‌در جلسه شورای شهر تهران مهدی چمران پیشنهاد داد تا ساعت کار متروی پایتخت در اعیاد و ایامی که جشن‌های مذهبی و ملی محسوب می‌شوند، یک‌ساعت افزایش یابد. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ترافیک اعیاد مذهبی و جشن‌های سنتی و ملی گفت:‌ ما در شب‌هایی که منتهی به اعیاد است با مشکل ترافیک مواجهیم.

شورای شهر

او افزود: ساعات كار اتوبوسراني تا پاسي از شب ادامه دارد ولي به واسطه اهميتي كه مترو در جابه‌جايي بيشتر مسافران دارد مي‌بايست در چنين روزهايي يك ساعت به ساعت كار مترو اضافه شود. از سوي ديگر رضا تقي‌پور هم خواستار افزايش ساعت كار وسايل حمل‌ونقل عمومي در روزهاي خاص سال شد و گفت اين مسئله در آستانه شب يلدا كه به يقين شهروندان با مشكل ترافيك مواجه مي‌شوند، اهميت دارد. در اين ميان اقبال شاكري نيز نسبت به بي‌توجهي رانندگان در ساعات عصرگاهي به قوانين راهنمايي و رانندگي گلايه كرد.

  • توجه به فرونشست زمين

در جلسه چند عضو شوراي شهر تهران نيز مطالبي را درخصوص حادثه فرونشست زمين در محدوده ميدان محمديه (اعدام) خيابان مولوي و ريزش بخشي از كارگاه خط 7مترو مطرح كردند و در همين ارتباط خواستار انجام اقداماتي براي كاهش چنين اتفاقاتي در شهر شدند.

اينطور كه احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا گفت بافت خاك محدوده‌هاي جنوبي و مركزي شهر با وجود تاسيسات فرسوده، بسيار سست و ناپايدار است و اين تاسيسات از مدت‌ها قبل نوسازي نشده‌اند. وي همچنين به‌وجود آب انبارها و قنوات در اين محدوده‌ها كه مدت‌هاست خالي از آب شده‌اند اشاره كرده و آنها را عامل ديگري در سست شدن بيشتر خاك دانست.

دنيامالي با بيان اينكه به واسطه رعايت قوانين براي احداث خطوط مترو بايد از زير شريان‌هاي اصلي و محور‌هاي مواصلاتي حفاري‌ها صورت گيرد، افزود: اين شرايط سبب شده تا شركت مترو در عمليات حفاري مذكور از دستگاه تي‌بي‌ام استفاده كند و از عمليات حفاري به روش دستي اجتناب ورزد چرا كه در اين صورت امكان بروز حادثه بسيار افزايش مي‌يابد.

به گفته وي اين امر حاكي از آن است كه توجه به مسائل ايمني صورت گرفته است اما باز هم توجه به مسائل ايمني در اين محدوده‌ها دوچندان اهميت دارد. پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر اما يكي از دلايل چنين اتفاقاتي را تزريق نشدن منابع لازم و قانوني ساخت مترو از سوي دولت عنوان كرد.

  • ضرورت ساماندهي پروژه‌هاي مشاركتي

ديروز در جريان سيصد و سيزدهمين جلسه شوراي شهر، گزارش حسابرسي سال 92مناطق 2و 5شهرداري هم ارائه شد. عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در جريان ارائه اين گزارش گفت: متأسفانه در گزارش‌هاي حسابرسي يك بند مشترك است و آن نامعلوم بودن مستندات پروژه‌هاي مشاركتي در شهر است.

به گفته وي بر اين اساس گزارشي تهيه‌ و از شهرداري درخواست‌ شده كه نسبت به تعيين وضعيت اين پروژه‌ها اقداماتي انجام دهد. دبير يادآور شد: نكته مشترك ديگري كه حسابرس به آنها استناد كرده و ايراد گرفته عدم‌وصول مطالبات از شركت‌ها و سازمان‌هاست كه اين خود بخشي از درآمدهاي شهرداري است و بايد براي وصولشان تدابيري اتخاذ شود. وي در ادامه با اشاره به ساخت‌وسازها در منطقه2 اظهار داشت:

يكي از نكات قابل‌توجه در اين منطقه عدم‌تعيين تكليف فاز 2پروژه ميلاد و برخي پروژه‌هاي مشاركتي در منطقه است. پس از اين، اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شورا نكته قابل تامل در اين گزارش را عدم‌پرداخت مطالبات شهرداري از اشخاص حقيقي و حقوقي دانست و بر پيگيري وصول آنها تأكيد كرد. وي يكي از دلايل مشكل‌دار شدن پروژه‌هاي مشاركتي را نامشخص بودن بهره‌بردار يا مسئول پروژه عنوان كرد.

احمد حكيمي‌پور، هم خواستار ارائه گزارش كميسيون برنامه و بودجه از حساب‌هاي پرداختني شد.‌عبدالحسين مختاباد هم در جريان استماع گزارش حسابرسي منطقه2يكي از مشكلات اساسي اين منطقه را ايجاد برج‌هاي متعدد دانست. رئيس كميته هنري شورا همچنين خواستار توضيح درخصوص برگه‌هاي غيررسمي صدور عوارض در مناطق شد كه رئيس شوراي شهر تهران به پاسخ پيشين معاون شهرسازي درباره اين موضوع اشاره و بر عدم‌اقناع شدن از پاسخ تأكيد كرد.

اسماعيل دوستي نيز درخصوص موضوع سرمايه‌گذاري‌ها در شهرداري تهران پيشنهاد داد كميسيون برنامه و بودجه گزارشي در اين خصوص تهيه كند. نظر ابوالفضل قناعتي هم درنظر گرفتن تشويق يا تنبيه براي مسئولان براساس گزارش حسابرسي بود. ‌پس از اين، نظري، شهردار منطقه 2 ‌ ‌درخصوص گودبرداري كنار برج ميلاد ‌اظهار داشت: اين پروژه با عدم‌تأييد طرح پيشين درحال انتقال به پيمانكاري ديگر است.

نظري در رابطه با گود ايران‌زمين با بيان اينكه مجوز ساخت اين پروژه توسط شوراي‌‌عالي معماري و شهرسازي ابطال شده، گفت: اين پروژه كاملا به وزارت نفت واگذار شده و شهرداري تنها بابت اقدامات خود طلبي 5.5ميليارد توماني دارد. ناصر اماني، معاون شهردار تهران هم كه در جلسه ديروز حضور داشت درخصوص فاز2پروژه ميلاد از عدم‌تصويب اين طرح در شوراي‌عالي معماري و شهرسازي خبر داد و در پاسخ به سؤال محمد سالاري درخصوص بيمه و ماليات برخي از شركت‌هاي مرتبط با شهرداري تهران گفت: گزارش ارائه شده براي سال 92است و اين موضوع مورد توافق با سازمان امور مالياتي و بيمه قرار گرفت و اكنون شهرداري در حال تسويه حساب با اين سازمان‌هاست.

  • انتقاد مجتبي شاكري از توهين‌هاي يك روزنامه

رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران ديروز در جريان نطق پيش از دستور خود به موضوع صحن علني هفته گذشته مبني بر بررسي لايحه برنامه آمايش و ساماندهي منطقه12 اشاره كرد و سپس گفت: نگاه فرابخشي مي‌طلبد همه مناطق متناسب با نيازهايشان كه كمتر از منطقه12هم نيست، از بودجه شهرداري سهم ببرند.

اينكه سازمان ميراث فرهنگي از 2500 نقطه ميراثي در تهران فقط سيصدو اندي نقطه را ثبت كرده است مجوزي محسوب نمي‌شود كه شهرداري كارهاي زمين مانده يك سازمان دولتي را برعهده بگيرد و جاي خالي سازمان ميراث فرهنگي را پر كند. مجتبي شاكري با بيان اينكه روزنامه همدلي با مديرمسئولي ولي‌الله شجاع‌پوريان، عضو شوراي شهر بعد از اين تذكر يادداشت اهانت‌آميزي درباره بنده منتشر كرد و مرا تلويحا داعشي و طالباني خواند، افزود: در اين يادداشت مرا به قصد توهين نابينا و كر خواندند!

من به‌دنبال دفاع از خود نيستم اما به‌خاطر اهانتي كه به مقام «جانباز» صورت گرفته، لازم ديدم واكنش نشان دهم. وي ادامه داد: نقص جسم من را به رخم نكشيد؛ اگر مي‌خواهيد محاجه كنيد، با منطق چالش كنيد. وي سپس به تشريح تماس تلفني خود با شجاع‌پوريان پرداخت و گفت: با وجود قرارهاي قبلي روز پنجشنبه يادداشت بدتري در روزنامه همدلي منتشر شد و اهانت‌هاي بيشتري به من روا داشتند. پس از اين شجاع‌پوريان، براي روشن‌شدن ماجرا توضيحاتي را درخصوص اظهارات شاكري بيان كرد. وي گفت: واقعيت اين است كه بيش از آنچه مباحث در روزنامه همدلي منتشر شده، تفسير شده است.

به گفته شجاع‌پوريان، خبرنگار روزنامه موضوع ساماندهي بناهاي تاريخي منطقه12 را دستمايه يادداشت روز خودش قرار داد اما جمله‌اي كه جناب شاكري به آن استناد مي‌كند، متوجه شرايط جسماني ايشان كه سرور همه ما هستند، نيست. وي با بيان اينكه من هم از جامعه جانبازان هستم، تأكيد كرد: در اين يادداشت آنچه تشريح شده وضعيت شهر بوده نه شخص خاص. وي افزود: توضيحات بيشتري اگر مدنظر است در روزنامه در خدمت اين عزيز هستم و اگر هم باز استنباط اين است كه به ايشان تعرضي شده، من عذرخواهي مي‌كنم.

کد خبر 355896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha