یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: فروش بیش از ۱۶۰میلیارد تومانی فیلم‌ها در سال گذشته جهشی بزرگ برای سینمای ایران بود؛ رقمی که خیلی‌ها امیدوارند امسال هم تداوم داشته باشد اما رسیدن به این آمار با توجه به ترکیب فیلم‌های حاضر در جشنواره سال گذشته نیازمند شرایط مناسب در اکران است.

عکس سینما

با آغاز اكران نوروزي و مقايسه فروش امسال با نوروز95مي‌توان دريافت گيشه 96 در جذب مخاطب افتي محسوس داشته و تهيه‌كنندگان سينما دليل اين امر را نبود تبليغات مناسب و البته كيفيت آثار مي‌دانند. هر چند آنها اميدوارند در كنار اكران عمومي فيلم‌هاي جشنواره، آثاري تازه هم وارد چرخه اكران شود و اتفاقي خوب براي سينما رقم بزند.

  • تحقق اقتصاد مقاومتي در سينما

علي سرتيپي كه مدير يكي از دفاتر پخش فعال و موفق در سينماست، درباره پيش‌بيني خود از چشم‌انداز سينماي 96 به همشهري مي‌گويد: سال گذشته نقطه عطف سينماي ايران بود و ما از فروش 30ميلياردي در سال 92، 55ميلياردي در سال 55و 75ميلياردي در سال 94به يك فروش بالاي 160ميلياردي در سال 95رسيديم. اين جهش اقتصادي در سينماي ايران كه بومي‌ترين سينماي دنياست، از نمونه‌هاي بارز اقتصاد مقاومتي است.

او با اشاره به اميدواركننده‌بودن فروش فيلم‌ها در روزهاي آغازين سال مي‌افزايد: هر چند در تعداد مخاطب 10درصد كاهش داشتيم اما بايد اين موضوع را لحاظ كرد كه امسال تبليغات سينمايي كمتر بود و تبليغ ماهواره‌اي هم نداشتيم و در عين حال اميدواريم اين روند همچنان در سال ۹۶ ادامه داشته باشد. ما در توليد فيلم رده 10جهان را داريم اما در احداث سالن در رتبه 120هستيم و اميدواريم با بهترشدن حال مردم فروش خوب سينماها ادامه داشته باشد و بتوانيم قدم‌هايي بزرگ براي ساخت سالن برداريم.

  • جاي خالي تبليغات

غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش هم پيش‌بيني مي‌كند كه توليد فيلم‌هاي تازه در سال 96 و ورود به چرخه اكران به گيشه امسال رونق مي‌بخشد. او با اشاره به گيشه سينما در سال گذشته مي‌گويد: هر چند در محتواي برخي فيلم‌ها فراز و نشيب‌هايي داشتيم كه اين موضوع به مديريت در سازمان سينمايي و شوراي ارائه پروانه ساخت بازمي‌گردد اما گيشه 95براي سينماداران و پخش‌كنندگان موفقيت‌آميز بود.

فرجي با اظهار اميدواري براي رشد گيشه 96با توليد آثار سينمايي يادآور مي‌شود: چند فيلم به دلايل گوناگون در جشنواره حضور نداشتند و به‌نظرم توليد و نمايش فيلم‌ها در چرخه اكران امسال بتواند، نتيجه‌بخش باشد. درباره اينكه مي‌توان روي فروش‌ فيلم‌هاي جشنواره گذشته در اكران عمومي حساب كرد هم معتقدم يكي از نكات مهم در موفقيت يك فيلم، تبليغ و اطلاع‌رساني است كه اگر انجام شود، فيلم‌ها مي‌فروشند. هم‌اكنون تبليغات حرف اول را در فروش مي‌زند و اميدوارم اين كار درست انجام شود.

  • اميد به فيلم‌هاي در حال توليد

مسعود اطيابي كه سال گذشته «ماه‌گرفتگي» را در جشنواره سي و پنجم فيلم فجر داشت، درباره چشم‌انداز اكران 96 به همشهري مي‌گويد: به‌نظر مي‌رسد اكران‌هاي نوروز نويدبخش شروعي خوب براي سينماي ايران است. شايد تعداد مخاطبان سينما كمتر شده باشد اما آنقدر نيست كه بر گيشه تأثير بگذارد و به مرور زمان فيلم‌ها فروش خواهند داشت.

حضور فيلم‌هاي خوب در جشنواره و پيوستن فيلم‌هاي در دست توليد به چرخه اكران 96 اين اميدواري را به همه مي‌دهد كه امسال اكراني موفق داشته باشيم. جشنواره فيلم فجر چشم‌انداز سينماي ايران در سال آينده است و فيلمسازان با نگاهي به تركيب فيلم‌هاي جشنواره متوجه مي‌شوند بايد روي چه آثاري سرمايه‌گذاري كنند. اين توليد و اكران، هم در جذب مخاطب و هم در برقراري تعادل در ژانرها و گيشه تأثيرگذار است.

کد خبر 366529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha