چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

بهزاد رنجبر: آخرین اخبار دریافتی حاکی از آن است که ارزش روز کل سهام شرکت مخابرات ایران در آستانه عرضه در بورس 16 میلیارد دلار برآورد شده است.

با نزدیک شدن به زمان عرضه سهام شرکت مخابرات ایران کارشناسان، ارزش روز سهام شرکت مخابرات ایران را 16 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از 16 میلیارد دلار برآورد کردند.

این رقم 5/2 برابر بیشتر از ارزش کل سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان است که هم‌اکنون به عنوان بزرگترین شرکت بورس فعالیت می‌کند.

در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزش بازاری معادل 6 میلیارد دلار بزرگترین شرکت بورس محسوب می‌شود، پس از فولاد، شرکت ملی صنایع مس ایران با ارزشی برابر با 5‌میلیارد دلار در رده بعدی جای گرفته، به‌این‌ترتیب با ورود شرکت مخابرات ایران عنوان بزرگترین شرکت فعال در بورس به مخابرات ایران اختصاص خواهد یافت.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی ضمن تایید ارزش‌گذاری 16‌میلیارد دلاری شرکت مخابرات ایران گفت: براساس ترازنامه تلفیقی، ارزش دفتری شرکت مخابرات ایران تا پایان سال 85، 5 هزار و 500‌میلیارد تومان برآورد می‌شود که با در نظر گرفتن حق انشعاب‌ها یا ودیعه‌های مشترکان، این ارزش به 11هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی افزود: براساس برآوردی که از کل شرکت‌های قابل واگذاری مخابرات به عمل آمده ارزش این شرکت 16 هزار میلیارد تومان معادل 16 میلیارد دلار برآورد شده است.

قرار است سهام این شرکت روز اول دی ماه در بورس عرضه شود. براساس مصوبه هیأت عالی واگذاری و هیأت وزیران به غیر از شرکت زیرساخت، 32 شرکت زیر‌مجموعه مخابرات به صورت یکپارچه در قالب شرکت مخابرات ایران تاسقف 80 درصد از طریق بورس به بخش خصوصی واگذاری خواهد شد.

از این میزان 20 درصد از سهام دولتی باقی خواهد ماند، 40‌درصد به سهام عدالت اختصاص خواهد یافت و از 40‌ درصد باقی مانده 35‌درصد سهام در بورس عرضه خواهد شد و 5‌درصد نیز به کارکنان شرکت مخابرات ایران تعلق خواهد گرفت.

اما آخرین اخبار دریافتی حاکی است‌، شرکت مخابرات ایران تقاضای دریافت 1600‌میلیارد تومان بابت پروانه از اپراتور اول کرده است.

این موضوع در ارزش‌گذاری شرکت مخابرات ایران تاثیر به‌سزایی دارد، زیرا شرکت مخابرات ایران یک شرکت تولیدی محض نیست، بلکه تولیدکننده خدمات است بنابراین نه سرمایه می‌تواند ارزش سهام را مشخص کند و نه سود فعلی، بلکه پروانه‌ای که برای اپراتور اول صادر و سقف و کفی که در آنجا تعیین خواهد شد، در قیمت‌گذاری سهام مخابرات اثر زیادی دارد.

صابر فیضی مدیر عامل مخابرات پیش از این درباره دریافت رقم مذکور از اپراتور اول گفته بود: این رقم از طرف کارشناسان سازمان تنظیم مقررات به دست آمده و هنوز قطعی نشده و باید رقم مذکور بررسی شود.

وی با تاکید براینکه اپراتور اول باید رقمی را به عنوان پروانه پرداخت کند، گفت: شرکت ایرانسل بابت حق‌الامتیاز پروانه تا سقف 16 میلیون اشتراک 300 میلیارد تومان پرداخت کرده است بنابراین باید با احتساب رقم‌های مذکور حق امتیاز پروانه اپراتور اول نیز مشخص شود.

اما در حال حاضر عمده‌ترین چالش پیش‌روی شرکت مخابرات ایران تبدیل ودیعه‌های مشترکان به سهام است.

مهمترین پرسشی که اکنون درباره تبدیل ودیعه‌ها به سهام وجود دارد این است که اگر ودیعه‌ها قبل از عرضه سهام در بورس به سهام تبدیل نشود آیا با توجه به افزایش رقابت این خطر وجود ندارد که مردم برای دریافت ودیعه‌های خود به شرکت خصوصی شده مخابرات مراجعه و خواهان دریافت سپرده‌های خود شوند و با هجوم آنان زمینه ورشکستگی شرکت فراهم شود.

مدیرعامل مخابرات در پاسخ به این پرسش که آیا تکلیف تبدیل ودیعه‌ها به سهام  قبل از عرضه سهام در بورس مشخص می‌شود یا خیر؟ گفت: حتی اگر تکلیف این ودیعه‌ها مشخص نشود سهام این شرکت در بورس عرضه می‌شود و پس از آن درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

این در حالی است که تبدیل ودیعه‌های مشترکان به سهام زمینه‌ساز اختلاف‌های گسترده‌ای بین سازمان خصوصی‌سازی، بورس، وزارت ارتباطات و مسئولان این شرکت شده و کار تا به آنجا پیش رفت که پای دولت وسط کشیده شد و قرار شد تا موضوع در نشست‌های فوری سران 3 قوه مقننه، مجریه و قضائیه بررسی شود. اما تا این لحظه هیچ خبر رسمی و روشنی در این زمینه منتشر نشده است.

کد خبر 37230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز