روز پنجشنبه رئیس اتحادیه مشاوران املاک و مدیرعامل بــورس کالا در یـک گفت‌وگوی غیرمنتظره و رودررو، در محل غرفه همشهری در نمایشگاه مطبوعات، بر سر طراحی و عرضه شاخص مسکن از طریق مجاری قانونی به توافق رسیدند.

بورس مسکن

به گزارش همشهري، در جريان گفت‌وگو و مذاكره‌اي كه در محل نمايشگاه مطبوعات و در غرفه روزنامه همشهري برگزار شد، حسام عقبايي رئيس اتحاديه مشاوران املاك و حامد سلطاني‌نژاد روش افزايش شفافيت مسكن را بررسي كردند و براي طراحي يك شاخص كه بيانگر روند قيمت و سرمايه‌گذاري در حوزه مسكن باشد به توافق رسيدند.

  • سابقه اختلاف نظرها و سوء‌تفاهم‌ها

در گذشته اختلاف نظرها و سوءتفاهم‌هايي در مورد سازوكار‌هاي ورود بازارسرمايه به بخش مسكن وجود داشت. ظاهرا اين اختلاف‌ها بر سر تعريف مفاهيم شكل گرفته بود و گمان مي‌رفت بورس كالا درنظر دارد تا از طريق ورود به بازار معاملات مسكن نقش مشاوران املاك را در اين حوزه بازي كند. سال‌هاست كه معاملات مسكن در سامانه‌اي با نام سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور از طريق مشاوران املاك ثبت مي‌شود. اين سامانه كشوري تاكنون توانسته است داده‌هاي زيادي را از روند معاملات مسكن ثبت و توليد كند كه تاكنون كمتر مورد استفاده اقتصاددانان و تحليلگران مالي قرار گرفته است و مي‌تواند منبع مناسبي براي تعيين راهبرد‌هاي اين صنعت قرار گيرد.

  • توضيحات مديرعامل بورس كالا

مديرعامل بورس كالا در گفت‌وگوي غيرمنتظره‌اي كه بين او و رئيس اتحاديه مشاوران املاك شكل گرفت، به صراحت توضيح داد: بورس كالا طبق كاركردهاي تعريف شده‌اش مايل نيست در حوزه عمل مشاوران املاك مداخله كند. حامد سلطاني‌نژاد در عين حال تأكيد كرد: با توجه به اينكه ايجاد يك شبكه عظيم، مشابه آنچه هم‌اكنون از طريق اتحاديه مشاوران املاك ايجاد شده، هزينه گزافي را مي‌طلبد، بورس كالا مايل است از داده‌هاي همين شبكه موجود براي طراحي و عرضه شاخص مسكن استفاده كند. مديرعامل بورس كالا توضيح داد: معرفي و طراحي شاخص معاملات به كمك سامانه معاملات اتحاديه املاك مي‌تواند به شفاف شدن بازار مسكن كمك كند.

  • استقبال رئيس اتحاديه مشاوران املاك

حسام عقبايي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك هم تأكيد كرد: با هر سازو كاري كه موجب تسهيل معاملات و شفاف‌سازي‌ در بازار مسكن شود موافقيم، اما همه اين امور بايد از طريق مجاري قانوني خودش پيش برود. در عين حال حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالا توضيح داد: پيشنهاد ما اين است كه با همكاري و محوريت اتحاديه املاك شاخص‌هاي قيمت مسكن طراحي شود و بعد از دريافت مجوز شرعي از كميته فقهي سازمان بورس اوراق آپشن يا فيوچرز شاخص‌هاي قيمت مسكن روي تابلوي بورس كالا قابل معامله شود. عقبايي ضمن استقبال از اين طرح گفت:

ايده بسيار خوبي است و ما از آن استقبال مي‌كنيم و حتما در پيشبرد آن به بورس كالا كمك خواهيم كرد. رئيس اتحاديه مشاوران املاك درباره دلايل مخالفت‌هاي قبلي‌اش با ايجاد تابلوي مسكن در بورس كالا گفت: دغدغه اتحاديه مشاوران املاك اين بود كه بورس كالا قصد دارد جاي مشاوران املاك را در بازار مسكن بگيرد اما اگر بورس كالا ابزاري مانند آپشن يا فيوچرز شاخص قيمت مسكن را براي پوشش ريسك سرمايه‌گذاري در بازار مسكن به مردم ارائه دهد، قطعا از آن استقبال مي‌كنيم و با مسئولان بازار سرمايه نهايت همكاري و همراهي را خواهيم داشت. سپس سلطاني‌نژاد اضافه كرد: ايده اصلي بورس كالا از يك سال پيش اين بود كه ابزاري را در اختيار مصرف‌كنندگان و سرمايه‌گذاران مسكن قرار دهيم كه بتوانند ريسك خود را مديريت كنند.

  • نحوه همكاري

حسام عقبايي ضمن استقبال دوباره از اين موضوع، در مورد نحوه همكاري براي طراحي شاخص قيمت معاملات مسكن پيشنهاد ويژه‌اي ارائه داد و گفت: اتحاديه املاك در چارچوب طراحي و انتشار شاخص‌هاي قيمت مسكن مي‌تواند قيمت‌هاي تحقق‌يافته در سامانه ثبت معاملات املاك را در اختيار بورس كالا قرار دهد.

رئيس اتحاديه مشاوران املاك تأكيد كرد: معتقديم طراحي شاخص قيمت مسكن مي‌تواند در عين حال كه بازار مسكن را شفاف مي‌كند به مردم و سرمايه‌گذاران هم علامت‌هاي درستي از روند فعلي و آينده بازار مسكن ارائه ‌دهد. او گفت: از سوي ديگر از آنجا كه چنين شاخص‌هايي قاعدتا از طريق نهاد معتبري مثل بورس كالا طراحي، معرفي و منتشر مي‌شود مردم هم به اين شاخص‌ها اعتقاد و اعتماد پيدا مي‌كنند.

  • توافق بر سر طراحي شاخص

حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالا و حسام عقبايي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك، توافق كردند كه با استفاده از داده‌هاي سامانه فعلي معاملات مسكن و با سود بردن از مكانيسم‌هاي بورس كالا شاخص قيمت مسكن را طراحي و معرفي كنند. اين شاخص مي‌تواند روند قيمت مسكن را نمايش دهد و قابل پيش‌بيني كند.

کد خبر 352320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha