در پی انتشار گزارشی مبنی بر مالباختگی شماری از مسافران تورهای آفریقای جنوبی، لبنان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در تعطیلات نوروزی و تخلف یک شرکت گردشگری که از یک سال پیش با حکم اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، لغو مجوز شده بود اما کماکان به فعالیت خود ادامه می داد، با هماهنگی مقامای قضایی و گردشگری، این پرونده به طور ویژه در دستور رسیدگی قرار گرفت.
علی رفیعی، معاون گردشگری استان تهران گفت: تا کنون 35 مورد شکایت از این شرکت با خسارت مالی به ارزش 100 میلیون تومان ثبت شده که با مقام قضایی نیز هماهنگ شد از خروج فرد سودجو که در خیابان سهروردی و میرداماد با عنوان آژانس مسافرتی فعالیت غیرقانونی داشته، جلوگیری شود تا دادگاه به پرونده آن رسیدگی کند.
رفیعی اضافه کرد: ارزیابیها نشان میدهد تعداد شاکیان و همینطور اموال از دسترفته بیش از آنچه بوده که تا کنون ثبت شدهاست، برای همین دادگاه ویژهای در نظر گرفته شده تا سایر شاکیان با مراجعه به دادسرای ناحیه 7 سیدخندان، طرح شکایت کنند. قرار شده این شعبه خارج از نوبت و به صورت ویژه به این پرونده رسیدگی کند. دادگستری استان تهران نیز این موضوع را پیگیری میکند.
به گزارش ایسنا، او با تاکید بر این که این آژانس گردشگری از حدود یک سال پیش لغو مجوز شده است و ادامه فعالیت آن غیرمجاز تلقی میشود، اظهار کرد: اوایل سال گذشته این آژانس گردشگری مطابق تخلفهایی که داشت، رسما پلمب شد، حتی به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران تعهد رسمی و محضری داده بود که هیچ فعالیتی در زمینه گردشگری نداشته باشند، اما زیرزمینی اقدام کردند و یک بار هم آدرس خود را تغییر دادند که این موضوع نیز به اداره اماکن اطلاع داده شد تا دوباره برخورد کند.
رفیعی درباره علت ادامه فعالیت این شرکت متخلف در مکانی که باید پلمب میشد، توضیح داد: پروانه این شرکت سال پیش بعد از ابلاغ حکم باطل شده بود و هیچ وقت هم رفع توقیف نشد، اما مساله این است که حکم پلمبی که ما صادر می کنیم و اداره اماکن اجرا میکند، بیشتر از یک ماه اعتبار ندارد و برای ادامه این جریان، دستور قضایی یا دادستانی لازم است. بعد از این دوره مدیر درخواست داد در دوران فک پلمب برای جمعآوری وسایل و یا ادامه فعالیت در حوزه فروش بلیت هواپیما که در حوزه اختیار سازمان هواپیمایی کشوری بوده، مراجعه کند و تعهد رسمی داد که در آن مکان فعالیت گردشگری نداشته باشد، اما ظاهرا سودجوییهای گزارش شده در همین زمان اتفاق افتاده است.
معاون گردشگری تهران با تاکید بر این که به موضوع این پرونده همانند ماجرای کلاهبرداری کارگزار تایلند رسیدگی می شود، درباره پرونده دوم توضیح داد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا به حال دو شکایت از آژانسهای گردشگری دریافت شده که پول گرفتهاند، ولی هیچ نوع خدماتی نداده اند و موارد آن به نسبت سایر شکایتها و تخلفها سنگینتر بوده است.
او درباره کلاهبرداری کارگزار ایرانی فعال در کشور تایلند که چندی پیش همین اداره درباره آن هشدار داده بود، توضیح داد: مجوز این دفتر قبلا در ایران باطل شده بود، اما فرد خاطی فعالیت خود را به کشور تایلند منتقل و دفتری را همان جا ثبت کرد! خوشبختانه فعالیت غیرمجاز این کارگزار دو ماه پیش از نوروز شناسایی و به تمام تشکلهای گردشگری و مراجع ذی ربط اطلاع داده شد، ولی متاسفانه برخی ناآگاهانه از این کارگزار خدمات گرفته بودند، تعدادی هم از طریق سایت اینترنتی این کارگزار، بلیت پرواز و هتل در تایلند خریده بودند، اما اتفاق زمانی رخ داد که همه آنها به فرودگاه مراجعه کردند و متوجه شدند اصلا چنین پروازی وجود خارجی ندارد.
رفیعی درباره این که چرا با وجود پیشگیری و اطلاع رسانی قبلی، این کلاهبرداری همچنان جریان داشته، اظهار کرد: زمانی که متخلف شناسایی شد به انجمنهای صنفی گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون گردشگری اطلاع داده شد، آنها هم متعاقبا موضوع را به استانها و دستگاههای دیگر اعلام کردند، اما متاسفانه برخی از مردم ناآگاهانه، مستقیم از وبسایت این کارگزار خرید کرده بودند و در جریان و یا بیتوجه به هشدارها بودند.
نظر شما