دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

نخستین روز نمایش فیلم‌های جشنواره سی‌وپنجم در برج میلاد با همان تأخیرهای همیشگی و البته استقبال سرد اهالی رسانه از فیلم‌های مستند همراه بود.

سینما

50دقيقه تأخير در اكران يك فيلم و مشكلات فني آن صداي كارگردان را درآورد و خلوت بودن نشست‌هاي نقد و بررسي شكايت يكي از بازيگران را در پي داشت.به گزارش همشهري، چراغ جشنواره سي‌وپنجم را در سينماي رسانه‌ها مستند «آبي كمرنگ» آرش لاهوتي روشن كرد و در ادامه نوبت به «خانه ديگري» بهنوش صادقي رسيد؛ نخستين فيلم بلند اين فيلمساز زن كه پس از حدود يك ساعت روي پرده رفت و مشكلات فني كار را به جايي رساند كه كارگردان ميلي به ادامه اكران نداشت. خلوت بودن سالن همايش‌هاي برج ميلاد هم در نخستين نوبت نمايش بسيار به چشم مي‌آمد.

«ايتاليا ايتاليا» كه نخستين تجربه كارگرداني كاوه صباغ‌زاده به تهيه‌كنندگي پدرش مهدي است تا حدودي مورد استقبال اهالي رسانه و منتقدان قرار گرفت. در اين فيلم كمدي، حامد كميلي نقش يك فرد عشق ايتاليا را بازي مي‌كند و سارا بهرامي ايفاگر نقش يك دستيار كارگردان است. روايتي طنازانه از موسيقي، زبان ايتاليايي و سينما، اشاره به ماجراهاي خانه سينما و «هامون» داريوش مهرجويي و بازي علي ملاقلي‌پور و دانش اقباشاوي در نقش‌هاي واقعي خود از ديگر وجوه بامزه ايتاليا‌ايتاليا بود كه به دل تماشاگران نشست.

شايد براي نخستين‌بار در تاريخ جشنواره فيلم فجر يك فيلم به زبان آذري (با زيرنويس فارسي) با بازي بازيگران بومي آذربايجان شرقي در بخش رسمي به نمايش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت. سعيد راد كه روز يكشنبه در برج ميلاد حضور داشت، در نشست نقد و بررسي «خانه» يا «اِو» شركت و خوشحالي خود را از ديدن اين فيلم اول اعلام كرد. خانه را اصغر يوسفي‌نژاد در نخستين تجربه كارگرداني خود ساخته است.

آخرين فيلم روز نخست هم «آزاد به قيد شرط» به كارگرداني حسين شهابي بود كه اميدوار بود موفقيت «روز روشن» را به نوعي تكرار كند؛ هر چند فيلم تازه او انبوه تماشاگران حاضر در مركز همايش‌هاي برج ميلاد را تا حدودي نااميد كرد. از آنجا كه تأخير در نمايش هر فيلم باعث دير آغاز شدن نمايش فيلم يا فيلم‌هاي بعدي مي‌شود، آزاد به قيد شرط هم ديرتر از ساعت 23 روي پرده رفت كه البته در آن زمان تقريبا سالن برج ميلاد پر از تماشاگر بود.

پس از اعلام انصراف انجمن منتقدان خانه سينما در اعتراض به دبير جشنواره فيلم فجر، امسال محمود گبرلو مسئوليت برگزاري نشست‌هاي نقد و بررسي را برعهده دارد. نشست اول كه به خانه ديگري اختصاص داشت، با يك حاشيه كوچك همراه بود و پژمان بازغي در اعتراض به غيبت منتقدان قديمي در سالن سعدي گفت: دوران بي‌اعتمادي به فيلمسازان اول تمام‌شده و تا وقتي منتقدان و كارشناسان قديمي فيلم‌ها را نبينند، سينما تغيير نخواهد كرد.

  • گرم شدن تنور جشنواره

روز دوشنبه مستند «انحصار ورثه» محمدعلي شعباني، «چراغ‌هاي ناتمام» مصطفي سلطاني، «شماره17 سهيلا» محمود غفاري، «دعوتنامه» مهرداد فريد و «تابستان داغ» ابراهيم ايرج‌زاد در برج ميلاد به نمايش درآمد و امروز نوبت به چند فيلم مهم مي‌رسد كه «ويلايي‌ها» به كارگرداني منير قيدي و «نگار» رامبد جوان از آن جمله است.

در سينماهاي مردمي هم فيلم‌هاي «سارا و آيدا» سيدمازيار ميري، «بدون تاريخ، بدون امضا» وحيد جليلوند، «ماجراي نيمروز» محمدحسين مهدويان، «كارگر ساده نيازمنديم» منوچهر هادي، «فِراري» عليرضا داوودنژاد، «پشت ديوار سكوت» مسعود جعفري‌جوزاني و «سوفي و ديوانه» مهدي كرم‌پور روي پرده مي‌روند تا تنور جشنواره را گرم‌تر كنند.

کد خبر 360490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha