یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

دوقلوهای خودروساز بورس تهران این روزها و در آستانه برگزاری مجامع عمومی سالانه بیش از پیش مورد توجه فعالان بازار سهام قرار گرفته‌اند.

در شرايطي كه سرمايه‌گذاران در انتظار بازگشت و بازگشايي نماد سهام سايپا در تالار بورس هستند، خبرهاي دريافتي حاكي از آن است كه رقيب قديمي سايپا يعني ايران‌خودرو هم برنامه‌هاي گسترده‌اي را براي حفظ و حمايت از ارزش سهام خود در بورس به اجرا درآورده‌است.

  • بازده سهام سايپا به 300درصد رسيد

تازه‌ترين بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد، ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در سهام سايپا در طول 18‌ماه گذشته به 300درصد رسيده است.

طي يك سال و نيم گذشته و در پي انجام افزايش سرمايه 125درصدي، از محل مازاد تجديد ارزيابي دارايي‌ها، قيمت سهام سايپا كه در ابتداي زمستان سال94 در محدوده 80تومان در نوسان بود، با افزايش تقاضاي خريد در تالارهاي بورس مواجه شد. روند رشد قيمت سهام پس از انجام افزايش سرمايه هم ادامه داشت؛ زيرا با توجه به ارائه سهام جايزه به سهامداران، جذابيت سهام سايپا افزايش يافت. بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد سهامداراني كه از زمستان94 به اين سو، سهام سايپا را نگه داشته و نفروخته‌اند، به‌طور ميانگين 300درصد بازده كسب كرده‌اند.

پيش از اين سايپا در گزارشي به بورس تهران از تسويه بخش بزرگي از زيان انباشته تلفيقي خود خبر داده بود. زيان انباشته تلفيقي ۵هزار ميليارد توماني گروه خودروسازي سايپا، به ۱۶۰ميليارد تومان كاهش يافته است. طبق اطلاعات منتشر شده در بورس تهران، سايپا تاكنون 4هزار و 840ميليارد تومان از زيان انباشته خود را تسويه كرده است. طبق صورت‌هاي مالي تلفيقي گروه خودروسازي سايپا، اين شركت در سال مالي گذشته به ازاي هر سهم 280ريال سود محقق كرده كه نسبت به پيش‌بيني قبلي سايپا، 3درصد بيشتر شده است.

سايپا از سال1394 به اين سو براي خروج از زيان انباشته برنامه‌هاي متعددي را به اجرا گذاشته است كه از آن جمله مي‌توان به اصلاح ساختار مالي با واگذاري سهام شركت‌ها و دارايي‌ها، انجام افزايش سرمايه براي افزايش توان اخذ تسهيلات با نرخ بهره پايين‌تر، توجه به عرضه اوراق متنوع و تأمين مالي بلندمدت از طريق بازار سرمايه، تمركز بر كاهش بهاي تمام‌شده، افزايش تنوع محصولات و افزايش فروش اشاره كرد. سايپا در ماه‌هاي اخير سهام برخي شركت‌هاي زير مجموعه‌اش را در بورس واگذار كرده است.

گفته مي‌شود مديران اين شركت قصد دارند در صورت فراهم شدن همه شرايط لازم، استراتژي عرضه اوليه و ورود شركت‌هاي زيرمجموعه سايپا را به بازار سهام به‌عنوان يكي از راهكارهاي موردنظر خود در دستور كار قرار دهند.

  • برنامه تازه براي حمايت از سهام ايران‌خودرو

از سوي ديگر سهام ايران‌خودرو هم با تحولات تازه‌اي روبه‌روست. در اين ميان همزمان با رشد 172درصدي سود سال مالي95، ايران‌خودرو برنامه ويژه‌اي را براي حمايت از سهام اين شركت تدارك ديده است. شنيده‌ها از محافل بازار سرمايه حاكي است كه در طول زمستان پارسال و بهار امسال شركت نگار نصر نقشي پررنگ در بازارگرداني سهام ايران‌خودرو برعهده گرفته‌است. تا پيش از اين سرمايه‌گذاري سمند به‌عنوان مهم‌ترين حامي سهام ايران‌خودرو در بورس تهران شناخته مي‌شد.

طبق آمار موجود شركت نگارنصر از تاريخ 27دي‌ماه95 تا 30خردادماه امسال، معادل 51ميليون و 588هزار و 125سهم ايران‌خودرو را از بازار جمع و با هدف بازارسازي و حفظ ارزش سهام خريداري كرده است. نگارنصر در طول 2فصل اخير يعني زمستان پارسال و بهار امسال فقط در صف خريد سهام ايران‌خودرو ايستاده و هيچ‌گونه عرضه‌اي در بازار نداشته است.

برآورد محافل تحليلگري در بورس تهران نشان مي‌دهد كه نگارنصر در طول 2فصل گذشته، در صف‌هاي خريد سهم همواره سهام ايران‌خودرو را دست‌كم 5تومان بالاتر از قيمت تابلوي بورس از كف تالار سهام جمع‌آوري كرده است. طبق برآوردهاي انجام شده در اين دوره ميزان خريدهاي شركت نگارنصر در بازار سهام ايران‌خودرو از همه سرمايه‌گذاران نهادي بيشتر بوده و اين شركت بيشترين خريد را در بين حقوقي‌هاي فعال در بازار سهام ايران‌خودرو داشته است.

کد خبر 374885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha