به گفته مهدي چمران قرار است در اين جلسه درباره علل و راهكارهاي ترافيك سنگين معابر شهر بهويژه در روزهاي اخير بهصورت مفصل بحث و بررسي صورت گيرد.
مهدي چمران در نشست خود با اصحابرسانه در مورد برگزاري نمايشگاهها در جوار بزرگراه شهيد چمران كه هربار به گره ترافيكي شهر گره ديگري ميزند سخن گفت و بهعنوان مثال از ترافيك سنگين ناشي از نمايشگاه خودرو در سال 84ياد كرد كه باعث شد مردم خودروهاي خود را وسط خيابان رها كرده و صبح روز بعد به سراغ خودروشان بروند.
- آمادگي وزارت صنايع براي همكاري
چمران همچنين گفت: با وزارت صنايع درمورد محل برگزاري نمايشگاهها درحال مذاكره هستيم، آنها ميگويند كه آماده هرنوع همكاري هستند.
به همين دليل ظرف روزهاي آينده قرار است معاونين وزير همراه با روساي نمايشگاههاي بينالمللي و شهرآفتاب جلسه مشتركي داشته باشند تا مشكلات ترافيكي و ساير مسائل ناشي از برگزاري نمايشگاهها در داخل شهر را بهصورت حضوري مورد بررسي قرار داده، تصميمات لازم را اخذ كنند.
چمران از اعلام آمادگي سازمان نمايشگاهها براي برگزاري نمايشگاهها در شهر آفتاب نيز گفت و افزود: اينطور كه سازمان نمايشگاهها اعلام كرده تاكنون 30نمايشگاه در شهر آفتاب برگزار كرده است كه البته من نديدهام. از طرفي مسئولان نمايشگاه بينالمللي ميگويند درنظر دارند سال آينده نيز هركدام از نمايشگاهها را كه لازم باشد در شهر آفتاب برگزار كنند.رئيس شوراي شهر تهران همچنين از تشكيل كميسيون مشترك تخصصي خبر داد كه ازجمله اعضاي آن هر دو رئيس نمايشگاه بينالمللي و شهرآفتاب هستند.
قرار است در اين كميسيون درباره زيربنا، وسعت، زمانبندي كار انتقال، نوع نمايشگاهها و ساير مسائل مرتبط صحبت شود. تأكيد چمران اين بود كه كار انتقال بايد بهتدريج و نه يكباره صورت گيرد ضمن اينكه وسعت سالنهاي سرپوشيده نمايشگاه شهرآفتاب 35هزار مترمربع و برابر با نمايشگاه بينالمللي است اما اين امكان در نمايشگاه شهرآفتاب هست كه مساحت اين سالنهاي سرپوشيده را تا 100هزارمترمربع افزايش دهد كه البته اين كارها را ميتوان با استفاده از توان بخش خصوصي انجام داد.
وي درباره برخي نگرانيهاي مطرح شده درباره عدمتمايل مردم به حضور در نمايشگاه شهر آفتاب گفت: نمايشگاهها جاي تفريحي نيست. در تمام دنيا نمايشگاهها محل مراجعه كساني است كه از آن بهرهبرداري ميكنند نه اينكه صرفا تماشا كنند.
- ايجاد ممنوعيت براي وسايل آلاينده
يكي ديگر از محورهاي مورد اشاره چمران انتقاد از وضعيت خودروهاي ديزلي در شهر بود. وي با اشاره به گزارش روز گذشته همشهري در اينباره گفت: درحاليكه مديريت شهري براي كاهش آلودگي هوا تلاشهاي فراواني را انجام ميدهد اما تردد خودروهاي ديزلي در شب بهشدت هوا را آلوده ميكند چون اين خودروها از گازوئيل نامرغوب استفاده ميكنند و حتي معاينه فني نيز ندارند. چمران در ادامه خواستار لغو شمارهگذاري موتورهاي كاربراتوري نيز شد و گفت: حتي به جاي موتورهاي انژكتوري نيز بايد موتورهاي برقي وارد چرخه حملونقل شهر شوند.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به بررسي برنامه ششم توسعه كشور در كميسيونهاي مجلس شوراي اسلامي هم اشاره كرد و گفت: متأسفانه باوجود جلسات متعدد با نمايندگان مجلس در نهايت مصوبه كميسيون تلفيق نظر مديريتهاي شهري كشور را تأمين نميكند ضمن اينكه تبصره افزوده شده به اين برنامه داراي مشكلي است كه بايد اصلاح شود. براساس اين مصوبه بايد سهم شهرداريها از ماليات ارزشافزوده توسط خزانه توزيع شود كه اين موضوع پيچيدگيهايي را به همراه دارد و مثلا پرداخت سهم شهرداريها از جرايم رانندگي بهعهده خزانه است كه هنوز پرداخت نشده است.
نظر شما