همشهری آنلاین: رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان این‌که ایران، رتبه‌ی اول در زعفران را دارد، گفت: در حالی که کل بازار زعفران جهان هشت و نیم میلیارد دلار ظرفیت دارد و ۹۵ درصد زعفران جهان نیز در اختیار ایران است؛ سهم ما از این بازار، فقط ۴۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش روابط عمومي بنياد بركت، محمد مخبر در جشنواره‌ی ملی برکت جهادگران که با حضور نمایندگان بیش از 300 گروه جهادی در نمایشگاه دایمی دستاوردهای اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) واقع در باغ بهشت برگزار شد، با بیان این‌که دانش‌جویان جهادی، محرم نظام هستند؛ گفت: کشور در زمینه‌ی وجود فقر هم‌چنان با مشکلاتی روبه‌روست، اين در حالي است که از نظر منابع از وضعيت بسيار مناسبی برخوردار هستيم.

دکتر مخبر افزود: ایران چهارمین میزان ذخایر نفت جهان یعنی 9 و سه دهم درصد ذخایر نفتی دنیا را در اختیار دارد و این در حالی است که فقط یک درصد از جمعیت جهان در ایران زندگی می‌کنند. هم چنین ایران نخستین رتبه‌ی میزان ذخایر گاز جهان یعنی 18 و دو دهم درصد کل ذخایر را در اختیار دارد که به این ترتیب، از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز، ایران در جایگاه نخست جهان قرار دارد.

ریيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) با بیان این‌که ایران، رتبه‌ی اول در زعفران، پسته، خاویار، زرشک و انار را در اختیار دارد، گفت: در حالی که کل بازار زعفران جهان هشت و نیم میلیارد دلار ظرفیت دارد و 95 درصد زعفران جهان نیز در اختیار ایران است؛ سهم ایران از این بازار، فقط 400 میلیون دلار است.

وي با بیان این‌که مرکز زعفران در استان‌های خراسان و مرکز پسته در کرمان است؛ گفت: در حال حاضر این استان‌ها از نظر اشتغال چه وضعی دارند؟

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هم چنین در ادامه با اشاره به این‌که ایران رتبه‌ی چهارم را در زمینه‌ی معدن در جهان دارد گفت: سرجمع درآمد کشور از معادن، 200 میلیون دلار است.

وي افزود: ایران 2700 کیلومتر دسترسی به دریا دارد و این در حالی است که کشوری که 200 کیلومتر دسترسی به دریا داشته باشد می‌تواند 200 میلیون نفر را به راحتی اداره کند. وی در ادامه افزود: آبادترین شهرهای اروپایی در کنار دریا است، اما در ایران مناطق ساحلی و بندری، جزو محروم‌ترین مناطق هستند.

  • 500 گونه گياهي در چهار محال و بختياري

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به این‌که در برخی از استان‌ها مثل چهارمحال و بختیاری 500 گونه گیاه دارویی وجود دارد گفت: هلند 765 میلی‌لیتر بارندگی دارد و صرفاً از صنعت گل، 7 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند اما ما در گیلان، دو برابر هلند بارندگی داریم و هیچ اقدامی در زمینه‌ی این صنعت نمی‌بینیم.

وي با بیان این‌که ایران در زمینه‌ی تنوع صنایع دستی اول است، گفت: اما در زمینه‌ی تولید هشتم هستیم و نتیجه این می‌شود که از بازار 25 تا 30 میلیارد دلاری این بخش، صرفاً 500 میلیون دلار سهم داریم.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با انتقاد از تصمیمات مدیریتی نادرست گفت در استان خراسان شمالی و شهر قائنات فولاد تأسیس کردند که قیمت هر لیتر آبی که باید برای تولید فولاد در این منطقه مصرف شود معادل سه لیتر بنزین است.

وي با اشاره به این‌که در دنیا در قبال هر بشکه نفتی که استخراج می‌شود؛ هشت بشکه نفت معامله می‌شود و با فروش 100 میلیارد دلار نفت، 800 میلیارد دلار بازار به وجود می‌آید؛ گفت در کشور ما در حال حاضر صرفاً به فروش همان بشکه نفت اکتفا کرده و بازارهایی ماورای آن نداریم و این در حالی است که مقام معظم رهبری، به‌طور مکرر از خام فروشی نهی کردند و با ذخایر نفت و گاز اشتغال‌زايي بيش‌تري کنيم.

  • باید به سمت مدیریت جهادی برویم

گروه‌‌های جهادی در حاشیه‌ی این مراسم از نمایشگاه دستاوردهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حوزه‌ی ارزش‌آفرینی و مسئولیت اجتماعی و اقدامات بنیاد برکت بازدید کردند.

بنیاد برکت، در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار، در تابستان سال 95 و نوروز 96، نزدیک به 180 گروه‌ جهادی در سراسر کشور، مورد پشتیبانی قرار گرفتند و در تابستان سال جاري نيز طبق برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده و طرح‌هاي مصوب، بين 300 تا 400 گروه چهادي ديگر نيز از سوي بنياد برکت مورد حمايت قرار خواهند گرفت.

جشنواره‌ی ملی برکت جهاگران از امروز در نمایشگاه دایمی برکت آغاز به کار کرد و فردا با تجلیل از خانواده شهدای جهادی و جهادگران برگزیده در مجتمع فرهنگی دانش‌جویی لانه‌ی جاسوسی سابق به کار خود پایان می‌دهد.

کد خبر 375429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha