دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

همشهری دو - پریسا زاهدی: امروزه دیگر به سختی کاری را بتوان یافت که بدون حضور کامپیوتر انجام شود

موس

و به همین‌خاطر کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها به وسیله‌ای پرکاربرد در زندگی ما تبدیل شده که از ما جدانشدنی است اما همین ابزارها در عین اینکه بسیار مفید و کاربردی هستند درصورت استفاده نادرست می‌توانند سلامت ما را به خطر بیندازند.

براي مثال نگاه‌كردن طولاني به صفحه مونيتور براي چشم ضرر دارد يا نشستن زياد پشت ميز و خم‌شدن و نگاه كردن به صفحه آن مي‌تواند در ستون فقرات مشكل ايجاد مي‌كند. موس يكي از محصولات تكنولوژيك و ابزار كمكي كامپيوتر و لپ‌تاپ است كه اگر درست انتخاب نشود مي‌تواند عضلات دست و مچ را دچار مشكل كند، براي همين لازم است بدانيم كه چه نوع موسي بخريم كه آسيب نبينيم.

شكل موس: مهم‌ترين نكته‌اي كه هنگام خريد يك موس بايد به آن دقت كنيم شكل و فرم آن است. هرچند كه زيبايي اهميت دارد اما اين بُعد در اولويت‌هاي بعدي انتخاب و خريد قرار مي‌گيرد. متأسفانه بسياري از افراد، زيبايي را قبل از راحتي و تناسب با ساختار دست قرار مي‌دهند كه در نهايت بعد از استفاده، موجب مشكلات متعددي براي عضلات دست و انگشتان و مچ مي‌شود.

اندازه موس: موس‌هاي كوچك را هرگز انتخاب نكنيد. يك مدل از موس‌هايي كه باعث آسيب مي‌شود موس كوچك و جمع و جور و تخت است. استفاده از اين مدل موس‌ها در دراز مدت شكل انگشتان را تغيير مي‌دهد و موجب درد دست مي‌شود. بيشتر كساني كه لپ‌تاپ دارند براي راحتي و سهولت در جابه‌جايي، از مشتريان اين موس‌ها هستند اما فراموش نكنيد كمي بزرگ‌تربودن بهتر از از بين رفتن عضلات دست و استخوان انگشتان است. پس سعي كنيد از خريدن اين موس‌ها بپرهيزيد.

ارگونومي موس:‌ علاوه بر سايز كلي موس بايد به نكته ديگري نيز توجه داشت و آن هم طراحي ارگونوميك موس است. موس‌هاي ارگونوميك، متناسب با ساختار دست طراحي شده‌اند تا زماني كه دست خود را روي موس قرار مي‌دهيد باعث اذيت و تغيير در استخوان‌بندي دست نشود. اين موس‌ها معمولا ظاهري غيرمعمول دارند اما پس از به‌دست‌گرفتن و استفاده از آنها و گذاشتن انگشتان خود رويشان آن مي‌بينيد كه چقدر احساس راحتي خواهيد كرد. احساس راحتي و تناسب اندازه موس با دست را مي‌توان مهم‌ترين نكته در انتخاب موس مناسب دانست. در موس‌هاي گيمينگ (براي كساني كه بازي‌هاي كامپيوتري را به‌طور حرفه‌اي پيگيري مي‌كنند) اغلب اين نكته رعايت مي‌شود و ارگونوميك‌بودن طراحي آنها به‌راحتي قابل تشخيص است. البته در اين زمينه علاوه بر مهم بودن اندازه موس يك مسئله اختياري وجود دارد. موس‌ها معمولا بر دو نوع مرتفع و كوتاه هستند. اين تفاوت‌ها بيشتر جنبه سليقه‌اي دارند و اگر جنبه ارگونوميك‌بودن طراحي رعايت شده باشد تفاوتي ندارد كه موس كوتاه يا بلند باشد.

اگر تمايل به خريد موس بي‌سيم داريد اين نكته را فراموش نكنيد كه ميزان شارژدهي موس را بررسي كنيد و اگر متناسب با استفاده‌تان نبود از خريد آن اجتناب كنيد.

علاوه بر ميزان شارژدهي بايد به ميزان برد اين موس‌ها نيز توجه كرد تا در محدوده مورد نياز باشد.

کد خبر 351901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha