شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: اگر شما هم از آن‌دسته انسان‌هایی هستید که از روزهای طولانی و پرنور بهار، احساس سرزندگی و شادابی می‌کنید، باید از همه نشانه‌هایی که ربطی به این فصل و حال و هوای بی‌نظیر آن دارد، استقبال و تمام خانه را برای سرشار‌شدن از آنها آماده کنید.

بهار در خانه

بهاري‌شدن خانه، حال و هواي شما و اعضاي آن را تغيير مي‌دهد. ايده‌هاي مختلفي مي‌توانند در خانه اجرا شوند اما ايده پرورش و نگهداري از گل‌ها و سبزيجات خانگي، بدون رقيب است. خودتان را محدود نكنيد. بيشتر از يكي‌دو قسمت خانه را با گل‌ها پيوند بزنيد. راه پله و فضاي مشاع ساختمان هم مي‌توانند در اين برنامه بگنجند.

  • قلب تپنده خانه

گلدان‌هاي كوچكي كه كنار انباري خاك مي‌خورند را به خانه بياوريد. آنها را با خاك مرغوب پر كنيد و حالا پيشنهاد ما! شما مي‌توانيد با كاشت بذرهاي سبزيجات، سرسبزي و طراوت و عطرِ سرزندگي را با هم در فضاي آشپزخانه داشته باشيد. حس بسيار نابي است كه با دستان خودتان سبزي سفره‌هاي‌تان را هر چند هم كم، بچينيد و بشوييد و سر سفره بياوريد. سبزي‌هاي مختلفي را مي‌توانيد براي اين كار انتخاب كنيد اما بهتر از همه ريحان سبز و بنفش با آن عطر سحرآميز است. شاهي هم در رده بعدي پيشنهادها قرار مي‌گيرد. مراقبت‌ زيادي لازم ندارد. كافي است عمق مورد نياز بذر در خاك را درست انتخاب كنيد و بعد هم گلدان‌‌هاي كوچك‌تان را در معرض نور و آب قرار دهيد. همين! حالا مي‌توانيد هر روز از سبزي‌ها خبر بگيريد. همين خبرگرفتن از شرايط رشد بذرها، مي‌تواند يك تفريح علمي جذاب هم براي بچه‌هاي شما باشد.

  • بالكن‌هاي زيبا

اگر خانه شما تراس يا بالكن دارد، آن را فراموش نكنيد. به سراغ وسايلي كه در آنجا انبار كرده‌ايد برويد. اگر مي‌توانيد، آنها را به انباري منتقل كنيد. تراس را براي پذيرايي از گل‌ها آماده كنيد. گل‌هايي مانند رز‌هاي مينياتوري كه به‌صورت آبشاري در فضاي بالكن مي‌ريزند هم براي تراس‌هاي كوچك مي‌توانند استفاده شوند. كافي است گلداني را گوشه‌اي از اين فضاي كم قرار دهيد و يك مسير مشخص با طناب براي گل خودتان طراحي كنيد. حتي مي‌توانيد به عطر رؤياهايتان نزديك‌تر شويد و به جاي رز‌هاي مينياتوري، ياس‌هاي زرد و سفيد را در گلدان بكاريد و درست مانند رزها مسيري را برايش درنظر بگيريد. به همين راحتي تمام خانه را مهمان عطر ياس مي‌كنيد. گلكاري روي تراس خيلي كوچك‌تان، به‌مراتب بهتر از آن است كه آن فضاي كوچك كه در معرض ديد كوچه و خيابان قرار دارد؛ تبديل به انباري شود.

  • گلدان روي سفره

گلدان‌‌هاي كوچك لاله و بنفشه آفريقايي و پامچال را اين روزها زياد مي‌بينيد. وسوسه برانگيزند. شايد در خانه‌هاي آپارتماني كم نور ما عمر زيادي نكنند اما مي‌توانند در همان مدت زمان كم هم حال ما را خوب كنند. از فكر دودوتا چهارتاها بيرون بياييد و خودتان را براي حداكثر 2 يا 3 هفته پذيرايي از اين گل‌ها آماده كنيد. يكي از مزاياي اين گل‌ها با گلدان‌هاي كوچك‌شان اين است كه مي‌توانيد آنها را به‌راحتي جابه‌جا كنيد. مي‌توانيد اين گلدان را براي قسمتي از سفره شام خانواده اختصاص دهيد. زيبايي اين گل‌ها مي‌تواند اشتهاي بدغذاترين بچه‌ها را هم تحريك كند. اگر براي خريد اين گل‌هاي كوچك به گلفروشي سر زديد، بدون تهيه يك گلدان گل اطلسي‌ به خانه بر نگرديد. عطر اطلسي‌ها شادي روزهاي بهاري خانه شما را ضمانت مي‌كند. از بچه‌ها براي نگهداري از اين گل‌ها كمك بگيريد و قسمتي از مسير تربيتي را از اين حال و هواي خوب بهاري عبور دهيد.

  • يك همسايه خوب

اگر فضاي مشاعي مانند باغچه در آپارتمان‌‌تان داريد، به آنجا هم سري بزنيد. گل‌هاي رز بهترين گزينه براي اين مكان‌ها هستند اما اگر همين مقدار باغچه را هم نداريد، با اجازه از همه اهالي آپارتمان، يكي دوتا از موزاييك‌ها را دربياوريد و گل‌هاي كوچك را بكاريد. مي‌توانيد از گلدان‌هاي بزرگ براي مسير‌هاي داخل راهروها استفاده كنيد و گل‌هايي كه با اين شرايط نور و هوا مي‌توانند رشد كنند را درونشان منتقل كنيد. اگر بازهم بنا به هردليلي نمي‌توانيد به سراغ گلدان‌هاي بزرگ برويد؛ مي‌توانيد خانه همسايه را مهمان توليدات بهاري خودتان كنيد. گل‌هايي مانند پتوس به‌راحتي درون آب ريشه مي‌دهند و مي‌توانند رشد كنند. شما مي‌توانيد يكي از اين گل‌ها را براي همسايه‌ها تقسيم كنيد و در بطري‌هاي بازيافتي قرار دهيد و آنها را به دست‌شان برسانيد. به همين راحتي مي‌توانيد همراه شاخ و برگ‌هاي گل‌ها، مهرباني را هم هديه كنيد.

کد خبر 367707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha