چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: «باید اذعان کنیم که مردم واقعا از کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی راضی نیستند و شرایط صنعت خودرو به‌گونه‌ای است که اگر امروز دولت مشوق‌های خود از این صنعت را کم کند، اثری از صنعت خودرو باقی نمی‌ماند.

خودرو

براي خريد خودروهاي داخلي توسط مردم هيچ آپشني نمي‌گذاريم و مي‌گوييم چون خريدار دارد، مي‌فروشيم؛ اين حرفي عاميانه است كه در آن اثري از مشتري‌مداري نيست».پس از گلايه‌هاي چندباره وزير صنعت از كم و كيف توليد و خدمات خودروهاي داخلي، ديروز رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) نيز به انتقاد شديد از كيفيت توليد و خدمات پس از فروش اين خودروها پرداخت.

با وجود تكاليف قانوني اسناد بالادستي و قوانين و مصوبات خودرويي براي الزام وزارت صنعت و خودروسازان به بهبود كيفيت توليد و خدمات خودروهاي داخلي، اين تازه‌ترين گلايه متوليان بخش صنعت از درجا زدن خودروسازان داخلي در جاده كيفيت و ضعف شديد خدمات فروش و پس از فروش خودروهاي داخلي است.

منصور معظمي با تأكيد بر اينكه مردم واقعا از كيفيت توليد و خدمات خودروهاي داخلي راضي نيستند، افزود: اكنون بيش از 17ميليون خودرو با جمعيتي حدود 17.5ميليون خانوار در كشور تردد دارد كه اگر سهم هر خانوار را فقط يك خودرو درنظر بگيريم، مشخص مي‌شود كه سهم هيچ كالاي بادوامي به اندازه خودرو در سبد مصرف خانوارها نيست.

با اين شرايط در صنعت خودرو بايد كاري كنيم كه در مواجهه با رقباي خارجي حرفي براي گفتن در بازار داخلي و صادراتي داشته باشيم. اگر بخواهيم جزو بازيگران صنعت خودرو بوده و حرفي براي گفتن داشته باشيم، با اين شرايط توليد و خدمات، مقدور نخواهد بود.

  • اقبال به وارداتي‌ها نتيجه ضعف داخلي‌ها‌

به‌رغم تكاليف وزارت صنعت بر مبناي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو و برخي اسناد بالادستي مانند سند «اهداف و سياست‌هاي توسعه صنعت خودرو در افق۱۴۰۴» در زمينه ارتقاي سطح رضايتمندي مشتريان از خدمات پس از فروش خودرو، هنوز هم «كمبود يا نبود قطعات يدكي»، «كيفيت پايين قطعات، خدمات و تعميرات»، «هزينه‌تراشي بي‌مورد»، «كمبود تعداد نمايندگي‌هاي مجاز» و «انجام ندادن كار يا رفع ايراد»، 5 محور اصلي انتقاد مردم از كيفيت خدمات پس از فروش خودرو در ايران است.

با اين شرايط معظمي استقبال مشتريان از خودروهاي وارداتي را گواهي بر ضعف كيفيت و خدمات خودروهاي داخلي دانسته و گفت: در سال گذشته 110هزار خودرو و امسال نيز تا‌كنون 60هزار خودرو وارد كشور شده است. اين هنر نيست كه خودروسازان ما فقط بگويند مثلا خودروي ايكس را بدون توجه به كيفيت و خدمات توليد كرده‌اند، اكنون حجم تقاضاي خودرو از توليد آن پيشي گرفته و اين ميزان واردات خودرو نيز به‌دليل ملاحظات خاص وزارت صنعت بوده وگرنه آمار واردات خودرو به‌مراتب بيشتر اين بود.

رئيس «ايدرو» با بيان اينكه به‌طور قطع، خودروهايي كه در چارچوب قرارداد ايران‌خودرو و پژو تا پايان امسال، سايپا و سيتروئن در سال آينده و رنو با ايدرو در سال2018 به بازار عرضه مي‌شوند، با اقبال و رضايت مشتريان همراه خواهد بود، افزود: بايد خوشحال باشيم كه هنوز هم مردم از خودروهاي بي‌كيفيت راضي هستند؛ بنابراين بهبود كيفيت فروش و خدمات پس از فروش خودرو نخستين مشكلي است كه در صنعت خودرو بايد رفع شود.

  • روايت رسمي نارضايتي مشتريان از خودروهاي صفر كيلومتر

رئيس «ايدرو» با استناد به گزارش‌هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران ميزان نارضايتي مشتريان خودروهاي صفر كيلومتر در ايران را 3‌برابر ساير كشورها اعلام كرد. در اين زمينه سعيد تاجيك، معاون اجرايي اين شركت نيز به خبرنگار ما گفت: براساس گزارش‌هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از شاخص كيفيت اوليه خودروها و تعداد ايرادهايي كه مشتريان در سه ماهه اول مالكيت اين خودروها اعلام مي‌كنند، طي سال‌هاي 92 تا پايان دي‌ماه امسال، شاخص ميزان نارضايتي مشتريان اين خودروها به‌ترتيب 5.3، 4.6، 4.3 و 3.8درصد بوده است. اما اين شاخص، سنجش نارضايتي مشتريان از خودروهاي صفر كيلومتر در ساير كشورهاي دنيا بنابر نوع خودروها بين 1.2 تا 1.5درصد است.

کد خبر 362962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha