اين خط در روزهاي ابتدايي با 3ساعت كار و ۳ رام قطار آغاز بهكار كرده تا در سالهاي تحريم متروي تهران، شرايط وخيم كمبود واگن براي پايتخت 9ميليون نفري را يادآوري كند.طبق روال همه خطوط متروي تهران و جهان، طي يك دوره كوتاهمدت بايد شرايط براي خدمترساني كامل اين خط فراهم شود اما به فاصله كمتر از 72ساعت از افتتاح خط 7 مترو برخي اظهارنظرها درخصوص ايمني خط7 مترو مطرح شد.
سهشنبه هفته جاري يك عضو شوراي شهر تهران در اينباره اعلام كرد كه «برخي نگرانيها در راستاي غيراستانداردبودن واگنهاي مورد استفاده در خط 7مترو آنهم براساس بعضي گزارشهاي غيررسمي وجود دارد.» همچنين برخي چهرهها از عنوان «افتتاح زودرس خطوط مترو» گفتند كه «براي امنيت شهروندان خطرناك» است.
- توضيحاتي درباره ايمني
هابيل درويشي، مديرعامل شركت متروي تهران در اينباره از ايمنبودن خط 7مترو خبر داد و گفت: با توجه به اينكه در هيچ دورهاي 22كيلومتر خط مترو به بهرهبرداري نرسيده بود، برخي از افراد نتوانستند موفقيت اين پروژه عظيم را تحمل كنند و ميگويند ناايمن است. درويشي درخصوص وضعيت خط 7مترو تهران گفت: تمام خطوط مترو براي بهرهبرداري از قديمالايام روال خاص خود را داشتند و خط 7مترو نيز طبق روال افتتاح شد و به بهرهبرداري رسيد.
وي با اشاره به ايمن بودن خط7 مترو عنوان كرد: هواكش خط4 مترو كه در زمان مديرعامل قبلي افتتاح شده بود، در زمان مديريت فعلي نصب شد و همچنان نيز اين خط به تجهيزات بيشتري نياز دارد؛ اين درحالي است كه خط7 مترو، مشاور و مدير طرح دارد كه درخصوص بررسي وضعيت ايمني آن تلاش ميكنند و از همه جهات خط را بررسي كردهاند.
مديرعامل شركت متروي تهران با بيان اينكه اين خط نسبت به ساير خطوط مترو از ويژگيهاي بيشتري برخوردار است، اذعان داشت: براي خط7 پست فشار قوي برق تهيه كردهايم و داراي 2پست برق است تا هر زمان با قطعي برق مواجه شديم، خط دچار مشكل نشود كه اين مورد در ساير خطوط وجود ندارد.
وي افزود: اين صحبتها به منزله آن نيست كه خط7 مترو تهران كامل شده، براي كاملشدن خط 7نياز به زمان است، اما اين خط از نظر ايمني هيچ مشكلي ندارد و مانند خطوط ديگر با 5قطار به بهرهبرداري رسيد و درحال حاضر طي يكماه و روزي 3ساعت بهصورت آزمايشي فعاليت خواهد كرد تا نقصهاي احتمالي آن برطرف شود.
به گفته مديرعامل شركت متروي تهران، پس از طيشدن دوره آزمايشي اين خط وارد بررسيهاي دوره 3ماهه ميشود و فاصله رسيدن قطارها نيز افزايش مييابد؛ پس از بررسي كامل، خط7 نيز مانند خطوط ديگر بهكار خود ادامه ميدهد و افزايش تعداد قطار خواهد داشت.
- احداث متروي تهران با استانداردهاي جهاني
احداث خطوط متروي تهران منطبق با استانداردهاي جهاني است. اين جمله را ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران گفته و تصريح كرد: برخي اظهارنظرها درخصوص ناايمنبودن خط 7متروي تهران اساس كارشناسي ندارد. قناعتي با تأكيد بر اينكه خط7مترو مطابق با استانداردهاي روز دنيا ساخته شده است، تصريح كرد: از فردي كه ايمني خط 7مترو را زيرسؤال ميبرد ميخواهم دلايل و مستندات فني اين ادعا را نيز ارائه كند.
مگر خطوط3 مترويي كه در دوره چهارم شورا ساخته شده ايمني لازم را ندارند يا هواكش ندارند كه حالا خط7 يا 8 يا 6 نداشته باشد؟ وي با تأكيد بر اينكه خطوط6 و 7 و 8 مترو نيز با همان استانداردهاي خط3 ساخته ميشوند، متذكر شد: تمامي سيستمهاي نصبشده درخطوط متروي تهران مطابق با استانداردهاي جهاني ساخته شده است و از منتقدان ميخواهم زماني كه صرف انتقادات بياساس ميكنند را صرف پيگيري وصول مطالبات ازجمله واگنهاي متروي خط7 از دولت كنند.
- افتتاح ايستگاه شهيد محلاتي در روز شنبه
ايستگاه شهيد محلاتي از نيمه شمالي خط3 متروي تهران هفته جاري افتتاح ميشود و با افتتاح آن، يك ايستگاه به اين خط اضافه ميشود. بدينترتيب روز شنبه 27خردادماه صد و پانزدهمين ايستگاه متروي پايتخت در خط3 مترو به بهرهبرداري ميرسد. ايستگاه شهيد محلاتي حد فاصل ايستگاه قائم و نوبنياد قرار دارد كه با افتتاح آن به شمار ايستگاههاي نيمه شمالي خط ۳ افزوده ميشود. در عمليات ساخت اين ايستگاه 82000مترمكعب خاكبرداري انجام شده است.
در ايستگاه شهيد محلاتي 43هزار تن بتنريزي، 32هزار تن قالب ريزي و 5000تن آرماتور بندي انجام شده است. زيربناي ايستگاه شهيد محلاتي 8000مترمربع بوده و فاصله ريل قطار تا سطح زمين در اين ايستگاه 21متر است. در اين مجموعه از 10دستگاه پله برقي استفاده شده است. طبق پيشبينيهاي انجام شده روزانه 25هزار مسافر از اين ايستگاه استفاده خواهند كرد.
نظر شما