تونس که ۶ سال پیش آغازگر جنبش بهار عربی و بیداری اسلامی در سرزمین‌های آفریقایی بود، نخستین فیلم سینمایی ضد‌تکفیری را بدون توجه به تهدیدهای طرفداران داعش روی پرده فرستاد.

سینما

به گزارش همشهري، «زهره حلب» يا «شكوفه حلب» فيلمي است 90دقيقه‌اي به نويسندگي و كارگرداني رضا البهي، فيلمساز سرشناس تونسي كه گزينه اول اين كشور براي معرفي به آكادمي اسكار بود و حتي خبر حضور آن به نمايندگي از تونس در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار هشتادونهم منتشر شد اما در نهايت مديران ارشد سينمايي اين كشور آفريقايي تصميم گرفتند «همين كه چشمانم را باز مي‌كنم» ليلا بوزيد را جايگزين آن كنند.

هند صبري كه از سرشناس‌ترين بازيگران سينماي تونس است و در شكوفه حلب نقش مادري درمانده به‌نام سلما را بازي مي‌كند، از چهره‌هاي مؤثر در توليد اين فيلم ضد‌تكفيري است. همزمان با آغاز توليد پروژه جنجالي و افشاگرانه، برخي گروه‌هاي افراطي طرفدار داعش در داخل و خارج تونس خواستار توقف آن شدند اما صبري بدون توجه به اعتراض‌ها و تهديدها، اعلام كرد كه فقط از خدا مي‌ترسد و اصرار دارد گوشه‌اي از فجايع داعش را براي مردم دنيا روايت كند.

هر چند خودسوزي يك دستفروش تونسي در زمستان 2010آغاز بيداري مردم جهان عرب بود اما بسياري از جوانان اين كشور تحت‌تأثير تبليغات مسموم به گروهك تروريستي داعش پيوستند و دختران بي‌گناه هم در جهاد نكاح قرباني اميال و هوس‌هاي اعضاي اين گروه بدنام شدند. از اين رو، هنرمندان تونسي تصميم گرفتند نخستين فيلم را با الهام از فجايع داعشي‌ها در چند سال اخير بسازند و روانه پرده سينماها كنند.

صبري در شكوفه حلب نقش مادري را ايفا مي‌كند كه زندگي خانوادگي‌اش از هم گسسته و پسرش به داعش پيوسته است. او بدون تن دادن به واقعيت‌هاي ظاهري، به دل تاريكي مي‌زند تا مراد را از چنگال داعش نجات دهد. او در راه رسيدن به واقعيت، قرباني خشونت‌هايي مي‌شود كه عليه دختران بي‌گناه در جهاد نكاح اتفاق مي‌افتد. هشام رستم، باديس البهي، عامر ابومطر، احمد هفين و... ديگر بازيگراني هستند كه در اين فيلم تكان‌دهنده ايفاي نقش كرده‌اند.

شكوفه حلب نخستين بار پاييز امسال در مراسم افتتاحيه بيست‌وهفتمين جشنواره فيلم كارتاژ در تونس به نمايش درآمد و اكران عمومي آن در اين كشور از حدود 3هفته پيش آغاز شد. با اينكه فيلم مي‌توانست يكي از بخت‌هاي جدي جهان عرب در اسكار 2017 باشد اما به دلايلي كه هرگز اعلام نشد، جاي خود را به روايت يك خواننده جوان راك داد؛ هر چند فيلم همين كه چشمانم را باز مي‌كنم هم جايي در فهرست فيلم‌هاي تأييدشده از سوي آكادمي اسكار نيافت.

کد خبر 353760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha