شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام حسین عالمی: بشر امروز آینده‌نگری را فراموش کرده و بیشتر گرفتار زمان حال و اکنون شده است؛ مثل کسی که سرش را پایین می‌گیرد و به افق نظر نمی‌اندازد.

آینده نگری

عقل در اين ميان حكمي تاريخي و سرنوشت‌ساز براي بشر دارد و در اين حكم، فرقي ميان عقل زن و مرد و عقل پير و جوان نيست. عقل، پير و كهنه نمي‌شود. عقل هميشه تازه است و براي شادابي و زندگي بهتر بشر فرمان مي‌دهد.

عقل انسان را به آينده دعوت مي‌كند و آينده‌نگري و توجه به روزهاي بعد را به انسان فرمان مي‌دهد. عقل به انسان تذكر مي‌دهد كه آينده را بايد امروز ساخت و اگر به‌دنبال خوشي و لذت در آينده هستي چاره‌اي نداري كه از امروز براي آينده برنامه‌ريزي كني. ازدواج و تشكيل خانواده و كار و تلاش بيشتر، همه و همه به همين دليل حكم عقل هستند. آينده‌نگري با ازدواج سازگار است و نه با مجرد ماندن و تنها زيستن.

بسيار جاي افسوس است كه اين حكم عقل توسط هواي نفس و شهوت انسان‌ها سركوب مي‌شود و در اين ميان فقط انسان‌هاي عاقل هستند كه به پيروزي و كمال حقيقي دست پيدا مي‌كنند. تجارت سرسام آور مشروبات الكلي در دنيا و مرگ سالانه 3ميليون و 300هزارنفر بر اثر مصرف مشروبات الكلي و عوارض ناشي از آن انگار افسانه است. اينكه چگونه ممكن است انسان‌هايي درآمد خودشان را صرفِ خفه كردنِ نداي عقل ‌كنند و در آخر با بي‌عقلي و نعره‌كشان بميرند حيرت‌آور است.

آينده فقط فردا و‌ماه بعد و سال بعد نيست؛ آينده، امتداد جان متعالي بشر، روي پله‌برقي زمان است. جالب اين است كه اين حكم عقل حتي براي شهوت‌پرستان يا كساني كه هيچ ديني را نپذيرفته‌اند نيز مورد قبول است و آنها مي‌دانند كه بايد آينده‌نگر باشند تا به لذات بيشتري دست پيدا كنند. عقل به همه ما انسان‌ها از فقير و پولدار و از زن و مرد و از زاهد و دنياپرست گوشزد مي‌كند كه فقط به فكر امروزت نباش؛ آينده‌نگري كن؛ دور‌انديشي كن تا لذت پايدار و هميشگي داشته باشي. امروزه بشر فرداي بعد از اين دنيا را نيز فراموش كرده است و هيچ برنامه‌اي براي آينده بعد از مرگ ندارد. آينده‌نگري حكم عقل است و آماده شدن براي آينده‌اي كه به‌زودي خواهد رسيد نيازي به فرمان پيامبران و امامان ندارد. حكم عقل براي كسي كه به پيروزي و پيشرفت معتقد است كافي است.

کد خبر 362356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha