همشهری آنلاین: سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در جلسه مصاحبه با خبرنگاران به تشریح اهم مصوبات هیات دولت در هفته‌های اخیر پرداخت و بعد از آن به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام طی سخنانی در جلسه‌ هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا دربار عراق در روز سه‌شنبه (6 آذر) گفت: من این خبر را تایید نمی‌کنم که امروز قرار است، مذاکرات برگزار شود. این مذاکرات انجام می‌شود، ولی زمان انجام آن هنوز مشخص نشده است.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره سطح مذاکرات اظهار کرد: مذاکرات در همان سطح قبلی خواهد بود و در همان سطح مذاکرات ایران و آمریکا در ارتباط با عراق با اهدافی که از قبل اعلام شده صورت می‌گیرد.

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال کم شدن سهمیه خودروهای دوگانه‌سوز از جمله تاکسی‌ها و وانت‌ها طی روزهای آتی اظهار کرد: امور مربوط به حوزه‌ نظام‌مند کردن سوخت و مصرف بنزین از طریق تبصره‌ 13 انجام می‌شود و اختیارات دولت به این ستاد واگذار شده است و آنها نیز برای انجام هر کاری مطالعات کارشناسی انجام می‌دهند. من از شما می‌خواهم اظهارنظر در این مورد را به بعد از اعلام رسمی این ستاد واگذار کنید و آن را موضوع واقعی و جدی بدانید. مسائلی که هنوز این ستاد به صورت رسمی اعلام نکرده است، گمانه‌زنی و تحلیل است، بدون این‌که ماخذ دقیقی داشته باشد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: معمولا برخی پیشنهادها صورت می‌گیرد و بدون این‌که این کار انجام شده یا انجام نشده باشد مورد گمانه‌زنی و تهدید قرار می‌گیرد که برای مصرف‌کنندگان بعضا باعث ایجاد نگرانی می‌شود. خواست من این است که بعد از اعلام رسمی این ستاد موضوعات را جدی و واقعی بدانید.

وی هم‌چنین با بیان این‌که  افزایش جایگاه CNG در دستور کار دولت است و دولت نیز از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این راستا نیز حمایت می‌کند، گفت: در این ارتباط اقدامات زیادی صورت گرفته است و در این چند سال ما شاهد رشد بسیار خوبی در این زمینه بوده‌ایم و باید این مساله هم‌چنان دنبال شود.

وی گفت: شرکت‌های خودروسازی نیز وظیفه دارند که بحث دوگانه‌سوز را دنبال کنند که مساله استفاده از بنزین و گاز و منحنی آن به تدریج عوض شود و استفاده از گاز گسترش پیدا کند؛ چراکه ارزان‌تر و کم‌آلوده‌تر است. ممکن است که در مورد انتقال مشکلاتی وجود داشته باشد و باید به تدریج این مشکلات را حل کرد.

الهام هم‌چنین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال حضور رییس‌جمهور در جلسه‌ شورای همکاری خلیج فارس، گفت: من این خبر را در حال حاضر تایید نمی‌کنم و در مورد این سفر اکنون تصمیمی گرفته نشده است که اعلام ‌کنیم.

خبرنگاری خطاب به سخنگوی دولت گفت: گفته می‌شود که متهم جاسوس هسته‌‌ای در حال تبرئه شدن است، الهام پاسخ داد: در مورد این سوال باید بگویم یک اصل مورد احترام دولت و مورد حمایت ماست و آن این است که قاضی باید مستقل رای بدهد و استقلال دستگاه قضایی در حقیقت استقلال قاضی است؛ یعنی استقلال محکمه و دادگاه. یعنی این‌که قاضی و دادگاه به دور از هرگونه نفوذ و به دور از هرگونه فشار آشکار و پنهانی که ممکن است بر قاضی و دادگاه وارد شود را مستقل بدهد و این استقلال واقعی دستگاه قضایی ماست و این امر را ما در مدیریت قضایی ایران مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: نکته‌ مهم این است؛ برخی نباید به خود اجازه دهند که به قاضی و دادگاه فشار بیاورند. انتقاد دولت متوجه قوه قضاییه نیست، متوجه کسانی است که به خود اجازه می‌دهند بر دادگاه فشار بیاورند. فشار آوردن به قاضی خلاف قانون است و نباید چنین اقداماتی صورت بگیرد. دولت معتقد به استقلال دستگاه قضایی است. دولت نسبت به کسانی که بیرون از دستگاه قضایی سعی می‌کنند به قاضی و دادگاه فشار بیاورند ابراز نگرانی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از انجام محاکمه، مرحله‌ تحقیقات است و در دستگاه اطلاعاتی ما در این زمینه اقداماتی انجام شده است. شما خود می‌دانید که وزیر اطلاعات خود یک قاضی است و با اصول و رفتار قضایی آشناست و خود حامی استقلال قضات است؛ بنابراین نقطه نظراتی که به عنوان کارشناس در این ارتباط مطرح کرده به عنوان یک بخش فنی مورد توجه قرار می‌گیرد و البته همانطور که گفتم تصمیم‌گیری نهایی در این ارتباط با دادگاه است و بهترین پاسخ را یک دادگاه علنی و مستقل زیر نظر قوه‌ قضاییه می‌تواند بدهد.

وی گفت: البته همه‌ مواردی که قبل از محاکمه مطرح می‌شود، اتهام است و اتهامات می‌دانید که در دادگاه در یک فرآیند قانونی تعریف می‌شود.گزارشات وزارت اطلاعات نیز در این ارتباط حاکی از اتهام است، ولی تصمیم نهایی با قاضی است و تشکیل دادگاه علنی به روشن شدن مسائل کمک می‌کند.

الهام تاکید کرد: ما به استقلال قضات و قوه‌ قضاییه احترام می‌گذاریم ولی با تشکیل یک دادگاه علنی مسائل روشن می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره استعفای وزیر کار گفت: آقای جهرمی هم‌چنان در دولت است و با قوت مشکل کار را حل می‌کند. آقای جهرمی اهل این حرف‌ها نیست.

وی درباره‌ طرح مجلس مبنی بر فروش آزاد بنزین نیز گفت: بحث مخالفت دولت هم‌چنان باقی است. این موضوع قطعا آثار اقتصادی و تورمی سنگینی خواهد داشت و باید در راستای طرح ساماندهی یارانه‌ها تحت کارشناسی وسیع قرار گیرد.

وی افزود: دولت نظر قبلی خود را در این زمینه دارد و معتقد است این کار آثار سنگینی بر زندگی روزمره‌ مردم خواهد داشت. الهام تاکید کرد که طرح فروش آزاد بنزین بدون مطالعه‌ طرح جامع سوخت دقیق نخواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار خارجی مبنی بر این‌که  آیا دولت ایران توجه زیادی به موضوع هسته‌ای ندارد، در کنار غفلت از مشکلات و مسائل مردم؟ پاسخ داد: توجه دولت به بیکاری و تورم از نظر برخی در داخل کشورمان بیش از سایر مسائل است و وقت صرف‌شده توسط دولت برای حل این مسائل زیاد است. ویژگی این دولت جامعیت در مدیریت است. در دوره‌ی این دولت شورای اشتغال فعال شده و فضای اشتغال‌زایی ایجادشده در کشور نشان‌دهنده کاهش بیکاری است.

سخنگوی دولت افزود: دولت با همه‌ توان در عرصه‌ داخلی برای حل مشکلات اقتصادی فعالیت می‌کند و طبق گزارش‌هایی که در هفته‌ قبل ارائه دادم تحرک بخش خصوصی در استان‌ها بسیار خوب است، هم‌چنین با افزایش تولید، تورم کنترل و اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود. بحث هسته‌ای هم خوب مدیریت می‌شود و روند رو به پیشرفتی دارد.

الهام درباره‌ی تعامل دولت و مجلس در بودجه‌ریزی نیز گفت: مجلس و دولت جلسات متعددی در این زمینه داشته‌اند. این موضوع با همه‌ نمایندگان، با برخی از آن‌ها و هم‌چنین با هیأت رییسه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و در کمیسیون‌های مجلس نیز بررسی شده است، ارتباط خیلی خوبی هم بین دولت و مجلس برقرار شده است. مجلس عموما موافق بودجه‌ریزی جدید است؛ البته ابهاماتی وجود دارد که به معنای مخالفت نیست که با دیدن بودجه و مذاکرات رفع می‌شود.

وی تاکید کرد: این کار دولت یک گام بلند و اساسی در بودجه‌نویسی است. ما معتقدیم بسیاری از نگرانی‌ها بعد از ارائه بودجه مرتفع خواهد شد.

الهام درباره‌ توجه دولت به چشم‌انداز 20 ساله نیز گفت: حرکت دولت به سمت تحقق اهداف چشم‌انداز است. رویکردها و برنامه‌های دولت در عرصه‌های اقتصادی، فن‌آوری و سیاسی کاملا منطبق با چشم‌انداز است و در این راه ارتقاء و رشد داشته‌ایم. من تا کنون چند بار رویکردهای چشم‌انداز را با سیاست‌های دولت بررسی تطبیقی کرده‌ام. از نظر عملیاتی چشم‌انداز افقی را نشان می‌دهد که باید در قالب آن برنامه و بودجه نوشت.

وی در ادامه گفت: در برنامه‌ بعدی توسعه برخی ایرادات و انتقادات و برخی رویکردهای برنامه‌ فعلی در راستای عدالت اجتماعی و هم‌چنین مباحث فرهنگی اصلاح می‌شود. الهام افزود: روند دولت با شتاب به سمت چشم‌انداز است.

سخنگوی دولت در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با ردیف‌های بودجه اظهار کرد: نظام‌مند کردن اصل بودجه مد نظر دولت است.

وی گفت: در بودجه برخی از ردیف‌های زائد به صورت سنتی برای برخی از دستگاه‌ها باقی مانده‌اند، بدون این‌که مثلا خروجی یا بازدهی داشته باشند. معتقد بودیم که باید در این ارتباط یک بازنگری در بودجه صورت بگیرد و ردیف‌هایی که زائد هستند حذف شوند. باید کارکرد نظارتی را تقویت کرد و دولت در این راستا در بودجه امسال تصمیم گرفته اقداماتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: بخشی از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نیز یک مقداری از اعتبارات را به صورت کمک دریافت می‌کنند، که ارتباطی با وزارتخانه‌ مربوطه که خود را منتسب به آن می‌کنند، نداشته یعنی وزارتخانه‌ مربوطه نظارتی بر عملکرد آن‌ها ندارد و وزیری که باید پاسخگوی مجلس و دولت باشد از عملکرد آن اطلاعی ندارد. این ردیف‌های مستقل بوده که ما تصمیم گرفتیم این ردیف‌های مستقل را تجمیع کنیم تا این ردیف‌ها زیر نظر وزارتخانه مربوطه کنترل شود.

الهام ادامه داد: قسمتی نیز یارانه است که دولت می‌پردازد و باید این یارانه‌ها سازماندهی شود. البته دولت به این توجه نمی‌کند که سازمان‌ها یا نهادهایی که از این یارانه‌ها استفاده می‌کنند، مخالف دولت، منتقد دولت یا موافق دولت هستند. وقت این کار را نیز ندارد و این موضوع مورد علاقه دولت نیست ولی دولت معتقد است که این یارانه‌ها باید سازماندهی شود مثل یارانه‌ای که وزارت ارشاد به مطبوعات می‌دهد که بحث ساماندهی آن مطرح بود.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت بر قانونمند کردن بودجه و سازماندهی آن تاکید دارد و ردیف‌های بودجه به نظرم از 600 تا به 60 تا تقلیل پیدا کرده است.

الهام در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر مثلا یک حزب بخواهد از دولت حقوق بگیرد حزب واقعی نیست یک حزب مزدبگیر است و نمی‌تواند نقش خود را به واقع ایفاء کند. البته ما به آزادی احزاب اعتقاد داریم و به آزادی جریان‌های سیاسی قائلیم ولی اگر آن‌ها بخواهند مزدبگیر دولت باشند آزادی کامل را ندارند؛ چه مخالف و چه موافق.

وی با بیان این‌که  بهره‌مندی از امکانات باید معقول و نظام‌مند باشد، گفت: در واقع نظام‌مند کردن بودجه در دفاع از منافع عموم صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت گفت: برخی از ردیف‌ها در بودجه‌ها حفظ شده‌اند ولی باید توجه داشت که لایحه‌ بودجه را مجلس تصویب می‌کند و نظر مجلس ملاک اصلی است. همچنین مجلس از طریق تفریغ بودجه بر خود بودجه و چگونگی استفاده آن نظارت می‌کند. ردیف‌ها همانطور که گفتم تجمیع شده‌اند و این ردیف‌ها در حوزه‌ وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرند که حدود 600 تا بوده‌اند که فکر می‌کنم در قالب 60 تا تجمیع خواهند شد؛ چراکه دولت معتقد است بسیاری از ردیف‌ها باید سامان پیدا کند.

وی گفت: این امر گام بلندی است که هرکس در جایگاه دولت قرار بگیرد اگر امروز منتقد است فردا ابراز رضایت می‌کند.

سخنگوی دولت در ادامه جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید؛  سوخت واحدهای سیار انتخاباتی با توجه به مخالفت دولت با ارائه‌ بنزین آزاد به چه شکلی تأمین خواهد شد؟ گفت: دولت همان طور که سوخت دستگاههای دولتی را تأمین می‌کند در مورد هزینه‌های سوخت انتخاباتی تمهیدات لازم را پیش‌بینی خواهد کرد. انتخابات در همه‌ نقاط کشورمان با سلامت برگزار خواهد شد و نیازی نیست که کسی نگران سوخت واحدهای سیار انتخاباتی باشد.

الهام در ادامه درباره‌ سفر گروههای ده‌گانه‌ فلسطینی به ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران خانه‌ همه‌ی گروههای مبارز فلسطینی است که برای آزادی سرزمین‌شان تلاش می‌کنند. آغوش سرزمین ما برای آن‌ها و رفت و آمد و گفت‌وگوهایشان باز است. آنها برنامه دارند که به ایران بیایند و اجلاسی داشته باشند. ما احتمال می‌دهیم که هفته‌ آینده یا هفته‌های بعد این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این که آیا گروه فتح نیز به ایران خواهد آمد، گفت: همه‌ گروه‌های فلسطینی به ایران می‌آیند.

الهام در پاسخ به این‌که آیا این کار به مبنای مقابله با آناپولیس نیست؟ اظهار داشت: در آناپولیس در جهت خلاف حقوق فلسطینی‌ها حرکت می‌شود، آنها نمی‌توانند در آناپولیس حرف خود را بزنند؛ اما می‌توانند با حضور در ایران سخن خود را بگویند.

وی درباره‌ی اجلاس آناپولیس گفت: این اجلاس برای احیای آبروی از دست رفته و خروج رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل از انزواست، این برنامه برای نجات این رژیم تدارک دیده شده و تأثیری بر روند تلاش‌های محقانه، قانون‌مند و عادلانه‌ مردم فلسطین برای بازگشت به سرزمین‌شان نخواهد داشت. با این اجلاس اعتبار آمریکا و حامیانش از بین می‌رود و ثمره‌ای جز بی‌آبرویی ندارد. ما از حیث ارتباط برادرانه و دوستانه‌ای که با کشورهای عربی به ویژه عربستان داشته‌ایم، علاقه نداشتیم این کشورها در کنار برخی دیگر در این اجلاس شرکت کنند. این کشورها هم اگرچه در این اجلاس شرکت می‌کنند اما پیشاپیش اعلام موضع و از شناسایی اسرائیل به عنوان یک کشور اعلام برائت کرده‌اند، که این کار از شکست خورده بودن این اجلاس نشان دارد.

وی تاکید کرد که راه ‌حل مساله فلسطین تصمیم‌گیری خود مردم فلسطین و بازگشت‌شان به سرزمین خودشان است.

الهام درباره‌ تلاش‌های آمریکا در حاشیه‌ی این اجلاس برای هم‌نوا کردن چین و روسیه با خود در گروه 1+5 نیز گفت: تلاش‌های آمریکا نشان‌دهنده انزوای اوست. اروپایی‌ها و بقیه‌ی کشورهای 1+5 تلاش دارند خود را از مطالبات یکجانبه، غیرمعقول و غیرقانونی آمریکا نجات دهند. تلاش‌های آمریکا هم نشان می‌دهد که پرونده‌ هسته‌ای ایران روند مثبتی دارد. آمریکایی‌ها در رفتار خود منطق نداشته‌اند و در ادامه‌ رفتارشان هر روز با اشکالات بیشتری مواجه می‌شوند. ما امیدواریم آن‌ها در این تلاش‌ها به نتیجه نرسند.

الهام هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر مهر و موم شدن سوخت نیروگاه بوشهر برای ارسال به ایران از طرف روسیه، گفت: طبق گزارش‌های رسیده آژانس بر این مسأله نظارت دارد و مذاکرات ما با روسیه نیز نشان می‌دهد که آنها سوخت را تحویل خواهند داد؛ البته نمی‌توان برای این موضوع زمان تعیین کرد؛ اما اصل کار انجام خواهد شد.

الهام در بخش دیگر جلسه درباره‌ این که آیا میعانات گازی جزء صادرات نفتی هستند یا غیرنفتی و چرا دولت از صادرات آن مالیات نمی‌گیرد؟ گفت: گاز و میعانات گازی جزء صادرات نفتی است. شاید بتوان پتروشیمی را در ردیف غیرنفتی‌ها قرار داد اما آمارهای صادرات این‌ها به صورت جداگانه و تفکیک شده ارائه می‌شود. طبق قانون وزارت نفت باید مالیات بپردازد و این کار را می‌کند و دولت هم پی‌گیر مطالبات خود هست.

الهام در ادامه جلسه درباره احتمال ارائه‌ بودجه دوسالانه(هردوسال یک بودجه) گفت: آن‌طور که از قانون اساسی برداشت می‌شود بودجه باید سالانه ارائه شود؛ البته حرف‌های کارشناسی برای ارائه‌ بودجه بلندمدت‌تر نیز مطرح شده است.

وی درباره‌ی جلسه‌ اخیر دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم نیز گفت: مجلس و دولت بنایشان بر این است که جلسات کارشناسی پیوسته داشته باشند و درباره‌ مشکلات مردم و حل آنها بحث و بررسی کنند. با توجه به این‌که قیمت نفت افزایش یافته توقعات جدیدی در میان مردم ایجاد شده و باید به این توقعات پاسخ گفت که همانا مهار گرانی و کاهش تورم است.

الهام درباره‌ پرونده‌ متهم هسته‌ای و برگزاری علنی این پرونده نیز گفت: اصل در همه‌ محاکم علنی بودن است و غیرعلنی شدن دادگاه به تصمیم قاضی ربط دارد. اگر منع قانونی برای برگزاری علنی این دادگاه وجود نداشته باشد برگزاری علنی آن می‌تواند باعث اقناع افکار عمومی شود؛ البته تصمیم قاضی هرچه باشد مورد احترام ماست.

وی بر استقلال قاضی تأکید کرد و گفت: بعضی‌ نباید طمع کنند که سازوکار رسیدگی به این پرونده را تحت تأثیر قرار دهند.

سخنگوی دولت درباره‌ موضع ایران در قبال اجلاس آناپولیس بار دیگر تاکید کرد: دیدگاه ایران منطقی و مبتنی بر تفکرات روز دموکراتیک است. کسانی که نظام دموکراسی را می‌پذیرند طرح ایران برای حل مشکل فلسطین را قبول دارند. سیاست ما در این زمینه اصولی و منطقی است و رویکردمان تغییر نخواهد کرد. جنایات رژیم صهیونیستی چیزی نیست که موضع ما در قابل آن امروز و فردا داشته باشد و مخالفت با آن همیشگی است. به نظر ما اجلاس آناپولیس نتیجه نخواهد داشت و موضع پیشاپیش کشورها نیز این مساله را نشان می‌دهد که اجلاس پاییزی آناپولیس خزان‌زده است.

وی درباره درخواست اروپایی‌ها در مذاکرات با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، برای تحقق درخواست‌های قطع‌نامه‌ شورای امنیت در بحث هسته‌ای نیز گفت: بحث تعلیق تمام شده است و قابل طرح نیست. مذاکرات هسته‌ای هم باید رو به جلو باشد و در آن حقوق روشن جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شود. سیاست ما داشتن ارتباطات جامع با نهادهای قانونی و بین‌المللی است و می‌توانیم در این چارچوب با ارائه‌ ابتکارات جدید همکاری‌های خود را ادامه دهیم. آقای جلیلی در مذاکرات خود حرف‌های زیادی بیان خواهد کرد. قطعنامه‌های صادرشده و درخواست در آن نیز غیرقانونی است و باید برگردانده شود. ملاک ما گزارش آژانس است و آن را در چارچوب قانون دنبال می‌کنیم.

کد خبر 37717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز