همشهری آنلاین: سرپرست فرمانداری شهرستان سردشت گفت: یکهزار و ۹۳۵ هکتار از زمین‌های سردشت مناطق آلوده به مین است.

مین

اشکان مهدوی‌نیا در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از سال 92 تا کنون 529 هکتار و حدود 60 درصد از اراضی آلوده به مین توسط گروه های مین زدایی کشور پاکسازی شده است.

وی افزود: میزان تلفات انسانی از سال 92 تا کنون نیز به طور متوسط سه مجروح و یک شهید یا فوتی در سال بوده است.

مهدوی‌نیا بیان کرد: سال گذشته از اعضای گروه مین روبی نیز یک شهید و 4 مصدوم داشتیم و امسال هم تاکنون 2 نفر بر اثر انفجار مین مجروح شده اند.

وی در خصوص اطلاق شهید یا فوتی بر اثر انفجار مین و تفاوت‌های آنها نیز یادآورشد: در خصوص شهید شناخته شدن و یا نشناخته شدن اشخاصی که روی مین می‌روند چنانچه یک شخص بر اثر کار مغرضانه(آگاهانه و قاچاق) گرفتار مین شود در کمیسیون تایید نمی‌شوند ولی افرادی که ناخواسته روی مین می‌روند ادعای آنها در کمیسیون ماده 2 که در فرمانداری تشکیل می‌شود مطرح و در صورت اثبات آن فرد جانباز و شهید محسوب می شوند.

وی گفت: سالانه دوره هایی برای آشنایی مردم با خطرات مین توسط فرمانداری، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر تشکیل می‌شود.

سرپرست فرمانداری سردشت گفت: در مناطقی که آلوده به مین هستند علائم هشدار دهنده و آگاهی دهنده نصب شده است و بیشترین زمانی که مردم عادی روی مین می‌روند در فصل بهار و زمانی است که گیاهان خوراکی در کوهستان یافت می‌شود و برای جمع آوری این گیاهان مردم راهی کوهستان می‌شوند.

مهدوی نیا افزود: امسال تعداد 12 پایگاه متروکه پاکسازی شده است و بر اساس آخرین گزارش مربوط به پنج ماهه اول سال جاری 59 هکتار از اراضی آلوده به مین پاکسازی شده است.

وی توصیه کرد مردم هنگام مواجهه با مواد منفجره و شئ مشکوک از نزدیک شدن به آن خودداری کنند و به ارگان‌های مسدول همانند فرمانداری، سپاه پاسداران یا اطلاعات استان اطلاع رسانی کنند.

کد خبر 352110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha