شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

همزمان با آغاز تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای عرضه سهام ۲ شرکت ایرانی در بورس‌های استانبول ترکیه و ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، یک مقام مسئول از آغاز مذاکرات برای پذیرش و عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در بورس لوکزامبورگ خبر داد.

به گزارش همشهري، درحالي‌كه اصلاحات در بازار سرمايه باترميم قوانين و رويه‌هاي معاملاتي آغاز شده، برنامه عرضه سهام شركت‌هاي ايراني در بورس‌هاي خارجي با جديت بيشتري دنبال مي‌شود. در نخستين گام قرار است سهام بزرگ‌ترين شركت بورس اوراق بهادار تهران يعني، هلدينگ خليج‌فارس با ارزشي معادل 23هزار ميليارد تومان(6ميليارد دلار) در بورس لوكزامبورگ عرضه شود. همچنين از پاييز پارسال مذاكراتي براي عرضه سهام ايرانسل در بورس ژوهانسبورگ آغاز شده است.

در عين حال آنطور كه حسن قاليباف اصل مديرعامل بورس تهران خبر داده، سهام يك شركت پتروشيمي كه نامش هنوز فاش نشده، قرار است به‌صورت همزمان در بورس تهران و استانبول عرضه شود.

  • ايرانسل به ژوهانسبورگ مي‌رود

آبان‌ماه پارسال مديران ‌ام‌تي‌ان آفريقاي جنوبي به‌عنوان سهامدار ايرانسل براي مذاكره سه‌جانبه وارد تهران شدند تا با بنياد مستضعفان درباره فروش سهام ايرانسل در بورس تهران و ژوهانسبورگ به توافق برسند.بنياد مستضعفان از ابتداي دهه80 در تلاش بود تا سهام ايرانسل را دربورس عرضه كند اما به‌دليل به توافق نرسيدن بر سر ميزان عرضه سهام با شركت‌ام تي ان آفريقاي جنوبي به‌عنوان يكي ديگر از سهامداران ايرانسل نتوانست موفق به عرضه سهام شود تا اينكه مقامات بورس تهران وارد عمل شدند و در يك مذاكره سه‌جانبه فرمول جديدي را براي عرضه سهام ارائه كردند.

اگرچه اطلاعاتي از نحوه عرضه سهام ايرانسل در دست نيست اما خبر‌ها حاكي از آن است كه اين مذاكرات مؤثر بوده و قرار است به‌زودي سهام اين شركت در بورس ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي عرضه شود. هم‌اكنون بنياد مستضعفان و ‌ام‌تي‌ان آفريقاي جنوبي سهامداران شركت ايرانسل هستند. درصورت عرضه سهام توسط هريك از اين دوشركت ممكن بود تركيب سهامداري ايرانسل به‌گونه‌اي تغيير كند كه بنياد مستضعفان نقش مديريتش را از دست بدهد؛

اين موضوع همان عاملي بود كه در كار واگذاري سهام ايرانسل خلل ايجاد كرده بود چرا كه هيچ يك از دو سهامدار عمده حاضر به فروش سهام نبودند. بورس ژوهانسبورگ كه در طول چند سال گذشته توانسته توجه سرمايه‌گذاران دنيا را به‌خود جلب كند با ارزشي معادل 1000ميليارد دلاردر رده بزرگ‌ترين بورس‌هاي دنياست و در سال 2016ميلادي هم با 26درصد رشد بيشترين ميزان رشد را در ميان بورس‌هاي معتبر دنيا به‌دست آورد.

قبلا اسماعيل درگاهي، مدير پذيرش بورس تهران به همشهري گفته بود:با توجه به اهداف بلندمدت بازارسرمايه يكي از پيشنهاد‌هاي بورس تهران فهرست شدن همزمان شركت ايرانسل در بورس تهران و بورس آفريقاي جنوبي است، اين كار مزاياي زيادي، هم براي بازار سهام ايران و هم براي سهامدار آفريقايي دارد. او افزود: طبيعتا ‌ام‌تي‌ان به عنوان يك شركت بين‌المللي از ورود يكي از شركت‌هاي بين‌المللي‌اش به بورس استقبال مي‌كندچراكه بورس، شركت‌ها را تحت نظارت عمومي قرار مي‌دهد.

  • عرضه در بورس لوكزامبورگ

مديرعامل سرمايه‌گذاري صنايع ايران با اشاره به اينكه برنامه عرضه همزمان سهام هلدينگ خليج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترين شركت بورس در بورس لندن و لوكزامبورگ در دست بررسي است،گفت:در2سال گذشته رفت‌وآمدهاي زيادي از سوي سرمايه‌گذاران خارجي به ايران شد. سبك و مدل تجاري اين دسته از سرمايه‌گذاران، سرمايه‌گذاري در بازارهاي نوظهور است.

رضا سلطان‌زاده با بيان اينكه در تلاش هستيم سهام هلدينگ خليج‌فارس‌با ارزهاي پوند ودلار در بورس‌هاي خارجي مبادله شود، افزود:براي عرضه سهام شركت‌هاي ايراني در بورس‌هاي خارجي صورت‌هاي مالي شركت‌ها بايد مطابق با استاندارد‌هاي بين‌المللي(IFRS) باشد.

او با اشاره به برنامه پتروشيمي خليج‌فارس و بانك‌ها در رعايت استانداردهاي جهاني، ادامه داد: بعد از انطباق و انتشار حساب شركت‌هاي با IFRS بايد امكان حسابرسي در ايران فراهم شود و سپس يكي از 4شركت بزرگ حسابرسي دنيا، اقدام به امضاي صورت‌هاي مالي كند تا امكان قيمت‌گذاري سهام در بورس مقصد فراهم شود.

  • همكاري با بورس استانبول

حسن قاليباف اصل، مديرعامل بورس تهران هم در دومين كنفرانس تأمين مالي بين‌المللي از طريق بورس لندن به امضاي ۱۲تفاهمنامه با بورس‌هاي بين‌المللي در سال‌هاي گذشته توسط بورس تهران اشاره كرد و افزود:با توجه به علاقه و ابراز تمايل برخي از شركت‌ها براي معامله سهام شركت خود در ساير بورس‌ها، بورس تهران با بورس استانبول به‌صورت جدي مذاكره كرد. او كه قبلا به عرضه سهام يك شركت پتروشيمي ايران در بورس استانبول اشاره كرده بود، ادامه داد: با توجه به ابراز تمايل و علاقه بورس استانبول بحث پذيرش شركت‌ها در هر دو بورس انجام مي‌شود. براي شركت‌هايي كه در بورس تهران حضور دارند امكان خوبي فراهم شده تا در بازارهاي خارجي پذيرفته شوند.

  • مذاكرات جدي است

معاون نظارت بر ناشران بورس تهران گفت:موضوع پذيرش متقابل يك شركت در يكي از بازارهاي منطقه جدي است. مذاكراتي انجام شده و درخواست پذيرش در هر دو بورس ارائه شده است. با توجه به تفاوت زيرساخت‌هاي فني و نرم افزاري، كارگروهي تشكيل شده و در حال رايزني براي تعيين يك مدل مناسب هستيم تا بتوانيم در قالب همين زيرساخت‌ها، پذيرش متقابل را انجام دهيم.

روح‌الله حسيني‌مقدم در پاسخ به اين پرسش كه نخستين شركت تا چه زماني موفق به عرضه سهامش در بورس‌هاي جهاني خواهد شد، گفت: من فكر مي‌كنم اين اتفاق در سال‌جاري انجام شود.او ادامه داد: شركت‌هايي كه نگاه صادراتي دارند و محصولات خود را در بازارهاي كالايي دنيا عرضه مي‌كنند براي كسب شهرت تجاري، حضور در بازارهاي مالي بزرگ را دنبال مي‌كنند.

کد خبر 369879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha