علی‌اصغر محمدی: «گروگان» تعبیری است که سخنگوی دولت در واکنش به درخواست معلمان درخصوص پرداخت حق‌الزحمه امتحانات سال۹۵ به کار برد که واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشت.حالا فرهنگیان متعجب از این پاسخ نوبخت خواستار عذرخواهی شده‌اند.

معلم

ماجرا از اين قرار است كه معلماني كه سال95 در امر برگزاري امتحانات نهايي و تصحيح اوراق مشاركت داشته‌اند هنوز حق‌الزحمه خود را دريافت نكرده‌اند. اين موضوع موجب شد تا انگيزه‌اي براي فعاليت در امتحانات نداشته باشند و حتي زمزمه‌هاي تأخير در اعلام نتايج امتحانات به گوش برسد. همشهري در گزارشي تحت عنوان «بي‌ميلي معلمان به تصحيح ورقه‌هاي امتحان نهايي» به اين موضوع پرداخت كه با واكنش وزير آموزش و پرورش روبه‌رو شد. فخرالدين احمدي‌ دانش‌آشتياني وعده داد كه تا پايان خرداد همه حق‌الزحمه معلمان پرداخت خواهد شد. انكار بي‌ميلي معلمان به تصحيح اوراق امتحانات نهايي اما پايان ماجرا نبود و محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت اين بار از موضع طلبكارانه وارد ميدان شد و در اين‌باره گفت: «ما هر سال بودجه آموزش و پرورش را 110درصد اختصاص مي‌دهيم ولي باز هم امسال اين وزارتخانه به دولت اعلام كرده اگر120ميليارد تومان ندهيد، برگه‌هاي امتحاني را تصحيح نمي‌كنيم. هميشه گروگاني داريم كه آموزش‌وپرورش با آن بودجه بيشتري دريافت كند».

  • شما بايد گروگان بودي!

سخنان نوبخت افزون بر اينكه بازتاب فراواني بين معلمان داشت، موجب شد تا سخنگوي كميسيون آموزش مجلس نيز دست به قلم ببرد و چند نكته را به سخنگوي دولت متذكر شود. آنطور كه خبرگزاري تسنيم نوشته در بخشي از نامه سيدحمايت ميرزاده خطاب به نوبخت آمده ‌است: «اصطلاح گروگانگيري را به‌كار برديد براي حقوق مسلم معلمان، در كنار صدها حقوق ضايع شده آنها... اولاً معلمان هيچ‌وقت گروگانگيري نكرده‌اند وگرنه شما و همكاران‌تان در آن جايگاه تشريف نداشتيد. اجازه بفرماييد راحت‌تر عرض كنم، سازمان برنامه و بودجه به چه حقي حقوق معلمان را سال‌ها به تأخير مي‌اندازد كه امروز شما با اين ادبيات سخن مي‌گوييد؟ به چه حقي حق‌الزحمه نه چند ميليوني، نه چند صدهزارتوماني بلكه چند هزار توماني معلمان را از خرداد سال قبل پرداخت نكرده است؟ به چه حقي حق تدريس معلمان را كه در اصل حقوق است، نمي‌دهد؟ به چه حقي اضافه‌كار اكثر ادارات را كامل و براي آموزش و پرورش قطره‌چكاني آن هم با منت مي‌پردازد؟»

مجموع اين واكنش‌ها به نوبخت باعث شد او هم در اين‌باره يادداشتي بنويسد تا اقدامات دولت براي بهبود وضعيت رفاهي معلمان را تشريح كرده باشد. او كه رئيس سازمان برنامه و بودجه هم هست افزايش بيش از دو برابري بودجه آموزش و پرورش، اجراي طرح رتبه‌بندي و پرداخت مطالبات بازنشستگان را مهم‌ترين اقدامات دولت يازدهم در اين حوزه عنوان كرده و نوشته است: «از همكاران پرتلاشم در مديريت آموزش و پرورش انتظار نبود درحالي‌كه بيش از 3هزار و 400ميليارد تومان در ‌ماه گذشته علاوه بر اعتبارات ماهانه براي تأديه مطالبات دريافت كرده و به آنها اطمينان داده شد كه باز هم با پرداخت‌هاي خردادماه رفع مشكل خواهد شد، موضوع عدم‌تصحيح ورقه را مطرح كنند و با وجود اين مساعي بيش از پيش، اين حقير را نزد همكاران بزرگوار فرهنگي شرمنده‌تر نمايند.»

  • آيا تأخير داريم ؟!

هرچند فرهنگيان در همه اين سال‌ها و با وجود تأخير دولت در پرداخت حقوق و مطالبات‌شان همه وظايف خود را به‌طور كامل انجام داده‌اند اما حالا زمزمه‌هايي مبني بر تأخير در اعلام نتايج امتحان نهايي شنيده مي‌شود.آخرين امتحان نهايي پيش دانشگاهي 10خرداد امسال برگزار شد و بر فرض روال 2هفته براي اعلام نتايج بايد تا‌كنون اين اتفاق مي‌افتاد.آخرين امتحان سوم دبيرستان نيز 18خرداد برگزار شده كه رئيس مركز سنجش آزمون آموزش و پرورش گفته بود پس از يك هفته نتايج اعلام مي‌شود كه البته هنوز نشده است.منهاي همه اين حواشي، براي معلم‌ها آنچه اهميت دارد دريافت مطالبات‌شان است.آخرين وعده به آنها پس از يك سال تأخير پايان خرداد جاري است؛ يعني پايان همين هفته.آيا اين وعده محقق مي‌شود؟

  • واكنش معلمان به سخنان نوبخت

بسياري از معلمان در تماس با خبرنگار همشهري از اظهارات سخنگوي دولت گلايه كردند. مدير يكي از دبيرستان‌هاي تهران گفت: «ما هم حوزه برگزاري امتحان نهايي و هم حوزه تصحيح بوديم، بيش ا ز 30نفر از همكاران اعم از دبيران و كادر اداري در اين كار مشاركت داشتند، هيچ‌يك انگيزه‌اي نداشتند.» معلم ديگري هم گفت: «من در برگزاري امتحانات نهايي سال95 مسئوليت داشتم، ولي با وجود گذشت بيش از يك‌سال هنوز ريالي دريافت نكرده‌ام. از آقاي نوبخت مي‌پرسم آيا اگر پس از يك‌سال به‌جاي پرداخت طلب‌تان با شما هم اينگونه به درشتي صحبت مي‌كردند، خوشحال مي‌شديد؟» معلمان در تماس‌هاي مشابهي خواستار توضيح نوبخت در اين‌باره و عذرخواهي شدند.

کد خبر 373344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha