همشهری آنلاین: هزاران نفر از مردم گرجستان در تظاهراتی خواستار حذف سمت ریاست جمهوری در این کشور شدند.

به نوشته ال موندو، تظاهرکنندگان گرجستانی با شعار" گرجستان بدون رییس جمهوری" در برابر پارلمان این کشور در شهر تفلیس تجمع کردند.

این گرهمایی بزرگ سیاسی توسط 10 حزب و نهضت مخالف دولت برپاشد و گفته می‌شود این بزرگترین تظاهراتی است که طی سال‌های اخیر در تفلیس پایتخت گرجستان انجامگرفته است.

تعدادی از مقامات سابق  دولت  گرجستان نیز در میان تظاهر کنندگان حضور داشتند. این مقامات پیشتر در دولت میخاییل ساکاشوویلی رییس جمهوری کنونی گرجستان عضویت داشتند.

وزیر کشور  سابق گرجستان در سخنانی که از طریق تلویزیون گرجستان پخش شد، ادعا کرد: احتمال فرار میخاییل ساکاشوویلی بر اثر اوج گیری مخالفت‌‌های ضد دولتی را نفی نمی‌کنم، زیرا او حاکمی ضعیف است.

سالومه زورباشوویلی وزیر امورخارجه سابق گرجستان و رهبر رحزب راه گرجستان نیز گفت: دولت نسبت به وضعیت بحرانی که در آن قرار داریم واکنش مناسبی نشان نداده است. در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی کشور مسیر خود را به سمت دموکراسی خواهد پیمود.

براساس ماده الحاقی به قانون اساسی گرجستان انتخابات پارلمانی در تاریخی میان اول اکتبر و 31 دسامبر برگزار خواهند شد. این ماده الحاقی چند ماه پیش به قانون اساسی اضافه شده است. در نتیجه تصویب این ماده الحاقی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی گرجستان در تاریخی همزمان برگزار خواهند شد.

این در حالی است که مخالفان دولت خواستار برگزاری انتخابات در بهار سال آینده شده‌اند،قرار است تعداد کرسی‌های پارلمان گرجستان پس از برگزاری انتخابات از 235 به 150 کرسی کاهش پیدا کند.

کد خبر 35671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز