چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

باراک اوباما بلافاصله پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وعده یک انتقال قدرت «آرام» و «حساب شده» را داد، اما گویا تیم پیروز در انتخابات یعنی ترامپ و اطرافیانش خود به منبع بحران در این روند تبدیل شده‌اند.

دونالد جونیور، اریک و ایوانکا فرزندان ارشد دونالد ترامپ و ملانیا همسر او

حدود 2‌ماه ديگر دونالد ترامپ كليد كاخ‌سفيد را از باراك اوباما تحويل مي‌گيرد تا اگر اتفاق غيرمنتظره‌اي نيفتد براي 4سال آينده ساكن اين خانه باشد و امور آمريكا را هدايت كند. اما در قدم اول، جز آشفتگي از او و تيم تحت مديريتش چيز ديگري ديده نشده است. طي روزهاي اخير 2چهره كليدي تيم او يعني مايك راجرز و كريس كريستي به‌طور ناگهاني استعفا دادند؛ استعفاهايي كه گفته مي‌شود در اثر اعمال فشار از سوي اطرافايان ترامپ به‌خصوص خانواده او اتفاق افتاده است.

ابتدا در اوايل هفته جاري كريس كريستي، فرماندار نيوجرسي و از دوستان نزديك ترامپ كه سرپرستي تيم انتقال رئيس‌جمهور منتخب را به‌عهده داشت استعفا داد. 2روز بعد مايك راجرز، سرپرست سابق كميته اطلاعات كنگره آمريكا و مشاور ارشد امنيت ملي ترامپ هم اعلام كرد از سمت خود كناره‌گيري مي‌كند. اين دو اتفاق در همين روزهاي ابتدايي آغاز روند انتقال قدرت، زلزله بزرگي در اردوگاه دونالدترامپ به راه انداخت كه برخي رسانه‌هاي آمريكايي از آن به «تصفيه زودهنگام» در تيم او ياد كردند.

گفته مي‌شود بركناري كريستي بر اثر اعمال فشار دختر ترامپ يعني ايوانكا و همسرش جارد كوشنر اتفاق افتاده است. پس از اين بود كه شبكه ان‌بي‌سي آمريكا نيز راجرز را قرباني يك «پاكسازي استاليني» در مورد افراد نزديك به كريستي خواند. از راجرز به‌عنوان رئيس احتمالي سازمان مركزي اطلاعات آمريكا (سيا) نام برده مي‌شد.

همزمان با استعفاي اين دو، ماتيو فريدمن، كه سرپرستي تيم برنامه‌ريزي براي انتخاب اعضاي شوراي امنيت ملي را بر عهده داشت اعلام كرد از همكاري با گروه كاري رئيس‌جمهور منتخب كناره‌گيري كرده است. او در مورد تصميم خود توضيحي نداد.

  • تقويت نقش معاون ترامپ

در فاصلـــــه برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و روز انتقال قدرت در كاخ سفيد، تمام گزارش‌هاي امنيتي و محرمانه‌اي كه براي باراك اوباما، رئيس‌جمهور، تهيه مي‌شود در اختيار دونالد ترامپ رئيس‌جمهور منتخب هم قرار مي‌گيرد. همزمان، ترامپ بايد تيمي را به سازمان‌هاي و دستگاه‌هاي اجرايي معرفي كند تا در جلسات مهم آنها شركت كرده و در جريان امور قرار گيرند و روند انتقال قدرت بدون مشكل و بدون وقفه انجام شود.

قرار بود كريستي به‌عنوان سرپرست تيم انتقال رئيس‌جمهور منتخب، فهرستي از افرادي تهيه كند كه قرار است در تماس با مقام‌هاي دولت اوباما، به نمايندگي از دونالد ترامپ در نهادهاي مختلف در جريان امور قرار گيرند. اين فهرست بايد هرچه زودتر در اختيار دولت اوباما قرار گيرد. اكنون با كناره‌گيري كريستي، مايك پنس، معاون ترامپ به‌طور رسمي جانشين او شده است.

با انتصاب جديد، نقش مايك پنس در روند انتقال قدرت بسيار پررنگ‌تر از قبل مي‌شود. او علاوه بر تعيين ليست تيم انتقالي، از نزديك در جريان انتصاب‌هاي دولت آينده هم قرار دارد و در تركيب كابينه اعمال نظر خواهد كرد. او همچنين قرار است به‌عنوان رابط ميان رئيس‌جمهور و كنگره عمل كند؛ كنگره‌اي كه بار ديگر جمهوريخواهان در آن اكثريت را به‌دست گرفته اما بسياري از اعضاي آن در طول مبارزات انتخاباتي ميان دونالد ترامپ و رقيب دمكراتش هيلاري كلينتون به وضوح از ترامپ فاصله گرفتند. او بايد بتواند موافقت اعضاي ارشد كنگره را براي حمايت از كساني كه قرار است سمت‌هاي دولتي را به‌عهده بگيرند جلب كند.

پيش‌تر، سناتور راند پل، عضو حزب جمهوريخواه و نماينده ايالت كنتاكي در مجلس سنا، نسبت به‌احتمال انتصاب رودي جيولياني، شهردار سابق نيويورك، به سمت وزير خارجه اعتراض كرده بود. جولياني هيچ تجربه فعاليت در عرصه سياست خارجي ندارد و ازجمله افرادي است كه سال گذشته از حمله به ايران حمايت كرده بود. با اين حال، دونالد ترامپ كه ديگر اين روزها سعي مي‌كند ياد بگيرد حساب‌شده‌تر سخن بگويد و توييت كند، ديروز در ميان ابراز نگراني گسترده در رسانه‌ها آمريكايي در مورد تركيب احتمالي دولت، با انتشار پستي در توييتر نوشت: «روند بسيار سازمان‌يافته‌اي در حال انجام است؛ درحالي‌كه من در مورد كابينه و ديگر سمت‌ها تصميم مي‌گيرم. من تنها كسي هستم كه از اسامي فيناليست‌ها خبر دارم!»

  • فرزندان حاشيه‌ساز ترامپ

3فرزند ارشد ترامپ يعني اريك و دونالد جونيور، پسرانش و ايوانكا، دخترش و همسر او جارد كوشنر قرار است طي 4سال آينده مديريت تمام املاك و دارايي‌هاي دونالد ترامپ، كه يكي از بزرگ‌ترين ميلياردرهاي آمريكايي است را به‌عهده داشته باشند. همزمان با اعلام كناره‌گيري كريس كريستي، خبر ديگري كه همه را شوكه كرد اين بود كه ترامپ به اين 4نفر سمت مشورتي داده و اينها قرار است در كميته انتقالي ايفاي نقش كنند. كارشناسان اين اتفاق را «قانوني» اما «غيرمعمول» دانسته‌اند. نگراني آنها از احتمال اعمال نفوذ فرزندان ترامپ بر روند انتصاب‌ها در دولت آينده با هدف پيشبرد اهداف تجاري خودشان است.

ديروز درحالي‌كه بسياري از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در مورد دستبندي كه ايوانكا، دختر ترامپ، در برنامه 60دقيقه سي‌بي‌اس به‌دست داشت صحبت مي‌كردند، دونالد ترامپ سعي كرد بخشي از شايعات را از خانواده خود دور كند. او در توييتر خود نوشت: «من به‌دنبال تأييديه امنيتي براي فرزندانم نيست.

اين خبر دروغ است.» در روزهاي اخير شايعه شده بود كه او قصد دارد در كابينه خود جايي هم به فرزندانش بدهد و به همين منظور از نهادهاي اطلاعاتي آمريكا براي آنها درخواست بررسي و ارائه تأييديه امنيتي كرده است. اما آنچه اخيرا در مورد دخترش جنجال آفريده اين بود كه ايوانكا در نخستين مصاحبه تلويزيوني ترامپ پس از پيروزي‌ در كنار او نشسته بود. او دستبندي به‌دست داشت كه نمونه‌هاي ساخته شده از روي آن ساعتي پس از پخش مصاحبه با قيمت 10هزار دلار براي فرشو آنلاين ارائه شده بود. بسياري اين اقدام را سوءاستفاده دختر ترامپ از موقعيت سياسي پدرش دانسته و او را مورد انتقادات گسترده قرار داده‌اند.

گمانه‌زني‌ها در مورد اعضاي احتمالي كابينه ترامپ از اين هفته آغاز شده و همه منتظر ليست نهايي هستند تا ببينند رئيس‌جمهور جديد آمريكا كه حتي يك روز هم سابقه كار سياسي و اجرايي در دولت ندارد چه كساني را طي هفته‌هاي پيش رو براي هدايت اين كشور معرفي مي‌كند؛ روندي كه از همين ابتدا با حاشيه‌هاي بسيار آغاز شده است.

کد خبر 352932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha