سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری خود در خصوص برگزاری انتخابات، وضعیت عمومی کشور،فناوری هسته‌ای و قیمت نفت به پرسش‌ها پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام صبح روز سه‌شنبه(22آبان) در نشست خبری با خبرنگاران درباره برگزاری انتخابات مکانیزه گفت: این مسئله منتفی نیست و آن‌گونه که مطرح می‌شود، اختلاف جدی بین وزارت کشور و شورای نگهبان در این ارتباط وجود ندارد، بلکه بحث تنها در ارتباط با روش کار است و این مساله دنبال می‌شود.

وی افزود: انتخابات مکانیزه فرآیند متعددی دارد که عبارتند از؛ ثبت‌نام انتخابات به صورت مکانیزه، شمارش آرا به صورت مکانیزه، بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج. بخش‌هایی که عملاً با استفاده از ظرفیت‌های موجود امکان‌پذیر است به صورت مکانیزه انجام می‌شود و کامل‌تر نیز خواهد شد. در بخش‌های دیگری نیز از جمله مساله ثبت‌نام کاندیداها از طریق شبکه بین وزارت کشور و شورای نگهبان سعی می‌شود تفاهم ایجاد گردد.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات الکترونیک مانند تجارت الکترونیک مقررات خاص خود را می‌خواهد؛ مثلا مقرراتی مانند رسیدگی به شکایات‌، بحث سلامت انتخابات، اعتماد لازم یا آموزش‌های لازم و همچنین بخش زیرساخت‌های مخابراتی و مسائل فنی، قانونی و حقوقی آن و یک بسته پیوسته است. حرف بر این مورد بوده که مهلت برای این امر تمام شده است ـ که البته هنوز تمام نشده است ـ وزارت کشور نیز می‌گوید هنوز فرصت برای انجام این امر هست. حال اگر در این مورد نشود انتخابات را مکانیزه کرد، در مورد بخش‌های دیگر می‌توان از ظرفیت مکانیزه کردن استفاده شود.

الهام همچنین گفت: در حوزه‌هایی که تک نامزدی هستند نیازی به مکانیزه شدن انتخابات در تمام زمینه‌ها نیست ولی در بخش‌هایی که تعداد کاندیداها بیشتر هستند، ضرورت وجود این مساله نمود بیشتری پیدا می‌کند.

شرایط کشور نگران‌کننده نیست

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح ویژه بودن شرایط کشور از سوی برخی گفت: اگر منظور از شرایط ویژه این باشد که نشاط و تحرک و امید در کشور در حال گسترش است و مردم با نشاط و امید کار می‌کنند درست است. ما می‌بینیم تحرک در کشور بیشتر شده، اعتماد ملی مردم بیشتر شده است و ما شاهد تحقق اهداف مردم به خصوص در مساله هسته‌‌ای هستیم. سازمان‌های بین‌المللی همکاری‌های‌شان با ما روان و شفاف شده است و هیچ وقت به این میزان روان و شفاف نبوده است. آمریکایی‌ها نیز به صورت متعدد اعلام می‌کنند که در ذهن‌شان نبوده است که بخواهند به ایران حمله‌ نظامی کنند. بوش اخیرا در یک مصاحبه‌ مطبوعاتی گفته است من نمی‌دانم چه کسی این شایعات را در مورد حمله‌ نظامی آمریکا به ایران می‌سازد و آمریکایی‌ها به نحو متعددی می‌خواهند این انگ را از خود دور کرده و تبرئه کنند.

وی تاکید کرد: فکر نمی‌کنم شرایط کشور نگران‌کننده باشد و تهدیدی وجود داشته باشد. چرا بخواهیم مردم را نگران کنیم. شرایط کشور این‌گونه که عده‌ای بیان می‌کنند نیست. البته استراتژی کلان ما این است که همه جا هوشمند و مراقب باشیم و امور را با دقت و مراقبت به پیش ببریم. جامعه ما زنده، پویاست و به شرایط توجه دارد.

وی با بیان این‌که دولت نیز امور را با تدبیر پیش می‌برد و این تدبیر را ما مشاهده می‌کنید، ادامه داد: اکنون با تدبیرهایی که به کار رفته پرونده هسته‌‌ای ما روال حقوقی خود را طی می‌کند و بعد سیاسی آن بسته شده است. جامعه ما جامعه هوشمند است که با تدبیر جلو می‌رود.

مسیر ما رسیدن به فناوری صنعتی است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که احتمال افزایش سانتریفیوژها از سه هزار تا از سوی ایران گفت: مسیر ما رسیدن به فناوری صنعتی و استفاده از نیروگاه‌های اتمی برای تولید انرژی و فعالیت‌های صلح‌آمیز است.

وی تاکید کرد: ما برای رسیدن به تولید، سوخت و نیاز نیروگاه‌های‌مان برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پروژه‌های نیمه تمام گفت: این دولت هیچ نیازی به صحنه‌سازی و برنامه‌های صوری تبلیغاتی ندارد. این دولت هیچ کلنگی را به خاطر تبلیغات به زمین نزده است. اصلا رییس‌جمهور کلنگی نزده است. ما به شوخی می‌گوییم این دولت کارش بیل زدن است.

الهام با اشاره به این‌که اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی رییس‌جمهور پیشرفت خوبی داشته و به صورت دائم بررسی و ارزیابی و از سوی شخص رییس‌جمهور و دولت پیگیری می‌شود، ادامه داد: برنامه دولت این است که برای مردم کار کند و این دولت و رییس‌جمهور این دولت شفاف و با مردم مرتبط هستند و مردم نیز مستقیم با این دولت ارتباط دارند. هیچ پروژه‌ای را به خاطر اشخاص یا تحت فشار تصویب و یا اجرا نکرده‌ایم. دولت پروژه‌ها را بر اساس کار مطالعاتی مصوبات اجرایی می کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این دولت فشارپذیر نیست و هیچ پروژه‌ای را با فشار و برای باج دادن و راضی کردن افراد و یا اشخاص انجام نداده است. البته ممکن است پروژه‌هایی از سال‌های قبل مانده باشد، که دستگاه‌های ذیربط باید پیگیری کنند.

الهام گفت: مصوبات استانی این‌گونه نبودند که یکدفعه روی میز قرار بگیرند و بخواهیم در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم؛ بلکه در مورد آنها کار مطالعاتی انجام شده است.

وی با بیان این‌که فعالیت‌های دولت شفاف و روان است، گفت: ما با اقداماتی که در بودجه امسال نیز انجام داده‌ایم در راستای شفاف‌سازی بوده‌ایم.

وی همچنین در مورد گزارش سازمان بازرسی در ارتباط با پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: شما باید ببینید گزارش سازمان بازرسی مربوط به چه سالی است و این سازمان چه سالی را مورد بررسی قرار داده است؛ مثلا شاید یک مساله مربوط به سال 82 – 83 باشد ولی اکنون گزارشش منتشر می‌شود. ما نیز از این سازمان می‌خواهیم که در گزارشات خود حتما زمان‌بندی را مشخص کند؛ چراکه زمان‌بندی در گزارشات بسیار مهم است.

قیمت نفت در بودجه مشخص نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت نفت در بودجه‌ سال 87 گفت: در این مورد هنوز دولت تصمیم‌گیری نکرده و زود است در حال حاضر در این مورد صحبت کرد و بیان شود و ارزیابی‌های لازم صورت بگیرد و در زمان مشخص شده این قیمت مشخص خواهد شد و ما آن را اعلام می‌کنیم.

الهام تاکید کرد: ولی سیاست کلی دولت کاهش اتکاء به نفت و درآمدهای نفتی است و همچنین اتکای بیشتر به تولیدات واقعی و حرکت به سمت خودکفایی است.

وی گفت: به هر حال ممکن است برخی از افراد اظهارنظر کارشناسی کرده باشند که این جای خودش است ولی دولت هنوز در این مورد تصمیم‌گیری نکرده است.

تبصره‌ ‌13 به قانون  تبدیل شده است

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تبدیل تبصره 13 به قانون گفت: تبصره‌ 13 تبدیل به قانون شده است.

وی همچنین تاکید کرد: برخی از تبصره‌ها که در قانون بودجه هستند احکام دایمی هستند که باید به قانون تبدیل می‌شدند و دولت در این راستا اقدامات لازم را انجام داده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی ایجاد حساب ذخیره‌ ارزی جدید گفت: من در این مورد اطلاعی ندارم و چنین چیزی نبوده است.

شر فتنه‌های تروریستی را کم می‌کنیم

الهام همچنین در مورد آخرین وضعیت تبعه ژاپنی به گروگان گرفته شد اظهار کرد: اطلاعات دقیقی از آخرین وضعیت وی ندارم ولی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما در این ارتباط در حال پیگیری‌های لازم هستند تا شر فتنه‌های تروریستی را بکنند.

وی همچنین، گفت: لایحه‌ مجازات اسلامی در دولت تصویب و با قید یک فوریت به مجلس ارایه شده است.

باشرکت‌های صهیونیستی معامله نمی‌کنیم

سخنگوی دولت گفت: قانون حمایت از نهضت فلسطین و هم‌چنین مصوبه‌ سازمان کنفرانس اسلامی اجازه نمی‌دهد که با شرکت‌های صهیونیستی وارد معامله شویم و در این مورد باید دقت لازم صورت گیرد؛ چراکه برخی از شرکت‌ها از سوی صهیونیست‌ها به عنوان یک شرکت صهیونیستی معرفی می‌شود تا به نوعی نشان دهند که قدرت زیادی دارند. لیست شرکت‌های صهیونیستی باید از سوی مراجع رسمی ارائه شود و دولت نیز با این شرکت‌ها معامله نمی‌کند و نخواهد کرد.

روند کار ادغام شوراها را مخدوش نمی‌شود

الهام درباره بحث ادغام شوراها و مخالفت برخی نمایندگان با این طرح گفت: تحلیل‌ها و اظهارنظرهای مختلفی از سوی نمایندگان محترم مجلس شنیده می‌شود که در جای خود با آنها مذاکره می‌شود اما همانطور که حدادعادل گفته‌اند مجلس حدود و حقوق ویژه‌ای دارد و اظهارنظر یک نماینده محترم، نظر مجلس نیست و راهکارهای نظارت مجلس بر مصوبات مشخص است. دولت هم بر مبنای قانونی حرکت می‌کند. تصمیم دولت در مورد شوراها از نظر ما قضیه‌ تمام شده‌ای است و اجرا می‌شود و مجلس هم حق نظارت خود را طبق قانون می‌تواند داشته باشد. اظهارنظرها روند این کار را مخدوش نمی‌کند.

جلیلی توانمند است

خبرنگاری با بیان این‌که دو دبیر شورای عالی امنیت ملی قبلی نماینده‌ ولی فقیه نیز بودند پرسید که آیا دبیر جدید با وجود این‌که چنین سمتی ندارد این امر تاثیری در اختیاراتش خواهد داشت؟ سخنگوی دولت نیز گفت: هر نهادی کارکرد و مسئولیت خود را دارد. نماینده ولی‌فقیه بودن اختیار دبیرخانه‌ شورای امنیت ملی را افزایش نمی‌دهد و نبود آن نیز منجر به افزایش این اختیارات نخواهد شد. این ساختارها هستند که حکومت می‌کنند. جلیلی فردی توانمند، خوش‌فکر، فکور، تحلیل‌گر و جوان است و دبیرخانه را با توانمندی‌های خود می‌تواند اداره کند. 

اشارتی مردم ما را بس

خبرنگار دیگری پرسید که چرا رییس‌جمهور همواره تهدید به افشا می‌کند ولی هیچ‌گاه این کار را انجام نمی‌دهد؟ الهام نیز پاسخ داد: رییس‌جمهور هم حق دارد با مردم سخن بگوید و با آنها حرف بزند. برخی مواقع حرف‌های انباشته‌ای در دل مسئولان وجود دارد که با اشارتی از آنها عبور می‌کنند. آنهایی که اطلاعات دارند و تحلیل می‌کنند می‌توانند با این اشارات اطلاعات خود را منتقل کنند و متوجه مسائل شوند. ملت ما عاقلند و اشارت‌ها برای آنها کافی است. این‌گونه سخنان برای رفع نگرانی‌ها و ایجاد انسجام است و رییس‌جمهور بیش از این چیزی را دنبال نمی‌کند. این‌گونه سخن گفتن‌ها در تاریخ بشری از سوی شخصیت‌های بزرگ نیز اتفاق افتاده است. امیرالمومین(ع) نیز سر در چاه می‌کرد و حرف‌هایی می‌زد.

وی ادامه داد: طرح برخی مباحث در جهت رشد کشور و ایجاد فضای نشاط و حرکت و رفع برخی نگرانی‌ها و گفتن برخی مشکلات است. ممکن است کسی از این سخنان برداشتی کند و جوابی بدهد اما رییس‌جمهور قائل به صداقت در گفتار است و البته شاید در برخی جاها صراحت درست نباشد.

سقف استفاده‌ از منابع نفتی محدود به بودجه است

الهام درباره‌ طرح دولت برای هزینه کردن درآمدهای نفتی در میان اقشار محروم گفت: درآمد نفتی کشور هرچه باشد دولت جز در حد قانون بودجه از آن استفاده نخواهد کرد. سقف استفاده‌ دولت از منابع نفتی محدود به بودجه است و مازاد آن به حساب ذخیره‌ ارزی می‌رود که در اختیار مجلس است و تقسیم‌بندی شده است.

الهام گفت: درآمد نفت هرچه افزایش پیدا کند ممکن است آثاری بر گرانی‌ها بگذارد و مشکلات جدیدتری برای دولت ایجاد کند اما در برداشت دولت از درآمدهای نفتی تاثیری نمی‌گذارد.

وی افزود: مجلس و دولت تفاهم کرده‌اند و با توجه به انتظارات جدیدی که در جامعه به خاطر افزایش قیمت نفت ایجاد شده طرح‌های خدماتی را برای اقشار محروم خواهند داشت، مجلس هم از این امر استقبال کرده است. دولت از هر فضایی برای رفع مشکلات مردم و دادن خدمات بیشتر استفاده خواهد کرد و هرجا منابعی باشد تلاش می‌کند تا از آن برای ایجاد زیر ساخت‌های رشد کشور استفاده کند مانند 600 میلیارد ریالی که برای توسعه‌ بخش راه‌آهن در نظر گرفته شده است.

اصلاحات در دانشگاه آزاد در تعلیق است

وی درباره اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر طرح‌هایی برای اصلاحات در دانشگاه آزاد در حالی‌که پیش از این سخنگوی دولت خبر از رها کردن اصلاحات در این دانشگاه از سوی دولت داده بود، گفت: دولت دوست دارد در فضای مناسبی کارهای مفید برای مردم انجام دهد تا مشکلات‌شان رفع شود. در بحث دانشگاه آزاد اصلاحات مورد نظر دولت باعث می‌شد که اتفاقاتی بیافتد که نگرانی ایجاد کند به همین دلیل هرگاه این نگرانی‌ها برطرف شود دولت اصلاحات خود را انجام خواهد داد اما فعلا اصلاحات در دانشگاه آزاد در تعلیق است.

صدور کارت سوخت برای گازوئیل

سخنگوی دولت درباره‌ احتمال سهمیه‌بندی گازوئیل، گفت: فعلا بحثی درباره‌ سهمیه‌بندی گازوئیل وجود ندارد اما درباره‌ دادن کارت سوخت گازوئیل طرح‌هایی ارائه شده که طبق لایحه ساماندهی مصرف سوخت است. البته تا سال 91 بنزین باید از سبد یارانه‌ها حذف شود. مصرف نفت، گاز و گازوئیل هم بیش از حد است. دولت با حذف افزایش قیمت این کالا تلاش کرد تا بخش‌های تولیدی با مشکل مواجه نشود، اما صدور کارت سوخت برای گازوئیل می‌تواند تا حدی به کنترل مصرف این ماده منجر شود.

لایحه‌ مدیریت خدمات کشوری ابلاغ می‌شود

وی درباره لایحه‌ مدیریت خدمات کشوری و ابلاغ آن، گفت: این لایحه ابهاماتی را داشت که مجلس آن را رفع کرد و دیروز از سوی رییس مجلس به رییس‌جمهور ارائه شد تا ابلاغ شود. رییس جمهور هم به زودی آن را ابلاغ می‌کند. شاید هم تا الان ابلاغ کرده باشد. البته اجرای این قانون آیین‌نامه‌های زیادی را می‌خواهد که دولت در حال تنظیم آنهاست.

عزم دولت در اصلاح بودجه‌نویسی

وی درباره بودجه‌نویسی جدید، گفت: در شکل بودجه‌ی قبلی تبصره‌هایی ارائه می‌شد که مجلس آنها را تصویب کند برخی از این تبصره‌ها به شکل قانون بودند و حتی برخی نیز الزامات کیفری داشتند که این‌ها همه از مجرای بودجه تصویب می‌شد و در عمل کارها را پیچیده‌تر می‌کرد برخی از این تبصره‌ها آیین‌نامه‌ اجرایی می‌خواستند که ماه‌ها طول می‌کشید تا این آیین‌نامه‌ها تصویب شود، با اقدام جدید دولت بودجه شفاف می‌شود و مجلس نیز از راه تصویب بودجه و تفریغ آن که دیوان محاسبات مجلس انجام می‌دهد، می‌تواند وظیفه نظارتی خود را انجام دهد. تلاش دولت در بودجه‌نویسی جدید این است که مسوولیت بودجه را از نظر تخصیص اعتبار و موافقت‌نامه‌ها به وزیر بدهد. دستگاه‌های متعددی هم‌اکنون در ردیف‌های بودجه هستند که با مجلس هیچ ارتباطی ندارند. با این روش جدید تصمیم‌گیری‌ها راحت‌تر خواهد شد و مجلس نیز راحت‌تر می‌تواند وظیفه‌ نظارتی خود را انجام دهد. مجلس قبل از این احکام بودجه را تصویب می‌کرد در حالی‌که با شیوه جدید خود بودجه را تصویب خواهد کرد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود یکی از اهداف سفرهای استانی دولت را استفاده از ظرفیت‌های استانی و ایجاد تحرک‌های اقتصادی اشتغالزایی و ایجاد فرصت برای بخش‌های غیردولتی و خصوصی و هم‌چنین بسترسازی و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های جدید عنوان کرد.

الهام با اشاره به مصوبات دولت در سفرهای استانی و با بیان این‌که دولت در این سفرها تاکنون حدود 119 مصوبه‌ رسمی داشته است، افزود: هم‌چنین حدود 80 هزار تصمیم از سوی وزرا گرفته شده است که عبارتند از؛ 650 مصوبه مستقیم به بخش غیر دولتی و خصوصی که اگر مصوبه‌های غیر مستقیم را به آن اضافه کنیم این رقم به 3400 مصوبه می‌رسد. * 124 طرح پالایشگاهی و پتروشیمی * 215 طرح شهرک صنعتی * 236 طرح بزرگراه و اتوبان، 33 طرح فرودگاه ، 63 طرح راه آهن، 44 طرح نیروگاه برق،116 طرح سد بزرگ، 149 طرح آب و فاضلاب، 128 طرح گازرسانی به شهرها،80 هزار طرح عمرانی از سوی بخش خصوصی در حال اجراست؛ 20 هزار طرح پروژه ملی و 60هزار طرح نیز پروژه‌های استانی است. هم اکنون 27 هزار تعاونی بزرگ در سطح استان‌های مختلف ایجاد شده است؛ 5200 میلیارد ریال هزینه آن بوده و سیصد و هفت هزار شغل ایجاد کرده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ از محل اعتبارات اختصاص یافته و سهم بخش غیردولتی از صندوق ذخیره ارزی 1850 طرح را تایید کرد؛ 700 طرح آن هم اکنون آغاز به فعالیت کرده‌اند. حدود 12هزار میلیارد ریال به این طرح‌ها اختصاص یافته بود.

وی افزود: در جریان سفرهای استانی 642هزار مرکز خدمات وعمرانی جدید تاسیس شد؛ در مسائل کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و خوداشتغالی فعال شده است. تسهیلاتی که از سال 84 تا 86 یعنی از آغاز سفرهای استانی تا پایان آن ارائه شد 78هزار اشتغال‌زایی مستقیم با هزینه ی بالغ بر 450 هزار میلیارد ریال بوده است.

الهام گفت:‌ امیدوارم این ظرفیت‌سازی های منجر به تحرک بیشتر در بخش خصوصی شود واین دوره انتقال تصدی‌گری دولت با رویکرد ایجاد یک اقتصاد مردمی و فراگیر به نتیجه برسد و بسترهای مطلوب و کامل سیاست‌های اصل 44 فراهم شود. دولت این کار را با تمام ظرفیت‌های ممکن پیگیری می‌کند.

کد خبر 36506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز