مخفیگاه ۵مرد نقابدار که در یک شب به ۹سوپرمارکت و رستوران فست‌فود در پایتخت حمله کرده و دست به سرقت زده بودند در کمتر از ۲۰روز شناسایی شد و آنها به دام پلیس افتادند.

باند سارقین

اعضاي اين گروه مخوف در يك شب از ساعت 23تا يك بامداد به 9رستوران و سوپرماركت دستبرد زدند و كمتر از 10ميليون تومان سرقت كردند.اعضاي اين گروه سرقت هايشان را از روز 23آذرماه شروع كردند و به خيال اينكه مو ‌لاي درز نقشه‌هاي گانگستري‌شان نمي‌رود به دزدي‌هاي مسلحانه خود در پايتخت ادامه دادند.

اين گروه خشن در نخستين شب به سوپرماركتي در جنوب شرق پايتخت دستبرد زدند. آن شب خودروي سمند سفيد رنگي با 5سرنشين نقابدار مقابل سوپرماركت توقف كرد. 3نفر از ماشين پياده شدند و طبق نقشه‌اي كه كشيده بودند وارد مغازه شدند. يكي از آنها قمه، ديگري اسلحه و نفر سوم شوكر در دست داشت كه با آن صاحب سوپرماركت را تهديد به قتل كردند. در ادامه يكي از سارقان خودش را به پشت دخل رساند و تمامي پول‌هاي موجود در آن را سرقت كرد. در اين ميان صاحب سوپرماركت كه به‌شدت وحشت كرده بود پس از فرار دزدان مسلح، با پليس تماس گرفت و اين سرقت را گزارش كرد.

  • سرقت‌هاي سريالي

با اين شكايت تيمي از كارآگاهان، تجسس براي شناسايي و دستگيري دزدان مسلح را شروع كردند. 2روز از نخستين سرقت مسلحانه گذشته بود كه گزارش سرقت مشابه ديگري پيش روي تيم تحقيق قرار گرفت. اين بار دزدان به يك رستوران در شرق پايتخت دستبرد زده بودند. بازبيني فيلم‌هاي ضبط شده در دوربين‌هاي مداربسته رستوران نشان مي‌داد كه دزدان سمند‌سوار با همان شگرد قبلي مقابل رستوران توقف كرده و با تهديد كاركنان آنجا دست به سرقت پول‌هاي صندوق زده‌اند.

  • 9سرقت در يك شب

كارآگاهان در نخستين اقدام به بررسي شماره پلاك سمند كه در دوربين‌هاي مداربسته ثبت شده بود پرداختند اما آنطور كه در تحقيقات مشخص شد پلاك خودرو سرقتي بود. از سوي ديگر تمام متهمان با نقاب چهره‌هاي خود را مي‌پوشاندند و اين كار پليس را دشوارتر مي‌كرد. همچنان كه تجسس‌هاي پليسي و اقدامات قضايي براي دستگيري سارقان مسلح ادامه داشت گزارش 9سرقت مشابه ديگر در يك شب به پليس اعلام شد. اين بار دزدان نقابدار به 9رستوران و سوپرماركت از جنوب شرق تا غرب پايتخت، دستبرد زده بودند. آنها از ساعت 23سرقت‌هاي مسلحانه را آغاز و تا ساعت يك بامداد همان شب 9سرقت مسلحانه را عملي كردند. سارقان در تمام سرقت‌ها، تنها پول‌هاي صندوق را سرقت مي‌كردند. اعضاي اين گروه مخوف با تهديد اسلحه، قمه و شوكر و با ايجاد رعب و وحشت صاحبان رستوران و سوپرماركت‌ها را تهديد به قتل مي‌كردند و طعمه‌هاي آنها در چنين شرايطي از ترس جانشان ناچار به سكوت مي‌شدند.

  • دستگيري

هنوز ردي از متهمان در دست نبود تا اينكه در بررسي‌هاي تخصصي سرانجام سرنخي از دزدان به‌دست آمد. هر 5سارق مسلح شناسايي شدند و 2نفر از آنها 2شب پيش به اتهام شرب خمر بازداشت شدند و 3نفر ديگر جمعه شب و بامداد شنبه در 3عمليات همزمان در قرچك و تهران به دام افتادند. اعضاي اين گروه مخوف كه اعتياد دارند انگيزه خود از اين سرقت‌ها را مشكلات مالي اعلام كردند. رضا ابوالحسني، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسراي ويژه سرقت در اين خصوص به همشهري گفت: در بررسي‌ها مشخص شد كه اعضاي اين باند در مدت 10روز به 18فست فود و سوپرماركت در پايتخت دستبرد زده‌اند. اگرچه احتمال سرقت در اطراف تهران هم وجود دارد كه تحقيقات در اين خصوص ادامه دارد.

وي ادامه داد: اين گروه از دزدان در يك شب از ساعت 23تا حدود يك بامداد از جنوب شرق تهران سوار بر سمند شدند و 9فقره سرقت مسلحانه تا انتهاي اتوبان همت(منطقه 22) انجام دادند. آنها اقرار كردند كه در هر سرقت 500هزار تا يك ميليون تومان بيشتر گيرشان نمي‌آمد چرا كه با توجه به‌وجود دستگاه پز در مراكز خريد ديگر كمتر كسي پول نقد پرداخت مي‌كند و اكثر افراد با استفاده از كارت عابربانك خود خريد مي‌كنند. معاون دادستان تهران افزود: بيشتر متهمان دستگير شده سابقه‌دار هستند و پيش از اين به جرم سرقت به زندان رفته‌اند. ابوالحسني گفت: اگرچه در مخفيگاه دزدان 2قبضه اسلحه به همراه 18تيرفشنگ كشف شده اما در تحقيقات مشخص شد كه سارقان هنگام سرقت تنها يك اسلحه همراه خود مي‌بردند. به گفته وي، ميانگين سني سارقان دستگير شده بين 25تا 35سال است و آنها اعتراف كردند كه هرگز تصورش را هم نمي‌كردند به اين سرعت دستگير شوند. ابوالحسني با توجه به نزديك شدن به شب‌هاي عيد به مغازه‌داران هشدار داد كه نكات ايمني را رعايت و مغازه‌ خود را به دوربين مداربسته مجهز كنند.

  • اطلاع‌رساني عجيب پليس پايتخت

ماجراي سرقت‌هاي مسلحانه در تهران در حالي در روزهاي گذشته جنجالي شده بود كه مسئولان اطلاع‌رساني پليس پايتخت ترجيح دادند در اين زمينه سكوت كنند. اين در حالي بود كه پس از دستگيري سارقان نيز از دعوت خبرنگاران برخي از روزنامه‌ها از جمله همشهري به برنامه خبري رئيس پليس تهران خودداري شد تا باز هم برخي از سوالاتي كه در ذهن خبرنگاران و به دنبال آن خوانندگان بود، بي‌پاسخ باقي بماند. متأسفانه اين نخستين‌بار نيست كه مسئولان اطلاع‌رساني پليس پايتخت ترجيح مي‌دهند خبرنگاران برخي از روزنامه‌ها مخصوصا همشهري در نشست‌هاي خبري حضور نداشته باشند و اين مسئله بي‌شك پاسخگويي، انتقادپذيري و از همه مهم‌تر تعامل پليس و رسانه‌ها را زير سؤال خواهد برد. با اين حال اميدواريم مسئولان ارشد پليس با اتخاذ تصميمي مناسب و با استفاده از تيم اطلاع‌رساني حرفه‌اي و باتجربه براي رفع اين نقيصه چاره‌جويي كنند.

محسن يكي از اعضاي اين باند مخوف است كه در گفت‌وگو با ميزان جزئيات سرقت‌هاي مسلحانه را تشريح كرد.
از كي به فكر سرقت افتادي؟
حدود 20روز قبل يكي از دوستانم پيشنهاد داد از سوپر ماركت‌هاي تهران سرقت كنيم. من هم به همراه دو نفر ديگر از دوستانم تصميم به همكاري گرفتيم.
در اين مدت چند سرقت انجام داديد؟
در 20روز به 18سوپر ماركت در نقاط مختلف به‌صورت مسلحانه دستبرد زديم.
بيشتر در چه مناطقي سرقت مي‌كرديد؟
بيشترين سرقت‌ها را در پاكدشت، افسريه، مسعوديه و غرب تهران انجام مي‌داديم.
با موتورسيكلت به سرقت مي‌رفتيد؟
خير. 2‌ماه قبل به بهانه رفتن به قم خودروي سمندي را حوالي ترمينال جنوب كرايه كرديم و در ميانه راه با تهديد اسلحه، راننده را از خودرو پياده و ماشين را سرقت كرديم.
اسلحه را از كجا تهيه كرده بوديد؟
قبل از اينكه اسلحه را بخريم چندبار با سلاح سرد دست به سرقت زديم. پس از آن براي اينكه در سرقت‌ها موفق باشيم، اسلحه‌اي را به قيمت 3ميليون تومان از يك دلال در ورامين خريداري كرديم.
در روز چند سرقت انجام مي‌داديد؟
معمولا روزي 3سرقت انجام مي‌داديم اما يك‌بار در كمتر از 24ساعت 9 سرقت مرتكب شديم.
در سرقت‌ها چقدر پول به ‌دست آورديد؟
به هركدام از ما 4ميليون تومان پول رسيد.
سابقه‌دار هستي؟
خير هيچ سابقه‌اي ندارم و نخستين‌بار است كه دستگير مي‌شوم.
نقش تو در سرقت‌ها چه بود؟
من فقط راننده بودم و سردسته باند «مسلم» بود. او نقشه‌ها را طراحي مي‌كرد و هميشه با اسلحه وارد مغازه‌ها مي‌شد.

کد خبر 356544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha