همشهری آنلاین: وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه 29 آبان 86 وارد آنکارا شد تا تفاهم نامه همکاری‌های ایران و ترکیه را در زمینه برق نهایی کند.

هدف این سفر پرویز فتاح گسترش همکاری‌های دو کشور در ایجاد خطوط جدید انتقال برق بین دو کشور و مشارکت در ساخت دو نیروگاه است.

حلمی گولر وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در اولین دور مذاکرات با هیات عالی‌رتبه ایران توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی با جمهوری اسلامی ایران را از سیاست‌های دولت ترکیه اعلام کرد.

قرار است فتاح علاوه بر دیدار با همتای ترک خود در آنکارا  با نخست وزیر ترکیه نیز دیدار کند.

به گزارش رویترز، یک مقام بلندپایه وزارت انرژی ترکیه امروز سه‌شنبه 20 نوامبر 2007 برابر با 29 آبان 86،اعلام کرد: این کشور و ایران امروز قراردادی را در آنکارا پایتخت ترکیه، به منظور احداث خطوط انتقال برق بین دو کشور، امضا خواهند کرد.

وی گفت: در این قرارداد همچنین خرید و فروش برق بین دو کشور در ساعات اوج مصرف برق نیز پیش‌بینی شده است.
ترکیه در ماه اوت با بی توجهی به مخالفت‌های آمریکا، قراردادی مقدماتی با ایران به منظور احداث خطوط انتقال برق بین دو کشور، که ارزش آن یک میلیارد و 500 میلیون دلار تخمین زده می‌شود، امضا کرد.

براساس این موافقتنامه، ترکیه قصد دارد که بین 3 تا 6 میلیارد کیلووات بر ساعت برق از ایران وارد کند و پیش بینی شده است که احداث خطوط انتقال برق نیز در عرض یک سال تکمیل شود.

این موافقتنامه همچنین شامل احداث 3 نیروگاه گاز طبیعی با ظرفیت کل 6 هزار مگاوات و همچنین یک نیروگاه ابی با ظرفیت ده هزار مگاوات است.
این در حالیست که آمریکا از متحدان خود از جمله ترکیه که از اعضای ناتو است، خواسته است که روابط اقتصادی خود را با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، قطع کنند.

ایران در حال حاضر از طریق دو خط انتقال، برق با ظرفیت در مجموع 250مگاوات، به ترکیه که نیازمند انرژی است، صادر می‌کند.

کد خبر 37085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز