نخستین جلسه دفاع از پرونده نامزدی میراث جهانی یزد در مقر ایکوموس برگزار شد و طی آن هیأت ایرانی به سؤالات و ابهامات یونسکو درخصوص پرونده شهر تاریخی یزد پاسخ داد.

باغ دولت آباد یزد

به گزارش معاونت ميراث فرهنگي، نخستين جلسه دفاع از پرونده نامزدي ميراث جهاني يزد در مقر ايكوموس (انجمن بين‌المللي حفاظت از محوطه‌ها و يادمان‌هاي تاريخي) در پاريس درحالي برگزار شد كه در اين جلسه علاوه بر معاون ميراث فرهنگي و هيأت همراه، كارشناسان ايكوموس متشكل از 5كارشناس بين‌المللي به همراه بيش از 10نفر از كارشناسان جهاني ايكوموس حضور داشتند.

محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور نخستين جلسه دفاع از پرونده ثبت جهاني يزد را عاملي مهم در روشنگري اين پرونده خواند و افزود: ايكوموس پس از بازديد ارزياب پرونده از شهر تاريخي يزد و ارسال گزارش ميداني مفصل، سؤالاتي را مطرح كرد كه پاسخ به آنها يك‌ماه پيش با همكاري پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي يزد و دفتر ثبت جهاني، توسط معاونت ميراث فرهنگي ارسال شد.

او تأكيد كرد: در جلسه پاريس همچنين پرسش‌هايي درخصوص مديريت كارآمد، همكاري مردم و مسئولان ساير دستگاه‌ها، چگونگي هماهنگي در پرونده و مديريت قنات زارچ و باغ دولت‌آباد يزد كه هردو در پرونده‌هاي زنجيره‌اي باغ‌ها و قنات‌هاي ايراني ثبت جهاني مورد سؤال بود مطرح شد كه هيأت ايراني به شرح كامل اين موضوعات پرداخت. طالبيان افزود: پرسش ديگر مربوط به فشارهاي محيطي و توسعه و تهديدات طبيعي ‌بود كه در بخش آسيب‌شناسي شهر و شناخت تهديدها و كنترل آنها در پرونده اشاره شده بود.

معاون ميراث فرهنگي همچنين با اشاره به اينكه معيار و ضوابط كارشناسي چگونگي تعيين حريم و عرصه شهر تاريخي يزد از ديگر پرسش‌هاي مطرح شده در نشست پاريس بود، گفت: طرح حفاظت و مديريت يزد در جزئيات و چگونگي فعاليت و نظارت پايگاه از موارد مهم مطرح شده بود. اصالت در مرمت نيز بحث پيچيده‌اي بود كه به‌طور تخصصي براساس منشورهاي بين‌المللي و سند نارا كه شرح اصالت و سند اصالت است، مورد بحث قرار گرفت.

طالبيان افزود: ايكوموس پرسش‌هاي ديگري نيزخواهد كرد كه تا ۲۸فوريه پاسخ آنها ارسال‌ مي‌شود تا در ماه مارس مورد قضاوت قرار گيرد. ثبت جهاني شهر يزد تيرماه سال آينده در اجلاس آتي سازمان يونسكو به رأي گذاشته مي‌شود تا براي نخستين‌بار يك شهر ايراني به‌عنوان ميراث جهاني بشر در فهرست يونسكو ثبت شود. شهر تاريخي يزد 9هزار و 200هكتار مساحت دارد. ۹۰۰هكتار از اين شهر تاريخي نيز در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده كه ۷۵۰هكتار آن در بافت تاريخي اصلي شهر متمركز است. ۱۹۰هكتار از مساحت اين شهر نيز شامل ۱۹محله و هسته مركزي بافت تاريخي است كه آثار دوره آل‌مظفر و محلات فهادان، بازار و باغ دولت‌آباد را در خود جاي داده است.

کد خبر 354300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha