به گزارش فارس، دكتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پانزدهمین کنگره بینالمللی گوش، گلو و بینی افزود: در سه سال گذشته حدود سه هزار ایده به محصول تبدیل شد و 120 میلیون دلار محصول دانشبنیان از پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد به خارج صادر کردهایم.
وی اظهار داشت: بی شک، در دنیای در حال تغییر کنونی، جامعه نمیتواند بدون یک نظام آموزش عالی پویای دارای کارکردهای فرابخشی و فرامرزی به روند تکامل دانشی و تمدنی خود قوام و استحکام بخشد.
فرهادی تصریح کرد: تحقق اهداف عالی نظام و رسیدن به اهداف بلند سند چشمانداز 1404، نیازمند برخورداری از سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی کارآمد است که بتواند با استانداردهای جهانی رقابت کند.
وزیر علوم بیان داشت: در کشور ما جایگاه علم و پژوهش از رتبه خوبی برخوردار است و گفتمان علم و فناوری به گفتمان غالب کشور تبدیل شده، هرچند با کمبود بودجه مواجه بودهایم اما با همین حداقلها توانستیم جایگاه مناسبی در دنیا بدست آوریم.
وی افزود: کشور ما در همه زمینههای علمی رشد خوبی داشته، بالاخص در رشته گوش، گلو و بینی دامنه و زمینه کاری بسیار گسترده شده و امیدوارم همکاری تیمی نیز گسترش یابد.
وزیر علوم با بیان اینکه هم اکنون استفاده از تکنولوژی برتر در تشخیص و درمان ونقاهت به خوبی به کار گرفته میشود، گفت: در سال 2015 بیش از 2 میلیون و 500 هزار مقاله در وب ساینس از 193 کشور دنیا ثبت شده که 22 کشور تولید علمی ناچیز و دارای کمتر از 2000 مدرک داشتند، 44 کشور مدرک بالای 10 هزار را به خود اختصاص دادند و در میان 22 کشور با مدرک بالای 30 هزار، جمهوری اسلامی ایران در رتبه 19 قرار گرفت، یعنی ایران در حال حاضر با 22 کشور برتر دنیا از نظر علم و فناوری در حال رقابت است و این بسیار مهم و قابل توجه است.
وی اضافه کرد: در سال 2015، بر اساس طبقهبندی جهانی لایدن 13 دانشگاه ایران و بر اساس نظام رتبهبندی تایمز 28 دانشگاه ایران در میان یک درصد دانشگاههای برتر و تأثیرگذار دنیا قرار گرفتند و تعداد 199 دانشمند ایرانی مقیم ایران در سطح یک درصد دانشمندان جهان شناخته شدند.
فرهادی در ادامه عنوان کرد: سهم ایران از مقالات 1درصد برتر دنیا در سال 2016 تا کنون 1/2 درصد جهان است و 225 مقاله ایران در نیز در زمره مقالات یک درصد برتر دنیا در سال 2015 شناخته شده است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه سیاست ما در وزارت علوم، عبور از دانشگاههای آموزش و پرورشمحور و گذار به سمت دانشگاه کارآفرین بوده است، گفت: به همین دلیل، اولین وظیفه خود را متوقف ساختن گسترش کمّی بیرویهای تعریف کردیم که به کاهش کیفیت منتهی شده بود.
فرهادی در ادامه گفت : در دولت یازدهم به جز مواردی که در راستای سیاستهای کیفیسازی و کارآفرینی بوده، نه تنها مجوز گسترش رشته و دانشگاه داده نشده، بلکه حدود 500 برنامه درسی که دارای قدمت بعضاً 30 ساله بودند مورد بازنگری واقع شده است.
وی افزود : تعامل فعال و اثربخش علمی و فرهنگی با محیط منطقهای و بینالمللی، سیاست دیگر وزارت علوم بوده که موفقیت دولت در مذاکرات و شرایط پسا برجام کمک زیادی به تحقق این سیاست کرده است.
فرهادی اضافه کرد: 140 پروژه مشترک بین دانشگاههای داخل و خارج از کشور تعریف شده و حدود 100 نفر از روسای دانشگاههای معتبر از دانشگاههای ما بازدید داشتهاند و بعضاً در گزارشات خود پیشرفتهای علمی ایران را شگفتانگیز توصیف کردهاند.
وزیر علوم در خاتمه گفت: ايران در زمینه نوآوری سال گذشته رتبه 113 و امسال رتبه 78 را به خود اختصاص داده و این نشان از حرکت کشور به سمت پیشرفت دارد. خوشبختانه این همکاری علمی و گروهی در حال افزایش است و شاهد همکاریهای مشترک بین رشتههای پزشکی و مهندسی هستیم.
نظر شما