چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

ایران و جیبوتی درپایان سفر رئیس جمهور جیبوتی به تهران باصدوربیانیه‌ای مشترک برافزایش اقدامات سازمان‌های بین‌المللی دردفاع ازحقوق ملت‌های مستقل تاکید کردند.

دراین بیانیه همچنین برگسترش مناسبات به ویژه دربخش اقتصادی واجرای مفاد تفاهم‌نامه‌های امضا شده تاکید شد.

ایران و جیبوتی دراین بیانیه پرهیز از تحمیل هرگونه استیلای فرهنگی ازجانب برخی قدرتها را درایجاد ثبات و آرامش وجلوگیری از برخورد تمدنها موثر و ضروری اعلا‌م کردند و لزوم حل درگیریها و بحرانهای قاره افریقا را به همت کشورهای افریقایی یادآور شدند.

جمهوری اسلا‌می ایران و جمهوری جیبوتی با محکوم کردن شدید جنایات اخیررژیم صهیونیستی در حمله به لبنان‌, کشتار مردم غیرنظامی و بی گناه به‌ویژه فاجعه قانا و تخریب زیرساختهای اقتصادی‌, تاسیسات شهری و مسکونی این کشور, از حمایتهای یکجانبه بعضی کشورها و برخی نهادهای بین المللی ازاین اقدامات به شدت انتقاد کردند و با تاکید بر مشروعیت مقاومت اسلامی‌ملت لبنان درمقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی مداخله مسئولانه مجامع‌بین المللی را برای پایان دادن به استمرار نقض حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان و محاصره هوایی و دریایی این کشور ازجانب رژیم صهیونیستی خواستارشدند.

ایران و جیبوتی با اعلام حمایت از دولت و ملت عراق بر ضرورت ایفای نقش فعال جامعه بین المللی درکمک به بازسازی سیاسی‌, اقتصادی و امنیتی عراق تاکید کردند و واگذاری همه امور به عراقیها و زمینه سازی برای خروج نیروهای چند ملیتی را خواستار شدند.

دو کشورهمچنین برحق مسلم کشورها از جمله ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید و ضمن رد هرگونه فشار براین کشورها,ازحل و فصل موضوع هسته‌ای ایران از راه‌مذاکره بدون پیش شرط و در چارچوب مقررات آژانس حمایت کردند.

دو طرف تاکید کردند که ایجاد منطقه عاری از سلاحهای هسته ای در خاورمیانه ابزاری برای اعتمادسازی است و تنها مانع دراین زمینه رژیم‌صهیونیستی است .

کد خبر 3570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز