سرانجام پس از تأخير چندينماهه، شمارش معكوس براي اجرايي شدن سامانه جامع انبارها و كد شناسه كالاهاي وارداتي در گمركات كشور آغاز شد. تازهترين وعده مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرايي شدن برخي تكاليف ماده13 قانون مقابله با قاچاق كالا و ارز در مورد اجراي سامانه جامع انبارها و ارائه شناسنامه كالاها طي هفته جاري يا حداكثر هفته آينده حكايت دارد.
تكاليفي كه به فرض اجرا در مورد اولويتهاي كالايي «الف»، «ب» و «ج» قيد شده در ماده 3 آييننامه اجرايي ماده13 قانون مذكور، دستگاههاي ذيربط براي اجراي اين تكاليف قانوني (از23شهريور95) مهلتهاي دو، چهار و ششماهه داشتهاند كه آخرين مهلت ارائه كد شناسه براي كالاهاي اولويت«ج» 23اسفندماه سال گذشته به پايان رسيده است.همچنين هنوز هيچ خبري از اجراي طرح رجيستري بهعنوان مقدمه ارائه كد رهگيري گوشي تلفن همراه كه تأخير در اجراي آن روزانه سودهاي كلاني را به جيب قاچاقچيان واريز ميكند، نيست.
- قاچاق بودن كالاي فاقد شناسه
مديركل دفتر امور خدمات بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راهاندازي سامانه «شناسه كالا» و سامانه «جامع انبارها» اعلام كرد، در گام نخست ساماندهي نظام توزيع كالا در كشور، كدشناسه براي هر سه اولويت كالايي مقرر در آييننامه اجرايي ماده13 قانون مبارزه با قاچاقكالا و ارز بهطور همزمان طي اين هفته يا حداكثر هفته آينده اجرايي خواهد شد و هر كالايي كه پس از آغاز فعاليت اين 2سامانه در كشور توليد يا از مجاري قانوني وارد كشور شود، پس از ثبت همه مشخصات، يك شناسه دريافت ميكند.
بهگفته وي از آن پس هركالايي بدون عبور از اين 2سامانه وارد چرخه توزيع شود، قاچاق بوده و افرادي كه در حملونقل و نگهداري اين كالاها مشاركت كنند، معاونت در قاچاق كالا خواهند داشت. با راهاندازي اين 2سامانه ما بهدنبال شناسايي كالاهاي مباح يعني كالاهايي كه روال طبيعي تجارت قانوني كشور را طي كرده و وارد چرخه توزيع ميشوند هستيم و بقيه كالاها قاچاق تلقي خواهند شد. همچنين از انبارداران خواسته شده حداكثر تا 15ارديبهشتماه امسال در سامانه جامع انبارها ثبتنام كنند.
بر اين اساس، وقتي كالاي توليدي يا وارداتي داراي شناسه وارد چرخه حملونقل شود، شناسه آن كالا و شناسه انباري كه كالا به آنجا فرستاده ميشود، ثبت و بارنامه صادر خواهد شد.
- راهاندازي 2سامانه اصلاح نظام توزيع
مديركل دفتر امور خدمات بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئوليت برخورد با كالاهاي قاچاق پس از راهاندازي اين سامانهها را بر عهده ساير دستگاهها دانست و تأكيد كرد: ساماندهي نظام توزيع بار متشكل از 10سامانه مجزاست كه همگي بايد ايجاد و با هم مرتبط شوند تا اين قانون بهطور كامل اجرا شود. شناسايي اينكه كالا از كجا ميآيد و از كدام گلوگاه وارد كشور ميشود، وظيفه وزارت صنعت نيست، بلكه اگر كالايي از طريق گمرك، مناطق آزاد، كولبري يا تهلنجي وارد شده و از اين سامانهها عبور نكند، ارگانهاي مرتبط بايد كار شناسايي و ساماندهي آن را انجام دهند.
از اين به بعد برخورد با قاچاق، كار وزارت صنعت نبوده و دستگاههاي متولي خودش را دارد كه براساس قوانين موجود كشور، كالاي قاچاق را تعقيب و با آن برخورد ميكنند. وي افزود: طي اين هفته يا حداكثر هفته بعد، ايجاد ارتباط وبسرويس ميان گمرك و سازمان راهداري آغاز و فرايند حمل كالا يا انبارداري براي كساني كه در سامانه جامع انبارها ثبتنام نكردهاند،
سختتر خواهد شد اما اضافه شدن اين 2 سامانه به فرايند حمل و توزيع كالا، بهمنزله افزايش مجوزها و موانع كسبوكار اين حوزهها نيست، بلكه يك عامل تسهيلكننده براي تجارت كشور است. سامانه جامع انبارها هيچ مجوزي نميخواهد و محدوديتي هم براي كسبوكار قانوني كسي ايجاد نميكند. سامانه شناسه كالا نيز فقط چند دقيقه و آن هم براي نخستينباري كه يك كالا توليد يا وارد ميشود، وقت ميگيرد.
نظر شما