پاريس مي‌رود و با حضور نماينده ايران تصميم گرفته مي‌شود كه يك منطقه مي‌تواند ذخيره‌گاه زيست‌كره شود.

عضو هيأت علمي دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران تصريح كرد: سازمان محيط‌زيست در هيچ كجا طرحي تحت عنوان ارزيابي توان و تاب‌آوري و زون‌بندي ندارد، جز پارك ملي گلستان كه آنجا را هم آنقدر خراب كرده‌اند كه ديگر نمي‌توانند آن‌را به يونسكو معرفي كنند.

  • چشم طمع به آشوراده

مخدوم تصريح كرد: در موضوع آشوراده، افرادي آزمند هستند كه چشم طمع به آشوراده دارند. او گفت: بنده و همكارانم چندين سال است در ميانكاله بررسي‌هاي زيادي انجام داده‌ايم و بايد بگويم آنقدر وضعيت آنجا بحراني است كه كوچك‌ترين تغييراتي باعث مي‌شود ديگر چيزي از آن باقي نماند. وي افزود: آنجا زيستگاه انار وحشي و قرقاول است كه از گونه‌هاي در معرض انقراض كشور محسوب مي‌شوند.

همچنين آشوراده زيستگاه ماهي كلمه است كه اين ماهي غذاي فيل‌ماهي است و يكي از ذخاير خاوياري ما براي ارزآوري محسوب مي‌شود. او با تأكيد بر اينكه آشوراده اساسا توان تغيير كاربري را ندارد، اعلام كرد: به هيچ وجه موافق اين طرح نيستيم، مگر اينكه ارزيابي توان آن منطقه را انجام بدهند و نتيجه را به كميته ماده 2ارزيابي ارائه كنند، در غيراين صورت اگر طرح به همين شكل فعلي در كميته ماده 2ارزيابي مطرح شود، قطعا به‌شدت با آن مخالفت مي‌كنيم و جلوي ادامه كار را مي‌گيريم.

کد خبر 352022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha