یک سال پیش در چنین روزی کلید سهشنبههای بدون خودرو در قفل شهر اراک چرخید و اکنون صدای چرخش این قفل به کل کشور حتی خارج از مرزها نیز رسیده است، پویشی که در مدت کوتاهی همهگیر شد و در سراسر کشور طرفداران زیادی پیدا کرد.
شاید در روزهای اول گمان نمیرفت که این پویش با موفقیت همراه شود اما اکنون به پویشی ملی تبدیل شده است که این نشاندهنده عزم مردم در کنار زدن آسمان خاکستری و داشتن هوای سالم است.
شهردار اصفهان در اولین اقدام چهارباغ را در روزهای سهشنبه به محل تردد دوچرخه اختصاص داد. بانکهای تجارت، مسکن، صادرات، سپه، پارسیان و پاسارگاد نیز به این پویش پیوستند و در قبوض پرداختی و فیشهای بانکی به این موضوع تاکید میکنند.
با توجه به اهمیت موضوع، ستاد ملی پویش سهشنبههای بدون خودرو شکل گرفت که نمایندگانی از نهادهای مختلف از جمله بیمه، صدا و سیما، وزارتخانههای ورزش و جوانان، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران، معاونت ترافیک شهرداری تهران، پلیس راهور، سازمانهای مردم نهاد، شرکت واحد و معاونت زیباسازی شهرداری تهران عضو آن هستند.
شرکت متروی تهران نیز با حمایت از این پویش اقدام به نصب تابلوهای تبلیغاتی در برخی ایستگاههای پایتخت کرد.
بنا به گفته محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست روند استقبال از پویش سهشنبههای بدون خودرو بسیار بیشتر از پیشبینیها بود و این جای خوشحالی و امیدواری دارد.
البته هر چند در این میان بیمهریهایی هم به این پویش شده است اما علاقهمندان به آن کوتاه نیامدند و همچنان هر سهشنبه بر سر عهد و پیمان خود باقی ماندند.
قرار بود در چهلمین هفته از شکلگیری پویش سهشنبههای بدون خودرو یک همرکابی بزرگ در تهران انجام شود که با وجود حضور افراد زیادی از بخشهای دولتی، غیر دولتی، هنرمندان و حامیان این پویش بنا به دلایلی برگزار نشد.
محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست امروز سهشنبه گفت: امروز جشن یک سالگی پویش سهشنبههای بدون خودرو با حضور رییس شورای شهر اراک، معاون استاندار، مدیر کل محیط زیست استان و جمعیت زیادی از مردم در اراک برگزار و از بنیانگذاران و حامیان این پویش تقدیر شد.
وی افزود: پویش سهشنبههای بدون خودرو سال گذشته از اراک آغاز شد و در این شهر 12.5 کیلومتر و کل کشور 740 کیلومتر مسیر ایمن دوچرخهسواری ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: در این مدت توانستیم گفتمان غالب را در مدیریت شهری تغییر دهیم، اکنون دیگر یک شهردار خوب شهرداری نیست که اعلام کند مثلا این تعداد تونل، پل، بزرگراه و یا پارکینگ طبقاتی ایجاد کرده است بلکه یک شهردار خوب شهرداری است که اعلام کند چقدر توانست شهر خود را به سمت پیاده مداری، گسترش حمل و نقل ریلی و ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخهسواری هدایت کند.
درویش ادامه داد: در سال اول فعالیت پویش سهشنبههای بدون خودرو 150 شهر به آن پیوستند که امیدواریم در سال دوم این تعداد دو برابر شود تا تقریبا بتوانیم اعلام کنیم که در روزهای سهشنبه ترافیک به شکل محسوسی کاهش مییابد.
وی درباره استقبال از این پویش گفت: استقبال بسیار بیشتر از انتظار بود و توانست در مدیریت شهری تا حدودی تحول ایجاد کند، در این راستا در تهران کمیتهای زیر نظر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تشکیل شد.
درویش افزود: این کمیته در حال پیگیری طرحی با عنوان "ژینایی" (زنده سازی) شهر تهران است که در آن تلاش میکند تهران را بر اساس راهبرد پیاده مداری از نو تعریف کند و در نظر دارد تا طولانیترین مسیر پیاده راه در خاورمیانه را از راه آهن تا تجریش ایجاد کند.
وی ادامه داد: همچنین در وزارت راه و شهرسازی یک اتاق فکر با عنوان حمل و نقل پایدار تشکیل شد که زیر نظر معاون وزیر راه و شهرسازی فعالیت میکند، مهمترین اولویت آن این است که شهر را به سمت گسترش حمل و نقل ریلی، پیاده مداری و دوچرخهسواری هدایت کند، اینها تحول مثبتی است که اتفاق افتاده است.
مدیر کل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مطرح شدن این پویش در خارج از کشور گفت: پویش سهشنبههای بدون خودرو در کشورهایی مانند آمریکا، اتریش، آلمان و برخی کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس مطرح شده است، در فرانسه یکشنبههای اول هر ماه را افراد بدون خودرو طی میکنند.
نظر شما