همشهری آنلاین: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص گزارش‌های مربوط به سرقت علمی، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت علوم، در اطلاعيه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آمده است: به دنبال نشر گزارش مربوط به سرقت علمی (انتحال) از سوی مجله نیچر و به منظور رسیدگی به موضوع و برخورد با متخلفان در حوزه کارکردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین برخورد با تخلفات علمی، به منظور جلوگیری از تکرار این جرائم، اقدامات زیر در این وزارتخانه از مدت‌ها قبل آغاز شده و توجه به این موضوع با جدیت ادامه دارد.

مقرر شد یک کمیته حقیقت‌یاب به مسئولیت معاونت محترم پژوهش و فناوری تشکیل شود و با پیگیری مجدانه در این زمینه، موضوع را به طور دقیق و مستند و کارشناسانه مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را اعلام کند.

مقرر شد به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ شود کمیته‌ای را برای رسیدگی به این امور تشکیل داده و ضمن پیگیری موضوع، نتیجه رسما اعلام شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این نوع تخلف تعریف و از طریق کنترل مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها و با استفاده از نرم‌افزار همانند جو، ثبت پایان‌نامه‌ها و غیره از هر گونه سواستفاده جلوگیری و ممانعت به عمل آید.

همچنین در قالب آئین‌نامه و دستورالعمل‌های مختلف، عنایت ویژه به کیفیت امور تحقیقاتی، مکانیسم و ارتقای اعضای هیئت علمی صورت گرفته است.

مرجعیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کارشناسی دقیق «اصالت» مقالات علمی در این امر مورد تاکید است.

آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌های برخورد با تخلفات علمی استادان و دانشجویان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ارسال شده است.

معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، لایحه‌ای را در مورد سرقت ادبی و تقلب علمی تنظیم کرده و پس از طی تشریفات قانونی، مراتب را با قید فوریت به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب تقدیم کرده است.

کد خبر 353132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha