یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: بررسی علل ناکامی ‌دو و میدانی در ماکائو.

یک اشتباه از سوی کمیته ملی المپیک که بدون توجه به شرایط فعلی دوندگان کشورمان با شیوه‌ای خاص پای آنها را به مسابقات داخل سالن ماکائو کشاند، باعث شد تا دوندگان ایرانی که چندان هم تمایلی به شرکت در این مسابقات نداشتند با کارنامه‌ای ضعیف به کار خود در این رقابت‌ها پایان دهند.

 دوره استراحت و نامناسب بودن فصل دوومیدانی و خستگی شدید دوندگان به دلیل حضور 5 مرحله‌ای در مسابقات لیگ نکات مهمی بود که ظاهراً مسئولین کمیته ملی المپیک در اعزام تیم دوومیدانی به ماکائو آنها را مدنظر قرار نداده بودند و نتیجه اینکه در پایان دوندگانی نظیر سجاد مرادی، هادی سپهرزاد، محسن ربانی، محمد ارزنده، احسان مهاجرشجاعی و لیلا ابراهیمی با ناکامی و آسیب‌دیدگی کار خود را در این میدان به پایان رساندند.

 سجاد مرادی در دو 1500 متر فقط یک دور دوید و مصدوم شد. هادی سپهرزاد در رشته هفت‌گانه به هنگام گرم کردن خود صدمه دید و در مسابقه شرکت نکرد. لیلا ابراهیمی نیز به هنگام مسابقه در برخورد با دونده هندی دچار شکستگی پا شد و از ادامه رقابت‌ها بازماند.

با توجه به خبرهایی که در دست است محسن ربانی در پرش با نیزه، کوچینگ خوبی نشده و خودش هم می‌گوید به دلیل تمرکزنداشتن حذف شده است. اینها دستاوردهای تیم دوومیدانی ایران در کنار 4 مدال کسب شده در ماکائو است. این در حالی است که اصولاً تاکتیک و تکنیک دوندگان داخل سالن با دوندگانی که در هوای آزاد می‌دوند کاملاً متفاوت است که ظاهراً کمیته ملی المپیک توجه چندانی به این مورد نیز نداشته است.

 علاوه بر این در اسفندماه سال جاری قرار است مسابقات جهانی داخل سالن برگزار شود که دورنگری و برنامه‌ریزی مناسب در رابطه با دوندگانی که می‌خواهند در آن شرکت داشته باشند، حیاتی‌ترین نکته‌ است.

 با عملکرد موجود در ماکائو به نظر می‌رسد شرکت قهرمانان ایرانی در این میدان در برهه مناسبی صورت نگرفته، چراکه در زمان کنونی آنها باید به استراحت می‌پرداختند. محسن ربانی، رکوددار پرش با نیزه ایران که در دور مقدماتی مسابقات ماکائو حذف شده با اشاره به آسیب‌دیدگی از ناحیه کمر گفته است: قبل از اعزام به ماکائو پزشک معالجم از من خواسته بود که به مدت 6 ماه استراحت کنم. عجیب اینکه این ورزشکار با دارا بودن چنین شرایطی در بازی‌های آسیایی داخل سالن شرکت کرده است.

 محمد ارزنده، قهرمان پرش طول ایران هم با ذکر این نکته که یک ورزشکار حرفه‌ای 5 تا 6 ماه در سال می‌تواند خود را آماده نگاه دارد، اظهار داشته: اگر یک دونده همیشه آماده باشد می‌تواند هر روز رکورد بزند. بالاخره هر دونده‌ای یک فصل آمادگی دارد و الان فصل آمادگی ما نیست و یک ماه پیش تمام شده بود.

 حتی احسان مهاجرشجاعی که در دو 800 متر رقابت‌های ماکائو مدال نقره گرفته به این نکته صراحتاً اشاره می‌کند؛ واقعاً الان فصل مسابقات نبود که ما در ماکائو حضور یافتیم.

در پاسخ به اظهارات این دوندگان، رضا قراخانلو، رئیس کمیته ملی المپیک هم نقطه‌نظرهای خود را این گونه بیان می‌کند: به لحاظ علمی صحیح نیست که برخی دوومیدانی‌کاران خود را از دور مسابقات کنار می‌کشند و زمان فعلی را برای مسابقه مناسب نمی‌دانند.

وی می‌افزاید: اینکه می‌گویند 6 ماه از سال برای تمرین و 6 ماه از سال برای مسابقه باشد، صحیح نیست. از نظر علمی باید به شیوه‌ای عمل کرد که این امکان برای ورزشکاران فراهم شود تا آنها در طول سال در چندین مسابقه شرکت کنند و شرکت نکردن برخی ورزشکاران در مسابقات دوومیدانی به این دلیل قابل توجیه نیست.

 قراخانلو درباره عملکرد ضعیف‌تر دوندگان ایرانی در دورهای نیمه‌نهایی و نهایی هم گفت: در برخی از رشته‌های ورزشی مثل دوومیدانی مسابقه دادن در آنها باید به گونه‌ای تنظیم شود که تمام توان در دور مقدماتی مصرف نشود تا ما در دور مقدماتی نتایج بهتری کسب کنند. اینکه در دور نهایی و نیمه‌نهایی عملکرد موفقیت‌آمیزی نداریم، به استراتژی تمرین و برنامه ریکاوری بین مسابقات بازمی‌گردد.

وی تلویحاً اعتقاد برخی کارشناسان که گفته‌اند الزاماً یک دونده نباید در طول سال آماده باشد را قبول نکرده است. این در حالی است که در تازه‌ترین واکنش‌ها حمید سجادی، قهرمان سابق دوهای استقامت ایران و آسیا هم در یک برنامه تلویزیونی علل ناکامی دوندگان ایرانی در ماکائو را شرکت آنها در فصل نامناسب دانسته و گفته عامل زمان تأثیر مستقیم در عملکرد آنها داشته است و نهایتاً واکنش علی کفاشیان که اصرار و پافشاری‌های وی زمینه شرکت دوندگان ایرانی در بازی‌های سالنی ماکائو را فراهم آورده، نکته جالبی است. او در این باره می‌گوید: بررسی می‌کنیم. نتایج دوندگان ما در ماکائو ضعیف بوده است.

با این وجود آیا مسابقات ماکائو می‌تواند نقطه روشنی برای حضور دوندگان ایرانی در بازی‌های المپیک 2008 پکن باشد؟

کد خبر 35760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز