دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام محمدحسن روحانی: یک نجار سالخورده از کارفرمایش خواست که او را بازنشسته کند تا در کنار خانواده‌اش دوران بازنشستگی را به خوشی سپری کند.

عاقبت اندیش

كارفرما از نجار خواست كه قبل از رفتن، خانه‌اي برايش بسازد و بعد بازنشسته شود. نجار قبول كرد ولي ديگر دل به‌كار نمي‌داد و از چوب‌هاي نامرغوب براي ساخت خانه استفاده مي‌كرد چون مي‌دانست كيفيت كارش تأثيري در آينده شغلي او نخواهد داشت. وقتي كارفرما براي ديدن خانه آمد، كليد خانه را به نجار داد و گفت: اين خانه هديه من به شماست، بابت زحماتي كه در طول اين سال‌ها برايم كشيديد!

عمل به يك جمله از كلمات حضرت امير كفايت مي‌كند تا ما در زندگي احساس خوشبختي و آرامش را تجربه كنيم. آقا اميرالمومنين در بخشي از نامه به فرزندشان مي‌فرمايند: «آنچه را براي خود مي‌پسندي، براي ديگران هم پسند كن و آنچه را براي خود نمي‌پسندي براي ديگران هم پسند مكن!» (نامه ۳۱/ نهج‌البلاغه).

چه بسا اگر فرزندان و همسران به اين جمله انديشه كرده و جامه عمل به آن بپوشانند، شاهد تنهايي پدران و مادران در خانه سالمندان نباشيم و ازدواج‌ها در شهرمان عمر كوتاهي نداشته باشد. خبري از كم‌فروشي و كلاهبرداري نخواهد بود اگر بازار ما بازار عمل به اين كلام مولا باشد.

حتي تصور غم و غصه‌اي كه بر دل خانواده عابران پياده و ديگر افراد همشهري‌مان ماندگار خواهد شد، كافي است تا ما با رعايت كامل مقررات راهنمايي و رانندگي سلامتي را براي عزيزانشان بخواهيم. هواداران حاضر در ورزشگاه همانطور كه براي خود، درود را مي‌پسندند، دشنام را در حق هيچ‌كس روا نمي‌دارند. همچنين فكر و عمل به اين دستور اسلامي در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي انتخاباتي اثرات بسيار مثبتي به‌دنبال داشته و در سطح شهر موجب جلوگيري از بزهكاري‌هاي گوناگون خواهد شد.

اي كاش مبناي تعامل و همكاري ميان ملت و دولت‌هاي جهاني همين فرمايش مولا علي(ع) بود كه در اين صورت بهاي خون مردم در سرتاسر دنيا برابر مي‌شد. شايد يكي از حكمت‌هايي كه دين اسلام بر تفكر پيش از ورود در كارها و عاقبت‌انديشي تأكيد دارد همين باشد كه انسان فكور و آينده‌نگر مثلا پيامدهاي مخرب ناشي از كار خود را درك كرده، خود را به جاي مادر، همسر و فرزندان خويش قرار مي‌دهد و آنچه را براي خود روا نداشته، براي آنها هم پسند نمي‌كند.

کد خبر 367245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha