فیلمی کوتاه که فرانسوا تروفو بیش از ۵۰ سال پیش در آرژانتین ساخته و مدت‌ها خبری از آن نبود، به سرزمین مادری خود بازگشت و چهارشنبه گذشته در جشنواره ماردل پلاتا به نمایش درآمد.

سینما

به گزارش همشهري، فيلمساز افسانه‌اي سينماي فرانسه و جهان كه سال 1962براي حضور در جشنواره ماردل پلاتا به آرژانتين سفر كرده بود، از فرصت استفاده كرد و فيلم 4دقيقه‌اي Los 4Golpes يا «4ضربه» را براساس داستاني كمدي و جنايي با حضور گلوريا آلگورتا، ماري لافورت، كريستين راشفورت و خودش در نقش قاتل ساخت. با اينكه مشخصات اين فيلم در منابع معتبر سينمايي ثبت شده اما كمتر كسي در اين 55سال از آن خبر داشت.

نكته جالب اينكه معدود نمايش‌هاي فيلم 4دقيقه‌اي تروفو در خارج از خاك آرژانتين بود و هفته گذشته براي نخستين‌بار شهروندان اين كشور آمريكاي‌جنوبي به تماشاي آن نشستند. مارسلو آلدرته، مدير برنامه‌ريزي جشنواره ماردل پلاتا در 2سال گذشته تمام وقت و توان خود را براي آوردن 4ضربه از اروپا به آرژانتين به‌كار بست و در نهايت موفق شد يك نمايش عمومي براي آن در جشنواره برنامه‌ريزي كند.

تروفو سال 1962با «ژول و ژيم» در مهم‌ترين رويداد سينمايي آرژانتين شركت كرده بود؛ فيلمي كه در نهايت براي آن جايزه بهترين كارگرداني را از جشنواره ماردل پلاتا گرفت. او كه در آن سال‌ها به‌تازگي اروپا را با «400ضربه» خود در بهت فروبرده بود، در سالن هتل هرميتاژ (كاخ ازلي و ابدي جشنواره ماردل پلاتا) يك فيلم 4دقيقه‌اي ساخت و آن را به سينماتك بلژيك تقديم كرد؛ جايي كه قرار بود فيلم‌هاي آلفرد هيچكاك را با حضور تروفو مرور كند.

فيلم 16ميلي‌متري و صامت 4ضربه اداي ديني است به هيچكاك و نام آن اشاره‌اي بامزه به 400ضربه خود تروفو دارد. فيلم كه مهر «ساخت بلژيك» بر آن خورده، با هنرنمايي فيلمساز نامدار فرانسوي توليد شده است. تروفو در 4ضربه، هم نقش قاتل را دارد هم كارگرداني كه مي‌خواهد صحنه قتل را با حضور 2زن بازسازي كند. ديدار و گفت‌وگوي 2غول بزرگ سينماي جهان در بلژيك در نهايت به خلق كتاب تحسين‌شده «هيچكاك/تروفو» انجاميد.

کد خبر 353761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha