شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

بازار آزاد ارز پس از افول قیمت در روز پنجشنبه گذشته، دیروز شاهد افزایش قیمت دلار بود.

ارز

قيمت فروش نقدي هر دلار آمريكا تا ساعت 17 به 3854تومان رسيد اما ميانگين قيمت براساس اعلام سامانه سنا 3804تومان بود.اين در حالي است كه قيمت حواله‌اي دلار تا مرز 3920تومان پيش رفت و بانك مركزي هم قيمت دلار مبادله‌اي را در نخستين روز هفته 3209تومان اعلام كرد. قيمت فروش نقدي دلار آمريكا در روز گذشته نسبت به روز پنجشنبه 32تومان افزايش را نشان مي‌دهد، هرچند ميانگين قيمت فروش دلار براساس اعلام سامانه سنا بدون تغيير محسوس همچنان 3804تومان برآورد شده است.

علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي در نخستين اظهارنظر خود پس از افزايش نرخ ارز در روزهاي اخير گفت: نوسان نرخ ارز طبيعي است. هفته گذشته نيز رئيس‌كل بانك مركزي تاكيد كرده بود: روند افزايشي نرخ ارز پايدار نخواهد بود.به گزارش همشهري، سؤال اصلي اين است كه آيا هيجان ارزي چند روز اخير افول مي‌كند؟ پرسش ديگر اين مي‌تواند باشد كه تمديد تحريم‌هاي 10ساله آمريكا عليه ايران تا چه اندازه بر افزايش قيمت ارز تأثير مي‌گذارد؟

  • بازار هيجاني است؛ ارز نخريد

بها‌ءالدين حسيني هاشمي كارشناس بانكي و تحليلگر بازارهاي مالي و پولي در گفت‌وگو با همشهري يكي از دلايل اصلي نوسان شديد قيمت ارز در ايران را ساختار معيوب اقتصاد ايران و تأثير‌پذيري شديد آن نسبت به رويدادهاي داخلي و خارجي مي‌داند و مي‌گويد: شاخص‌هايي چون وضعيت سرمايه‌گذاري، بازده اقتصادي بازارها، دستوري بودن نرخ سود بانكي، دونرخي باقي ماندن ارز، وضعيت تراز تجاري و ناكارآمدي بازار سرمايه در جذب نقدينگي ازجمله عواملي است كه باعث شده هرگونه نوسان نرخ ارز در مقاطعي از سال تكانه‌هاي شديدي را در اقتصاد ايران ايجاد كند.

وي با اشاره به افزايش تقاضاي ارز به‌دليل نيازهاي فصلي نظير مسافرت‌هاي خارجي، نياز تحصيلي دانشجويان خارج از كشور و... مي‌گويد: البته سياستگذار ارزي مي‌تواند بخشي از اين نيازها را پيش‌بيني كند و به تقاضاي ارز پاسخ دهد و مانع افزايش شديد نرخ ارز شود و شائبه جبران كسري بودجه دولت از محل افزايش نرخ ارز را بي‌اثر سازد.

اين كارشناس اقتصادي درباره آينده نرخ ارز هم به همشهري مي‌گويد: طبيعي است كه پس از سپري شدن دوره نيازهاي فصلي براي ارز از يك سو و افزايش ورودي ارز به كشور از سوي ديگر به‌ويژه پس از توافق اوپك و افزايش ميزان درآمدهاي ارزي، قيمت دلار در ماه‌هاي آينده كاهش يابد اما اين ميزان كاهش به‌معناي برگشت قيمت‌ها به سطح قبل از افزايش قيمت‌ها نخواهد بود.

حسيني هاشمي با اشاره به سوء‌استفاده‌هاي ناشي از رانت دونرخي بودن نرخ ارز به دولت پيشنهاد مي‌كند هرچه سريع‌تر يكسان‌سازي نرخ ارز را اجرايي كند و به مردم هم توصيه مي‌كند از خريد ارز در روزهاي نوسان قيمت‌ها خودداري كنند چرا كه احتمال دارد سپرده‌هاي خود را از دست بدهند.

وي با تأكيد بر اينكه خريد ارز درصورتي كه نيازي به آن نباشد، از سوي مردم عادي منطقي نخواهد بود، درباره تأثير تمديد تحريم‌هاي 10ساله آمريكا بر بازار ارز هم اظهار مي‌دارد: واقعيت اين است كه اين تحريم‌ها به‌اصطلاح ساكت به شمار مي‌آيند و به‌دليل نبود رابطه تجاري بين ايران و آمريكا، نمي‌توان تمديد تحريم‌ها را عامل واقعي افزايش نرخ ارز توصيف كرد به‌ويژه اينكه افزايش نرخ ارز در روز گذشته بيشتر جنبه رواني و هيجاني داشته و بعيد است روند افزايشي قيمت دلار در بازار آزاد تداوم داشته باشد.

  • طلا و سكه هم گران شد

در بازار طلا هم شاهد افزايش قيمت انواع سكه و طلا بوديم به‌نحوي كه افزون بر افزايش 2.80دلاري هر اونس طلا در بازارهاي جهاني و رسيدن ارزش آن به 1178دلار، افزايش قيمت دلار در بازار آزاد هم بر قيمت‌ها اثر گذاشت. هرگرم طلاي 18عيار در بازار تهران روز گذشته با اندكي بيش از يك درصد رشد، 112هزار تومان قيمت خورد.

هر قطعه سكه بهار آزادي ديروز 5هزار تومان افزايش يافت و قيمت آن به يك ميليون و 110هزار تومان رسيد. نيم سكه هم تا ساعت 17ديروز 590هزار تومان و ربع سكه 310هزار تومان خريد و فروش شد كه نسبت به روز پنجشنبه به‌ترتيب 12و 7هزار تومان رشد را نشان مي‌دهد.

کد خبر 354289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha