نوذر شفیعی: اگرچه درباره علل اعلام وضعیت فوق‌العاده در پاکستان دیدگاه‌های مختلفی ارائه شده است، اما به نظر می‌رسد معکوس‌شدن 2 نوع معادله سیاسی – امنیتی در پاکستان زمینه را برای اعلام وضعیت اضطراری فراهم کرده‌است.

معادله اول به نقش طالبان در روابط پاکستان و افغانستان مربوط می‌شود.

درست است که طالبان در افغانستان فعالند اما به نظر می‌رسد اکنون طالبان افغانی به همکاری با همتایان پاکستانی خود علیه دولت مشرف وارد عمل شده‌اند.

تا چندی پیش طالبان پاکستان عقبه راهبردی طالبان افغانی بودند اما پس از حادثه مسجد لعل، جنگ وارونه شد و تندروهای مستقر در پاکستان همگی علیه مشرف وارد عمل شدند.

اکنون دولت افغانستان می‌تواند خوشحال باشد که چگونه ژنرال مشرف، این حامی پر و پا قرص طالبان، خود دچار خشم طالبان شده است.

معادله دوم به رابطه نظامی‌ها و مذهبی‌ها در پاکستان مربوط می‌شود. در طول تاریخ پاکستان، رابطه نظامیان و مذهبی‌ها اغلب گرم و دوستانه بوده است.

حتی زمانی که مشرف در سال 1999 علیه نوازشریف دست به کودتا زد. مذهبی‌ها اولین کسانی بودند که دست مشرف را فشردند و به او تبریک گفتند اکنون معادله برعکس شده و ائتلاف جدیدی میان سیاسیون (نواز شریف) و مذهبی‌ها علیه نظامیان به وجود آمده است.

این 2 نیرو بیشتر در اینکه ژنرال مشرف باید از قدرت خلع شود، هم‌عقیده‌اند، متاثر از وارنگی 2‌معادله فوق اکنون اوضاع داخلی پاکستان در وضعیتی قرار گرفته که ژنرال مشرف ناچار شده است وضعیت اضطراری (حکومت نظامی) اعلا م کند.

اعلام وضعیت اضطراری راه میانه بین یک جنگ تما‌م‌عیار و یک برخورد ضعیف و منفعلانه دولت با رادیکال‌هاست.

از دید ژنرال مشرف یک عامل داخلی و یک عامل خارجی مانع از آن بوده است تا دولت او بتواند برخوردی جدی با تندروها داشته باشد. در عرصه داخلی ملاحظات قوه قضاییه و مداخله آن در اموری که خارج از حوزه صلاحیتش است و در عرصه خارجی اصرار آمریکا بر اعاده دمکراسی موجب بی‌ثباتی‌های داخلی پاکستان شده است.

مشرف معتقد است اگر آمریکا می‌خواهد با تروریسم مقابله کند، وجود دولتی قدرتمند در پاکستان ضرورت دارد. حتی اگر لازم باشد که دمکراسی هم قربانی شود.

در مجموع به نظر می‌رسد مشرف آماده است به هر قیمتی به حفظ قدرت نظامیان در ساختار سیاسی پاکستان مبادرت ورزد  و در این زمینه رفتار گروه‌های تندرو هم بهانه است و هم واقعیت.

انفجار در نزدیکی مقرهای نظامی هشداری به دولت مشرف درباره افزایش توانایی شبه نظامیان رادیکال است. انفجاری که چند روز پیش در راولپندی حادث شد فقط یک کیلومتر با مقر نظامی مشرف فاصله داشت.

بنابراین جنگ مذهبی‌ها علیه نظامیان آغاز شده و این فرصت خوبی است تا مشرف بار دیگر به آزمون قدرت ارتش مبادرت ورزد.

کد خبر 35823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز