شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شهروندان تهرانی تا اوایل آذر ماه شاهد باران نخواهند بود. باوجود این، سازمان‌ هواشناسی کشور بدبین نیست و بنا به اعلام این سازمان امسال، سال کم بارانی نخواهد بود.

مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در توضیح این خبر به همشهری گفت: بر اساس پیش‌بینی فصلی که اوایل مهرماه صورت گرفت، پاییز نسبتاً خشکی برای کشور پیش‌بینی شده بود اما از اوایل آذر ماه شاهد تغییرات جوی و بار‌ش‌های پاییزی در سراسر کشور خواهیم بود.

ضمن آنکه امسال از نظر میزان بارندگی و درجه حرارت، زمستان متعارفی را در پیش داریم و هیچ گونه نگرانی بابت برف زمستانی وجود ندارد.

پرویز رضازاده، با تأکید بر اینکه سال گذشته سال پر بارشی برای سراسر کشور بود، گفت: نباید امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم، چرا که سال قبل هم از نظر زمان شروع و هم از نظر میزان و طول بارندگی سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم، در نتیجه مقایسه امسال با سال گذشته مقایسه مناسبی نیست، بلکه باید میزان بارندگی با میانگین بلندمدت محاسبه شود. بر این اساس میزان بارندگی تهران نسبت به سال قبل 40 میلی متر کمتر بوده اما نسبت به میانگین بلند مدت، این میزان کاهش 10 تا 15 درصد بوده‌است.

وی گفت: طی یک ماه گذشته میزان بارش پاییزی در استان‌های شمالی حدود 100 میلی متر بود که نسبت به سال گذشته چندان تغییری نکرده است، اما در سایر استان‌ها میزان بارندگی بسیار اندک بوده‌است.

رضا‌زاده پاییز نسبتاً خشک امسال را متأثر از سامانه جهانی هوا دانست و افزود: ما از نظر هوا در یک سامانه جهانی و تحت‌تأثیر عوامل دور اثر گذار متعددی قرار داریم که از جمله این عوامل، دمای آب اقیانوس‌های حاره‌ای است که اصطلاحا به آن النینو و لانینا اطلاق می‌شود که به صورت یک پدیده دوره‌ای 3 تا 7 ساله عمل می‌کند. به‌طوری که وقتی شرایط لانینا وجود داشته باشد غالبا با دوره خشک در پاییز همراه است.(لانینا در زبان اسپانیایی به معنای «دختر طلایی» بوده و در مقابل جریانات النینو، به معنای «پسر طلایی» و لقب حضرت مسیح است).

امسال دمای هسته آب منطقه‌ای متاثر از دمای آب اقیانوس حاره‌ای 2 درجه کاهش داشته که پیامد آن در مناطق حاره‌ای و جنب حاره‌ای به صورت کاهش بارندگی در پاییز قابل مشاهده است، در نتیجه کشور ما نیز که در شمار کشورهای جنب حاره‌ای قرار دارد، از این پدیده متاثر بوده‌است.

اما شرایط، در فصل زمستان با پاییز متفاوت بوده و باران قابل قبولی را شاهد خواهیم بود. هر چند که این نکته لزوما به معنای آن نیست که کمبود بارش 2 ماهه اول پاییز جبران شود.

این مقام مسئول درباره پیش‌بینی سال آبی گفت: امسال به‌دلیل کمبود بارش پاییزی، در بخش دیم به ویژه گندم دیمی با مشکل مواجه‌ایم، چرا که باران پاییزی یکی از فاکتور‌های مهم در برداشت گندم است که در برداشت گندم سال زراعی که از اول مرداد ماه در مناطق سردسیر ادامه می‌یابد، نقشی اثرگذار دارد، اما این مشکل برای کشت گندم آبی وجود ندارد، زیرا از نظر ذخیره‌سازی‌ آب در سد‌ها سال خوبی پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 36278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز