مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

خودروها باید به‌صورت سالانه معاینه فنی شوند و تصمیم جدید مجلس بر معاینه فنی چهارساله، آلودگی هوا و تصادفات را کاهش نمی‌دهد.

مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در اين‌باره به تصميم نمايندگان مجلس براي كاهش تنها يك سال از عمر معاينه فني خودروها در ماده 6 لايحه هواي پاك اشاره و اظهار كرد: اين اقدام تنها تلاشي براي بستن دهان منتقدان است وگرنه معاينه سالانه جداي از كاهش آلودگي هوا، تعداد تصادف‌ها را كاهش مي‌دهد و به چرخه اشتغال هم كمك مي‌كند. وي با اشاره به آلودگي هواي تهران و انتقاد از كاهش سن معاينه فني خودرو‌ها به 4سال، عنوان كرد: در جريان بررسي لايحه هواي پاك سن معاينه فني خودروها تنها يك سال كاهش يافت. اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته براي هر وسيله نقليه مدت زمان مشخصي را به‌عنوان عمر مفيد درنظر مي‌گيرند و پس از آن به‌صورت سيستماتيك آن وسيله نقليه اسقاط مي‌شود. وي ادامه داد: آنچه براي وسايل نقليه در كشورهاي پيشرفته مرسوم است خودبه‌خود منجر به رونق چرخه توليد و پويايي صنعت خودرو در اين كشورها نيز است.

نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه در اين كشورها هر خودرو با توجه به سال توليد خود يك دوره گارانتي بدون معاينه فني دارد، عنوان كرد: با پايان يافتن اين مدت زمان، خودروها بايد به‌صورت سالانه معاينه فني شوند. طلايي با بيان اينكه شخصا دليل مقاومت در برابر معاينه فني سالانه خودروها را در كشورمان متوجه نمي‌شوم، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه اگر بخواهيم به هواي پاك دست يابيم، بايد خودروهايمان در دوره‌هاي زماني مشخص اسقاط شود. همچنين نبايد از ياد برد كه جداي از موضوع آلودگي هوا بخش عمده‌اي از حوادث ترافيكي تصادف‌ها مربوط به نبود ايمني در خودروهاست كه قطعا با معاينه فني سالانه كنترل شده و آمار تصادفات نيز كاهش مي‌يابد.

وي با اشاره به اينكه مدت زمان تعيين‌شده براي آغاز معاينه فني سالانه خودروهاي خارجي 5سال و خودروهاي داخلي 3سال است، تأكيد كرد: اسقاط خودروها بعد از طي اين دوره مشخص بايد بدون چون و چرا و شرط انجام شود. طلايي با اشاره به تصميم نمايندگان مجلس براي كاهش تنها يك سال از عمر معاينه فني درحالي‌كه در تمام دنيا به‌صورت سالانه يا هر دو سال يك‌بار است، اظهار كرد: اين اقدام تنها تلاشي براي بستن دهان منتقدان و پاسخ به حجم اعتراض دلسوزان حوزه محيط‌زيست بوده، وگرنه تأثير چشمگيري در رفع آلودگي هوا نخواهد داشت. نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه ممكن است دليل اين اقدام را مناسب‌نبودن سازوكار معاينه فني عنوان كنند، گفت: اين بحث، موضوع ديگري است كه بايد برطرف شود اما نبايد به اين دليل كه تعداد مراكز كافي يا مناسب براي انجام معاينه فني نداريم، در مورد مدت زمان معاينه فني چنين تصميمي بگيريم. وي ادامه داد: هم‌اكنون كشور با معضل بيكاري مواجه است. نمايندگان و دولت به جاي چنين تصميمي كمك كنند تا تعداد مراكز معاينه فني در كشور افزايش يابد تا هم اشتغال ايجاد شود، هم معاينه فني سالانه خودروها كه به نفع مردم است انجام شود و هم آلودگي هوا و تعداد حوادث را كاهش دهيم. نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در پايان تأكيد كرد: تصميم‌گيري‌هاي كلان در كشور بايد متناسب با مباحث علمي و كارشناسي باشد.

کد خبر 368685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha