رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت با بيان اين مطلب به خبرنگار ما اعلام كرد: شوراي رقابت چه درخواستي از سوي خودروسازان براي افزايش قيمت ارائه شود چه نشود، براساس وظيفه قانوني كه براي تعيين قيمت در بازارهاي انحصاري مانند برخي خودروهاي داخلي دارد و طبق روال سالانه با دستورالعملي كه براي تعيين قيمت اين خودروها تدوين كرده، قيمتها را بررسي و اعلام ميكند.
- رشد تيراژ و ثبات نسبي بازار خودرو
تازهترين آمارها از رشد تيراژ توليد خودروهاي سواري و تأثير اين امر بر كاهش قيمت تمامشده توليد حكايت دارد.
در واقع افزايش عرضه خودروهاي داخلي در بازار و تغيير نگرش مصرفكنندگان بهخودرو موجب شده تا بهرغم اختلاف قيمت چند ميليون توماني كارخانه و بازار برخي خودروهاي مونتاژي تازهواردو تفاوت 300هزار تا حدود 2ميليون توماني قيمت برخي خودروهاي توليد داخل، طي حدود 3ماه گذشته تنش قيمتي چنداني را در بازار خودروهاي داخلي شاهد نباشيم(جدول).
آخرين گزارش رسمي وزارت صنعت از توليد خودروطي ابتدا تا 15خردادماه امسال نيز از افزايش 9.8درصدي توليد انواع خودرو نسبت بهمدت مشابه سال قبل حكايت دارد. طي اين مدت 220هزار و 716دستگاه خودروي سواري توليد شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 13.2درصد افزايش داشته است.
- تعيين قيمت، وظيفه شوراي رقابت
شيوا با اشاره به اينكه شوراي رقابت هميشه در ارديبهشتماه قيمت خودروهاي داخلي را اعلام ميكرد اما امسال بهدليل انتخابات رياستجمهوري اين موضوع به تعويق افتاده است، افزود: متأسفانه هنوز هم اطلاعاتي كه از وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد ارزشيابي كيفي خودروهاي داخلي خواسته بوديم بهدست شوراي رقابت نرسيده است. اين وزارتخانه گزارش ارزيابي كيفي كلي خودروهاي داخلي را ارائه كرده كه كارايي لازم را ندارد و به محض اينكه هدفگذاري كيفي هر يك از خودروهاي مشمول قيمتگذاري را ارائه كند، شوراي رقابت قيمتهاي امسال اين خودروها را اعلام خواهد كرد. رئيس شوراي رقابت تأكيد كرد:
در رابطه با كيفيت اطلاعات ديگري را از شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران دريافت كردهايم و منتظر وزارت صنعت هستيم تا اهداف كيفي هر خودرو را به شوراي رقابت ارسال كند كه با اين روند تا 2هفته آينده ضوابط امسال قيمتگذاري خودروهاي داخلي مشمول، توسط شوراي رقابت تعيين و ابلاغ خواهد شد و ايران خودرو و سايپا قبلا درخواست افزايش قيمت محصولات خود را با استناد به رشد هزينههاي توليد به شوراي رقابت ارائه كردهاند.
- ضعف كيفيت و بهرهوري، پاشنه آشيل افزايش قيمت خودرو
رئيس شوراي رقابت كيفيت، بهرهوري و نرخ تورم بخشي را 3عامل مؤثر در تعيين قيمت خودروهاي داخلي دانست و اعلام كرد: براساس برنامه ششم بايد هر توليدكنندهاي به ميزان2.5 درصد بهرهوري داشته باشد لذا درصورتي كه شركتهاي خودروسازي كمتر از اين ميزان بهرهوري داشته باشند، تأثير منفي بر قيمت محصولات آنها خواهد داشت و به نفع مصرفكننده از قيمت نهايي خودرو كاسته ميشود. شوراي رقابت براي اينكه توليدكنندگان انگيزه لازم براي افزايش بهرهوري داشته باشند، بيش از 2.5 درصد امتياز منفي براي آنها درنظر نخواهد گرفت و تحقق نرخ بهرهوري بيش از اين ميزان، به نفع خودروسازان خواهد بود.
شيوا افزود: در مورد ارزشيابي كيفي نيز شوراي رقابت اعداد و ارقام خام را از شركت بازرسي و هدفگذاري كيفي هر خودرو را از وزارت صنعت دريافت كرده و تركيب خيلي خوبي را كه بيانگر كيفيت واقعي هر خودروست، بهدست آورده است، با قراردادن اين اطلاعات در فرمول كيفي، دقيقا مشخص ميشود كه كيفيت يك خودرو بهتر شده است يا خير. اگر خودرويي رشد كيفي نداشته باشد، امتياز مثبتي براي افزايش قيمت دريافت نميكند.
نظر شما