چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

یک هفته مانده به برگزاری نشست وزرای نفت اوپک در دهم آذرماه، خبرها حکایت از احتمال کاهش ۴.۵ درصدی سهم کشورهای ایران، عربستان، عراق و حتی امارات با هدف جلوگیری از کاهش هرچه بیشتر قیمت جهانی نفت دارد.

اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد كه هنوز خبري از احتمال پيوستن روسيه به‌عنوان بزرگ‌ترين كشور صادركننده نفت خارج از اوپك به طرح فريز نفتي منتشر نشده است. اعضاي اوپك در نشست هفتم مهرماه در الجزاير به توافق كلي بر سر كاهش توليد اين صادرات به ميزان 800هزار بشكه در روز رسيده بودند و گفته مي‌شود پس از رايزني و مذاكره محمد باركيندو، دبيركل اوپك با بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، قرار شده تا توليد نفت 2كشور ايران و عراق هم كاهش يابد اما اين كاهش توليد شامل ليبي و نيجريه نخواهد شد.

رويترز با اشاره به برگزاري نشست روز سه‌شنبه كميته كارشناسي اوپك در وين اتريش خبر داد درصورت كاهش سهم ايران و عراق، احتمالا در نشست وزرا كه هفته آينده برگزار خواهد شد، اوپكي‌ها بر سر كاهش توليد به ميزان يك ميليون و 200هزار بشكه به توافق خواهند رسيد. به گزارش همشهري، اعضاي اوپك در نشست الجزاير بر سر كاهش توليد موافقت كردند و قرار شد تا 4كشور ايران، ليبي، عراق و نيجريه از كاهش توليد معاف شوند. يك نماينده بلندپايه كشورهاي عضو اوپك گفت: روسيه كه عضو اوپك نيست، هنوز با كاهش توليد موافقت نكرده، اما از تثبيت توليد حمايت مي‌كند.

شبكه خبري بلومبرگ هم گزارش داد: عربستان ديگر نفوذ گذشته خود را در اوپك ندارد و ايران و عراق با كنار زدن مشكلات ناشي از تحريم و جنگ، توليد خود را به ارقامي بي‌سابقه رسانده‌اند و در حال مطرح‌كردن خود درون سازمان كشورهاي صادر‌كننده نفت هستند. براساس اين گزارش ايران از زمان لغو تحريم‌ها تاكنون، حدود 880هزار بشكه در روز به توليد خود اضافه كرده است. عراق نيز طي 3سال گذشته توليد خود را حدود 50درصد افزايش داده و در‌ ماه اكتبر به رقمي بي‌سابقه رسيده است.

خبر ديگر اينكه منابع آگاه از جلسه پشت درهاي بسته كارشناسان اوپك گزارش دادند كه از ايران خواسته شده 130هزار بشكه، عراق 200هزار بشكه و عربستان و هم‌پيمانانش بيش از يك ميليون بشكه(هركدام حدود 4تا 4.5درصد) توليد نفت خود را نسبت به ماه اكتبر كاهش دهند. خبر ديگر اينكه بانك كرديت سوئيس پيش‌بيني كرد درصورت توافق اوپك روي طرح «كاهش توليد نفت» در اجلاس 30نوامبر، قيمت نفت به حدود 70دلار افزايش خواهد يافت. وزير نفت ايران هرچند خبر موافقت تهران براي كاهش سقف توليد را تأييد نكرده اما گفته نسبت به نشست آينده اوپك خوشبين است.نمودار

کد خبر 353516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha