دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران- سینما حقیقت شامگاه یکشنبه در تالار اندیشه حوزه هنری به پایان رسید و مهتاب کرامتی در نخستین تجربه تهیه‌کنندگی در سینمای مستند، جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد.

سینما

به گزارش همشهري، در سال‌هاي اخير گرايش بازيگران و فيلمسازان به توليد فيلم سينمايي افزايش يافته و پرويز پرستويي، علي مصفا، نيكي كريمي، تينا پاكروان و... ازجمله چهره‌هايي هستند كه وارد عرصه تهيه‌كنندگي شده‌اند اما علاقه به توليد فيلم مستند چندان پررنگ نبوده است. با اين حال كرامتي پس از موفقيت در عرصه بازيگري و همكاري با سازمان ملل در امور خيريه، با بردن جايزه بهترين فيلم مستند براي «صفر تا سكو» (مشترك با طهورا ابوالقاسمي) گامي مهم در اين عرصه برداشت.

در بخش معرفي برگزيدگان، جوايز بهترين كارگرداني در حوزه‌هاي مستند كوتاه، نيمه‌بلند و بلند به‌ترتيب به مهدي اسدي براي «جمعه قالي»، محمدرضا حافظي براي «راه بي‌عبور» و محمد كارت براي «آوانتاژ» رسيد. صفر تا سكو جايزه بهترين مستند را برد و جايزه ويژه هيأت داوران به محمدرضا وطن‌دوست براي «ننا» اهدا شد. دبير جشنواره هم يك جايزه ويژه اهدا كرد كه سهم «خوان بي‌خان» به كارگرداني هادي معصوم‌دوست بود.

هيأت داوران بخش جايزه شهيد آويني جايزه ويژه مدافعان حرم را به محمد قانع‌فرد براي «شام آخر» اهدا كرد و محمدمهدي خالقي با «پسرم» در بخش مستند كوتاه و محمدتقي رحمتي با «ابوالفضل نيستان» در بخش مستند نيمه‌بلند تنديس شهيد آويني را بردند. آرش لاهوتي براي «آبي كمرنگ» تنديس بخش مستند بلند را از آن خود كرد و جايزه ويژه دبير جشنواره در اين بخش به محمدعلي شعباني براي مستند «انحصار ورثه» رسيد.

يكي از بخش‌هاي جالب‌توجه مراسم اختتاميه تجليل از پروفسور گرهارد فري لينگر، پزشك ۹۰ساله اتريشي بود كه در مستند «خاطراتي براي تمام فصول» مصطفي رزاق‌كريمي به‌عنوان پزشك مجروحان جنگي ايران حضور داشت. در بخش بين‌الملل هم سعيده شريعتي با «پسين»، سارا كاسكاس با «نان و چاي» از لبنان، مهدي قنواتي با «همجا» و محسن استادعلي با «زنانگي» جايزه بردند. جايزه ويژه داوران هم به «زير آفتاب» كار مشترك آلمان، چك و روسيه اهدا شد.

کد خبر 355353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha