دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

نرگس عزیزی : مهارت مورد نیاز: به مهارت خاصی نیاز ندارد

سن مناسب برای این بازی: 4 تا 5 سالگی.
وسایل مورد نیاز: نمک، شکر، آبلیمو، ماست، سیب یا دیگر میوه‌هایی که در خانه دارید.
اهداف: تقویت حس چشایی.

نمی‌دانم تا به حال این کار را امتحان کرده‌اید یا خیر؛ اینکه چشم بسته مزه غذاها را تشخیص دهید. این کار خیلی راحت نیست، به‌خصوص برای کسانی که حس چشایی قوی‌ای ندارند. شاید با خودتان بگویید که نه، حس چشایی من ضعیف است.

خب، می‌توانید امتحان کنید. بعد از مدتی انجام بازی‌هایی به این شکل می‌بینید که بهتر تفاوت طعم‌ها را متوجه می‌شوید. شاید حالا با خودتان فکر کنید که حالا مثلا این کار چه فایده‌ای دارد که هم خودم آن را انجام بدهم و هم با کودکم بازی کنم؟ جواب آن بسیار ساده است؛ زمانی که حس چشایی خوبی داشته باشید، دیگر لازم نیست که نمکدان را در غذایتان خالی کنید، بلکه مزه آن را حس می‌کنید! با کمی نمک نیز غذا برایتان دلپذیر می‌شود و این یعنی پیشگیری از فشار خون بالا و...

روش:

* خوراکی‌هایی را که طعم‌های ساده دارند، انتخاب کنید، مثل: نمک، شکر، آبلیمو یا سرکه.

* چشم کودکتان را ببندید و سپس خوراکی‌ها را جلوی او قرار دهید تا دیدن آنها به تشخیص طعم‌ها کمک نکند.

* کمی از هر کدام از مواد را داخل قاشق به کودکتان بدهید تا او اسم ماده خوراکی را تشخیص دهد.

* در دورهای بعد می‌توانید از مواد جدید - که کمی تشخیص‌شان سخت‌تر است- استفاده کنید، مثل: ماست یا انواع میوه. البته توجه داشته باشید که میوه‌ها و کلا خوراکی‌های بودار را با هم جلوی کودکتان قرار دهید تا ترکیب بوها از راحت شدن کار تا حدی جلوگیری کند.

* در مراحل بعد می‌توانید از طعم‌های ترکیبی استفاده کنید، مثلا ترکیب سیب با کمی آبلیمو یا ماست و کمی شکر و به همین ترتیب تا طعم‌های پیچیده‌تر.

* یادتان باشد که این بازی نوبتی است؛ یک نوبت کودکتان و یک نوبت هم خودتان. پس شرایط آماده کردن طعم‌های جدید را به کودکتان یاد بدهید تا او نیز بتواند معماهایی سخت برای شما طرح کند.

یادتان هست یانگوم در امتحان آشپزی باید مزه میگویی را که در آب چشمه شسته شده، با میگویی که با آب چاه شسته شده تشخیص می‌داد؟ آن هم یک‌جور بازی بود؛ منتها خیلی جدی‌تر!

کد خبر 37605

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز